Een aansprekende (online) presentatie maken
Iedereen kent ze wel. De presentaties met veel dia’s waarbij je veel moet lezen en de spreker niet meer hoort. Ook wel “Death by powerpoint” genaamd.
Geheel onterecht krijgt PowerPoint vaak de schuld van slechte presentaties. Maar uitstapjes naar andere tools zoals Google slides of Prezi bieden ook geen oplossing. Het resultaat is niet beter.
Het probleem ligt niet bij de tools.
De meeste mensen die een presentatie maken, starten met het verzamelen van inhoud in PowerPoint. Ogenschijnlijk geordend in bulletpoints of stukken tekst. En dan houdt het op.
Alles wat er te vertellen valt, staat in de slides. Maar als dat zo is, wat voegt de spreker dan nog toe?
Het juiste concept
Het verzamelen van inhoud is slechts de eerste stap. Veel mensen stoppen daar en presenteren op die manier hun inhoud aan hun publiek. Teveel inhoud, gepresenteerd in tekst, zonder een duidelijke boodschap. Logisch dat toehoorders maar lauwtjes reageren. Maar dat is niet de schuld van PowerPoint.
De echte boosdoener is de werkwijze.
Ton Kemp
Een betere manier is om de inhoud gewoon in een tekstbestand te verzamelen. Stel je daarna deze vragen:
– Voor wie presenteer ik?
– Wat wil ik dat ze na afloop kennen of kunnen?
– Wat is de kernboodschap van mijn presentatie en wat heeft het publiek eraan?
Na de verzamelfase maak je een conceptpresentatie.
Je zorgt voor beelden en grafieken die jouw boodschap in één dia vertellen.
Dit vraagt de nodige extra stappen zoals het maken van keuzes, schrappen en schuiven, de PowerPoint strippen totdat het alleen uit boodschappen en beelden bestaat. Dan heb je én een goed verhaal én een PowerPoint-presentatie die dat goede verhaal ondersteunt.
Zo is PowerPoint bedoeld.