Een goede nieuwsbrief schrijven
Met een goede nieuwsbrief kunt u meerdere marketingdoelen bereiken.
Nieuwsbrieven zijn een belangrijk instrument in de customer journey. Uiteindelijk heeft iedereen een emailadres, terwijl niet iedereen gebruik maakt van social media.
Het doel
Het doel van een nieuwsbrief is altijd de relatie met uw klanten versterken.
Dat kan door nieuwe producten onder de aandacht te brengen en de verbondenheid van klanten met het merk te vergroten. Maar hoe haalt u het maximale effect uit deze vorm van marketing? Lees dan nog wat verder in dit bericht
-
Kies de juiste frequentie voor jouw klanten
Denk goed na over hoeveel mails u gaat versturen. Uw klanten willen graag weten waar hij of zij aan toe is en voor u is het ook fijn om vanaf het begin regelmaat in te bouwen. Hoeveel nieuwsbrieven dat zijn is voor elk bedrijf verschillend. Voor uw klant is kwaliteit en relevantie belangrijker dan regelmaat. Stuur pas een nieuwsbrief als u echt iets te melden hebt voor uw klanten.
-
Kies goede e-mailsoftware
Met programma’s als Mailchimp en Laposta kunt u als ondernemer snel en voordelig een mooie e-mailing kunt maken.
Bovendien is het format helemaal geschikt voor responsive e-mail (mobile friendly). Dat is belangrijk omdat bij zo’n e-mailing de leesbaarheid veel groter is dan als u zelf in het e-mailprogramma knutselt, of een pdf als bijlage meestuurt.
Groot voordeel van deze software is ook dat u kunt monitoren hoe goed de nieuwsbrief wordt gelezen. Wat werkt? Welke links ‘converteren’ goed? Ofwel: waar doet de ontvanger ook echt mee wat u voor ogen had? Tevens registreren deze programma’s nauwkeurig de aan- en afmeldingen. Verplicht volgens de nieuwe AVG-wetgeving.
-
Zorg voor deze drie must-have onderdelen
Zorg voor een goede opbouw van de inhoud. Maak hiervoor een redactieformule.
Dit is een vaste formule waarmee je jouw nieuwsbrief vult.
Een vaste opbouw vergroot de herkenbaarheid voor de ontvangers.
Zorg dat u in altijd deze drie ingrediënten aanbiedt. Deze onderdelen sluiten aan bij de klantreis.
- Inspiratiebericht. De ontvanger wordt geïnspireerd na te denken of een onderwerp met relevantie voor uw aanbod. Dit stukje bericht is gericht op relaties bovenin de sales funnel of aan het begin van de customer journey. Belangrijkste doel is jouw merk te positioneren als deskundig en betrouwbaar rond een bepaald onderwerp.
- Informatiebericht. Dit deel van de nieuwsbrief is gericht op relaties die al iets verder zijn op hun zoektocht en biedt concrete informatie over de voordelen van uw diensten of producten voor uw klant. Het belangrijkste doel is vertrouwen wekken dat jouw bedrijf een goede partner kan zijn en dat je daarvoor deze dienst of product als oplossing hebt.
- Een duidelijke call-to-action. Dit stukje van de nieuwsbrief is gericht op relaties die twijfelen over een besluit. Je wilt ze hiermee over de streep trekken. Bepaal iedere keer wat je doelen zijn en maak dit ook duidelijk in tekst en beeld. Bijvoorbeeld: ‘Maak gebruik van deze tijdelijke aanbieding’.
-
De onderwerpregel ofwel ‘subjectline’
De titel van de nieuwsbrief is het eerste wat uw abonnees zien bij ontvangst en bestaat uit de afzender van de nieuwsbrief (de naam van website of bedrijf) en de onderwerpregel. Onderschat het effect van de onderwerpregel niet: die is altijd direct zichtbaar in de inbox van abonnees en bepaalt in hoge mate of zij de mail openen of deze direct naar de prullenbak verplaatsen.
Bedenk een licht teasende onderwerpregel, zodat de ontvanger voldoende wordt geprikkeld om het bericht te openen om het hele verhaal te lezen. Vermijdt woorden als “aanbieding” of “gratis”. Deze worden vergroten de kans dat uw bericht in de spam-map terecht komt.
Verdiep u in de wereld van uw klanten en vraag uzelf af: Wat wil een klant graag weten?
-
Meet de resultaten en stuur steeds bij
Meten is weten, zeker bij nieuwsbrieven. Welk percentage van de ontvangers opent de nieuwsbrief? Op welke links klikken ze? Hoeveel mensen melden zich af? En waarom?
Kijk naar de statistieken van je nieuwsbrief. Gebruik de inzichten bij een volgende nieuwsbrief.
-
Maak aanmelden aantrekkelijk en supersimpel
Natuurlijk wilt u de nieuwsbrief aan zoveel mogelijk mensen versturen. Toch is dat niet het belangrijkste doel. De kwaliteit van de abonnees is zeker zo belangrijk.
Aanmeldingen kunnen op verschillende manieren worden verkregen. U kunt de nieuwsbrieven promoten via aanmeldformulier op website of webshop. Ook kunt u de nieuwsbrief promoten via social media. Vergeet ook de handtekening onder uw e-mails niet.
Vermeld bij de aanmelding uw belofte over wat iemand kan verwachten over inhoud en frequentie.
-
Voldoe aan de privacywet AVG/GDPR
U kunt niet zomaar gegevens van klanten opslaan en nieuwsbrieven versturen.
U mag niet elk emailadres gebruiken. Een klant die mailt met een vraag, mag u niet ongevraagd toevoegen aan het bestand van de nieuwsbrief.
U dient te zorgen voor een aantoonbare opt-in toestemming.
Als klanten ‘ja’ zeggen tegen de nieuwsbrief, mag u ook alleen maar een nieuwsbrief sturen.
Ook moet er een duidelijke afmeldlink in elke mailing staan.