Beter gevonden worden in Google met sitelinks.
Een veelgestelde vraag is: hoe krijg ik bij Google die extra links onder de zoekresultaten van mijn website?
Wanneer je Googlet naar jouw bedrijfsnaam (bijvoorbeeld ViatriX) merk je dat de getoonde lijst groter is dan andere resultaten, omdat deze sitelinks bevat naar belangrijke pagina’s op jouw website. Met deze sitelinks valt jouw merk beter op en krijg je meer gerichte bezoekers op jouw site. In dit artikel leg ik uit hoe je Google-sitelinks kunt krijgen voor je WordPress-site.
Wat zijn Google Sitelinks?
Google sitelinks zijn aanvullende subpagina’s die verschijnen onder de eerste site op de zoekresultatenpagia van Google. Dit zijn vaak interne links naar populaire pagina’s van jouw website. Google sitelinks worden vaak weergegeven als je naar een merk zoekt, zodat ze de gebruiker helpen gemakkelijk op de website te navigeren. Het exacte aantal sitelinks kan per website verschillen. Een typische zoekopdracht op merknaam in Google kan twee, vier of zes sitelinks bevatten die onder de naam van de website worden weergegeven.
Hier is een voorbeeld van hoe een Google-sitelink eruit ziet:
Google sitelinks worden gekozen omt gebruikers in staat stelt direct naar de belangrijkste pagina’s te gaan zonder extra klikken.
In deze blog zal ik wat tips delen over hoe je Google sitelinks voor je website kunt beïnvloeden en over waarom Google-sitelinks belangrijk zijn.
Waarom zijn de sitelinks in Google zo belangrijk?
Google-sitelinks zijn onmisbaar voor bedrijfseigenaren en SEO-professionals omdat ze je merk laten opvallen. Hier zijn de top 5 redenen waarom Google-sitelinks belangrijk zijn.
1. Google Sitelinks verbeteren je doorklikratio/click-through-rate (CTR)
het is logisch dat de bovenste zoekresultaten de meeste klikken ontvangen. Wanneer sitelinks voor een specifiek merk worden weergegeven, neemt deze evenveel ruimte in beslag als drie reguliere zoekvermeldingen. Dit verhoogt het aantal bezoekers dat doorklikt aanzienlijk. Op een telefoon nemen de sitelinks nog meer schermruimte in beslag, wat de geloofwaardigheid nog meer benadrukt en het logisch is dat er nog meer wordt doorgeklikt.
2. Google Sitelinks helpt vertrouwen en geloofwaardigheid van jouw merk op te bouwen
Google sitelinks worden niet voor alle websites weergegeven. Als Google sitelinks voor een merk weergeeft, betekent dit dat de website populair, goed geoptimaliseerd is en/of dat Google gelooft dat de resultaten nuttig zijn voor de bezoeker. Google sitelinks nemen veel schermruimte in beslag. Dit vertelt de gebruiker dat Google gelooft dat het #1-resultaat veel relevanter is dan andere op de pagina. Google heeft dus vertrouwen in jouw merk!
3. Google sitelinks kunnen de product awareness vergroten
Google sitelinks markeren de belangrijkste pagina’s van een website. Dit is gebaseerd op wat Google’s algoritme het meest relevant vindt voor de zoekintentie van de gebruiker.
Voor een e-commerce website of online winkel kunnen Google sitelinks zelfs meer gepersonaliseerd resultaten weergeven om gebruikers te helpen snel beschikbare producten te vinden en te kopen. Wanneer we bijvoorbeeld naar Apple zoeken, zijn Google sitelinks gepersonaliseerd om niet alleen de beste Apple-producten te tonen, maar ook de dichtstbijzijnde fysieke Apple-winkels.
Hierdoor kan je gemakkelijk de topproducten van Apple ontdekken en heb je zelfs met een klik toegang tot de winkel, openingstijden en routebeschrijvingen. Dit is uiterst nuttig en maakt het waarschijnlijker dat een gebruiker doorklkit om daarna een aankoop te doen.
4. Met Google Sitelinks kunnen gebruikers toppagina’s ontdekken op jouw website
Google Sitelinks kunnen ook werken als start-navigatiepunt voor websites met veel content. Dit maakt het voor gebruikers gemakkelijker om de belangrijkste pagina’s van jouw website te ontdekken. Als een nieuwe klant een merk zoekt, ziet hij eerst de meest populaire (en meest nuttige) pagina’s.
Vole je nu aan hoe belangrijk Google sitelinks zijn? Lees dan verder en ontdek hoe jij Google Sitelinks kan toevoegen aan jouw website-resultaten.
Google Sitelinks voor je WordPress website
Er is geen gegarandeerde manier om Google Sitelinks voor je website te krijgen. In tegenstelling tot andere SEO-functies, is er geen knop waarop je kan klikken om sitelinks voor jouw website in te schakelen. Google Sitelinks worden weergegeven op basis van het algoritme van Google.
Natuurlijk zijn er wel dingen die ja kan doen om de kans op weergave te vergroten.
Hieronder de tips om sitelinks voor je website te krijgen.
1. De naam van je website / merk moet uniek zijn
Google Sitelinks worden weergegeven bij merkspecifieke zoekopdrachten en worden alleen toegevoegd voor de site die op nummer 1 staat voor die zoekresultaten.
Als je een ingewikkelde (lang, veel hoofdletters of samengestelde) merknaam hebt zal je meer moeite hebben om bovenaan de resultatenpagina van Google te komen. Zelfs als je op positie 1 komt te staan, kan Google het moeilijk hebben om te beslissen of de gebruiker echt op zoek is naar jouw bedrijf of naar het algemene onderwerp. Bedrijven met lastige of generieke merknamen hebben dan ook vaak geen Google Sitelinks.
Als je merknaam een algemeen begrip is, zoals Apple, weet Google dat de zoekintentie over het technologiebedrijf gaat, en niet het stuk fruit. Aangezien de meeste bedrijven niet het marketingbudget hebben zoals Apple om een wereldwijd merk te worden, is het beter om een unieke naam voor je bedrijf te kiezen.
2. Jouw merknaam op positie #1?
Google Sitelinks worden alleen toegewezen aan het eerste zoekresultaat, dus moet jij als bedrijf er voor zorgen dat jij op nummer #1 komt te staan. Dit kan enige tijd duren voor een nieuw bedrijf, maar met de juiste SEO kan je er komen.
3. Gebruik de juiste gegevens voor SEO
Zoekmachines gebruiken bots of robot-spiders on jouw website indexeren. Bots zoeken naar gestructureerde gegevens om beter te begrijpen waar de website over gaat. gestructureerde gegevens helpen je met een Google-sitelink.
Je kunt dit instellen met behulp van een WordPress SEO-plug-ins zoals Yoast SEO, All in One SEO. Dat zijn plug-ins waarmee je op een standaard manier de juiste SEO gegevens kunt toevoegen.
4. Een duidelijke websitestructuur en navigatie
Het is het jouw taak om te zorgen dat Google gemakkelijk hun weg vinden op je website. Je kan dit doen door je toppagina’s te organiseren in een goed doordacht hiërarchisch WordPress menu.
Je kunt een broodkruimel-navigatie toevoegen aan je website zodat zoekmachines de sitestructuur gemakkelijker kunnen lezen. Zorg ervoor dat je belangrijke websitepagina’s zoals Over ons, Prijzen, Contact, enz. allemaal hebt verwerkt in je websitestructuur en navigatie.
5. Maak een sitemap en voeg deze toe aan Google Search Console
Google en andere zoekmachines vertrouwen op XML-sitemaps om alle pagina’s van je website correct te vinden en te indexeren. Zorg dus voor een XML-sitemap en dien deze in bij Google Search Console. Dit maakt het voor Google gemakkelijker om alle pagina’s op je site te ontdekken en het kan je kansen op een Google Sitelink vergroten.
6. Zorg voor interne links
Interne links verwerken is een belangrijk onderdeel van SEO op jouw pagina. Zorg ervoor dat je regelmatig naar je interne toppagina’s op je website linkt. Bijvoorbeeld door tekstlinks op een pagina of in een sidebar. Ook de footer is een handige plaats voor belangrijke interne links.
Aangezien Google dit soort links gebruikt als een rankingfactor, helpen interne koppelingen Google om te zien welke pagina’s het belangrijkst zijn op je website.
7. Maak paginatitels relevant
Paginatitels zijn waarschijnlijk het belangrijkste SEO-element op de pagina. Je moet ervoor zorgen dat je paginatitel relevant is voor de zoekterm waarop je wilt ranken. Google Sitelinks toont de paginatitels als links, dus moet je ervoor zorgen dat je paginatitels relevant zijn.
Gebruik hiervoor de SEO plug-ins zoals Yoast SEO om dit voor elke pagina secuur in te vullen.
8. Vergroot je bekendheid, zorg voor externe links
Google Sitelinks worden weergegeven bij websites van bekende merken. Je hoeft geen groot merk te zijn zoals Apple, maar je moet Google wel voldoende bewust maken om je merk te laten opvallen. Autoriteit en bekendheid van je website spelent een belangrijke factor in het algoritme van Google.
meer links van andere website naar jouw merk helpen hierbij.
Hier zijn enkele dingen die je kunt doen om je naamsbekendheid te vergroten:
- Maak sociale-mediaprofielen voor je merk en zorg ervoor dat ze naar je linken.
- Deel content (met link terug naar jouw website) via social media
- Ontvang bedrijfsrecensies over je merk op Facebook, Google en andere beoordelingssites.
- Schrijf een gastblog op andere (populaire) websites.
- Neem deel aan community-discussies en/of geef interviews.
Merkbekendheid helpt het aantal zoekacties naar jouw merk te vergroten, een indicator die Google gebruikt om te bepalen of Google Sitelinks voor jouw merk moeten worden toegevoegd.
Heeft dit artikel je geholpen om te leren hoe je Google Sitelinks kan krijgen voor jouw website?
Natuurlijk help ik je graag met vragen over jouw specifieke situatie.