• +31 06 132 74 810
  • ton.kemp@silvatica-marketing.nl

Een goede landingspagina maken

landingpage tekst schrijven

Een goede landingspagina maken

1. Waarom een landingspagina?

Een landingspagina is een webpagina waar bezoekers – vaak via een klik op een advertentie – op “landen”. Vaak is een landingspagina onderdeel van een campagne.

Een goede landingspagina heeft slechts één doel: Het stimuleert de bezoeker om een voorgestelde, waardevolle actie uit te voeren.

Vergelijk een landingspagina met een landingsbaan op een vliegveld. De bezoeker belandt op je website via een link. Hij verwacht relevante informatie. De landingspagina moet de bezoeker de weg wijzen en moet erop gericht zijn om zoveel mogelijk bezoekers over te halen een bepaalde actie uit te voeren. Een dergelijk behaald doel heet in marketingtermen “conversie”.

Conversie
Om een conversie te behalen dient een landingspagina de juiste ingrediënten te bevatten: een aantrekkelijke & overtuigende header, interessante copy, een uitgeklede navigatie en een geoptimaliseerde layout.

2. Waarom zou je landingspagina’s gebruiken?

Het korte antwoord hierop is: het verhoogt het conversiepercentage aanzienlijk. Het helpt klanten hun doel te bereiken.

Gerichte promotie- of product specifieke landingspagina’s hebben slechts één doel: zij zijn ontworpen om de intentie van de advertentie (waar de bezoeker op heeft geklikt) overeen te laten komen met de hiervoor ingerichte landingspagina.

In de praktijk gebeurt het echter maar al te vaak dat al het verkeer naar de homepagina van de website wordt gestuurd omdat er geen geschikte landingspagina aanwezig is. De homepagina is echter ontworpen met een totaal ander doel voor ogen. Negen van de tien keer komt de advertentie intentie hierdoor niet overeen met de landingspagina. Het gevolg is een hoog bouncepercentage en een laag conversiepercentage. Je helpt de klant onvoldoende zijn doel te bereiken.

Beperk de keuzes. Hoe meer keuzes je de bezoeker geeft, hoe kleiner de kans dat die belangrijke conversie plaatsvindt.

3. Maak een optimale landingspagina

Begin nooit met het bouwen van een landingspagina zonder dat je weet voor wie je de landingspagina bouwt en wat het doel van de landingspagina is.  Zo zijn er verschillende soorten landingspagina’s denkbaar voor:

•      Wil je leads genereren?

•      Wil je een product of dienst verkopen?

•      Wil je dat mensen zich inschrijven voor een nieuwsbrief of Webinar?

Bovenstaande doelen vragen om een andere inhoud van de landingspagina qua layout & content. Een landingspagina waar het verkopen van een fysiek product centraal staat dient er namelijk totaal anders uit te zien dan een landingspagina waar het verzamelen van zoveel mogelijk nieuwsbriefinschrijvingen centraal staat. Het is belangrijk dat je een unieke landingspagina bouwt voor de verschillende diensten/producten die je aanbiedt.

We onderscheiden twee typen landingspagina’s: een Click-Trough pagina en een Lead Generatie pagina.


3.1 Click through landingspagina

Een advertentietekst bevat meestal onvoldoende informatie voor een bezoeker om direct tot aankoop over te gaan. Denk hierbij aan een AdWords zoekmachine-advertentie waar je als adverteerder al snel gelimiteerd wordt door het maximumaantal toegestane karakters. Dit is waar de Click-Trough landingspagina uitkomst biedt.

Click-Trough landingspagina’s hebben als doel de bezoeker te overtuigen om door te klikken naar een andere pagina. Bivoorbeeld bij webshops waar het product, de productdetails en productvoordelen op de landingspagina worden omschreven. Hierdoor wordt de bezoeker als het ware “opgewarmd” en overtuigd waardoor ze sneller het product zullen aanschaffen door op de koop knop te klikken.

3.2 Leadgeneratie landingspagina

Het belangrijkste doel van dit type landingspagina’s is om contactinformatie te verzamelen van de bezoeker, zodat men de bezoeker in een later stadium kan benaderen. nadat hij zijn gegevens heeft achtergelaten en interesse heeft getoond in je product of dienst.

Meestal wordt deze handeling gestimuleerd door in ruil voor het achterlaten van contactgegevens een (gratis) product of dienst te verstrekken. Hier zijn meerdere varianten op te bedenken, te weten:

•      E-book of Whitepaper downloaden

•      Registratie voor een Webinar

•      Kortingscoupon downloaden

•      Prijsvraag, Quiz of Scan

•      Proefabonnement

4. De landingspagina nader bekeken

Er zijn verscheidene onderdelen die een landingspagina goed maken.
Hier bespreken we hoe je tot een goede landingspagina kunt komen. Hiervoor zullen we de onderstaande landingspagina ontleden. De nummers komen overeen met de nummers hieronder.

4.1 Navigatie (menu)

Een goede landingspagina kent weinig afleidende elementen en heeft slechts één doel: de bezoeker stimuleren om een voorgestelde, waardevolle actie uit te voeren.

Om te voorkomen dat de aandacht van de bezoeker ergens anders naartoe gaat is het verstandig om de navigatie op de landingspagina te verwijderen. Door de navigatie items te verwijderen voorkom je dat de bezoeker weg klikt naar een ander gedeelte van de site.

Bedenk dat elke link die niet bijdraagt aan het behalen van een conversiedoel beschouwd moet worden als een conversielek.

4.2 De Titel

Wanneer bezoekers op een landingspagina komen gaat de aandacht het eerste uit naar de titel en de afbeelding op de pagina. De bezoeker wil snel weten of hij op de juiste plek is aangekomen.
Verwerk het aanbod zo beknopt en duidelijk mogelijk in de titel van de landingspagina. Zorg dat dit aansluit bij de eventuele advertentie.
Is het een E-book? Vertel dat het een E-book is. Is het een kortingscode? Vertel dat het een kortingscode is. Wat is de toegevoegde waarde van dit E-book of kortingscode voor de bezoeker?

Probeer deze vragen zo snel en duidelijk mogelijk te beantwoorden, zodat de bezoeker een goed beeld heeft waar de landingspagina over gaat.

4.3 Inhoud van de pagina

4.3.1 De toegevoegde waarde

Helaas zijn veel landingspagina’s volledig gericht op de kenmerken/functies van een product of dienst. Producteigenschappen en – kenmerken zijn vaak saai en abstract. Probeer de nadruk te leggen op de toegevoegde waarde voor de klant. Wat valt er te halen? Welk probleem los je op?

4.3.2 Wees Kort & Krachtig

Wees kort, krachtig en schrijf actiegericht. Neem een voorbeeld aan onderstaande landingspagina van Dropbox.

4.3.3 Zorg voor Sociale Bewijskracht

Zorg voor recensies of reviews. Mensen hebben meer vertrouwen wanneer zij zien dat anderen hun met succes voorgingen. Volume is hier tevens een zeer belangrijke factor. Wanneer veel mensen een bezoeker voorgingen krijgt hij het gevoel dat hij iets misloopt wanneer hij niet ingaat op het aanbod. Sociale druk als beïnvloedingsmodel is een van de krachtigste wapens om bezoekers te overtuigen.

“Al 100.000 mensen gingen u voor!”

4.3.4 Urgentie & Schaarste

“Nog maar enkele plaatsen beschikbaar!”, “Aanbieding eindigt over 2 uur!”. Het creëren van schaarste is een krachtig beïnvloedingswapen om de twijfelende bezoeker op je website over de streep te trekken.  


4.4 Betekenisvolle afbeeldingen

Wij mensen zijn visueel ingesteld. Ons brein verwerkt afbeeldingen 60.000 keer sneller dan tekst. Gebruik een afbeeldingen die overeenkomt met het aanbod en de juiste sfeer heeft.

4.5 Formulier & Call-To-Action

Het formulier is een belangrijke onderdeel van de landingspagina. Hiermee verzamel je specifieke informatie over bezoekers waarmee u bijvoorbeeld kwalitatief goede leads kunt genereren.

Maak een zo kort mogelijk formulier. Een formulier waarmee je de essentiële informatie verkrijgt die je van jouw bezoeker nodig hebt, maar ook een formulier dat rekening houdt met de informatie die de bezoeker af wil staan in ruil voor het aanbod.

Call -to-Action knop
De bezoeker aanzetten tot het invullen van het formulier is de eerste stap, maar uiteraard moet deze ook nog verzonden worden. Dit gebeurt in alle gevallen middels een button. De Call-To-Action vertegenwoordigt het omslagpunt tussen bounce & conversie. Zorg ervoor dat deze knop duidelijk in zicht is en opvalt. Vermeld nogmaals wat het voordeel is wat je de bezoeker biedt.

4.6 Social Sharing

Hoe kan je het bereik van jouw landingspagina vergroten? Door social share knoppen toe te voegen!
De bezoekers op jouw landingspagina hebben ieder hun eigen netwerk van contacten en velen van hen zijn hoogstwaarschijnlijk niet de jouwe. Zet jouw bezoekers aan het werk door Social Media share knoppen toe te voegen aan de landingspagina.

5. Bedankpagina na conversie

Toon jouw bezoeker een bedankpagina zodra hij/zij het formulier heeft verzonden. Laat hier jouw waardering zien en geef feedback dat de actie succesvol is volbracht.

Een bijkomend voordeel van een bedankpagina is dat je de bezoeker kan vragen om nóg een actie uit te voeren. Denk hierbij aan het liken van jouw fanpage of het delen van jouw aanbod op Social Media.

Daarnaast kunt je via Google Analytics een doel inschieten op jouw bedankpagina URL waarmee je kunt meten hoeveel bezoekers op uw bedankpagina zijn uitgekomen (= conversies).

6. Checklist voor landingspagina’s

Gebruik de checklist om jouw landingspagina na te lopen op alle essentiële ingrediënten.

•      Komt de kop en inhoud van jouw landingspagina overeen met jouw advertenties? En geeft de kop direct aan waar de landingspagina over gaat?

•      Heeft jouw landingspagina slechts één doel?

•      Gebruik je een aparte landingspagina voor elke aparte promotie/campagne?

•      Kan een vreemdeling (jouw oma) het doel van jouw landingspagina in 5 seconden begrijpen? (Testen!)

•      Maak je gebruik van een ondersteunende afbeelding of video die jouw boodschap versterkt/verduidelijkt?

•      Maak je gebruik van bullet points om de voordelen (benefits) van uw product of dienst voor de klant puntsgewijs te benoemen? Benadruk jij de voordelen van het product of dienst benadrukt in plaats van de functies?

•      Heb je afleidende elementen zoals de menunavigatie en links van de landingspagina verwijderd?

•      Zijn er klantbeoordelingen aanwezig die jouw product of dienst complimenteren? (Sociale bewijskracht)

•      Vraag je alleen de meest essentiële informatie van jouw bezoekers in jouw formulier?

•      Geeft de CTA aan wat de bezoeker krijgt nadat hij/zij hierop heeft geklikt?

•      Heeft jouw CTA-knop een contrasterende kleur t.o.v. de rest van de landingspagina zodat deze opvalt?

•      Wordt de bezoeker doorverwezen naar een bedankt pagina nadat hij/zij op de CTA heeft geklikt?

Ton Kemp
Ton Kemp

Customer journey manager met passie voor internet. Combineert strategisch denken met pragmatische aanpak. Als docent marketing ook actief op Avans Hogeschool | 06 132 74 810| Ton.Kemp@ViatriX.nl