• +31 06 132 74 810
  • ton.kemp@silvatica-marketing.nl

‘Hoe maak ik een goede landingspagina?

‘Hoe maak ik een goede landingspagina?

Waar moet je op letten bij het samenstellen van een goede landingspagina? Daarvoor is het belangrijk om te weten welke vragen de klant heeft en welke argumenten er zijn om jouw product te kopen.
Door deze vragen te beantwoorden en eventuele bezwaren te ontkrachten, is het een logische keuze om door te gaan naar de volgende stap.

Aansluiten op informatiebehoefte

Voordat je begint met het schrijven is het goed om te beseffen in welke fase van de customer journey de bezoeker op deze landingspagina terecht komt. Je kunt je voorstellen dat in de beginfase van de customer journey je naar hele andere informatie op zoek bent dan als je al richting de koopfase gaat. Ook als de bron van je bezoekers een online advertentie is moet de landingspagina aansluiten bij de zoekintentie.

Denk niet in producttermen, maar in oplossingen

Je denkt al snel in (verkoop-) termen van jouw organisatie waarbij je (te) productgericht bent. De bezoeker juist kijkt naar de uitkomsten van een product of dienst, naar de oplossing van zijn probleem. Om dit te voorkomen kan je eerst een opsomming maken van de toepassingen van het product, het voordeel voor de klant en mogelijke bezwaren. Daarmee ga je aan de slag.

In 8 stappen naar een optimale landingspagina

Een goede landingspagina kan cruciaal zijn voor het converteren van websitebezoekers naar klanten.
8 stappen die je kunt nemen om een effectieve landingspagina te maken:

  1. Doel bepalen: Bepaal wat het doel is van de landingspagina. Wil je bijvoorbeeld dat bezoekers zich inschrijven voor een nieuwsbrief, een aankoop doen of contact opnemen met jouw bedrijf?
  2. Doelgroep definiëren: Ken je doelgroep en wat hun behoeften zijn. Richt de pagina op de interesses en behoeften van de doelgroep, en zorg dat de boodschap van de pagina helder en relevant is voor hen voor de CJ fase waarin ze zitten.
  3. Ontwerp en opmaak: Maak gebruik van een opvallend en overzichtelijk ontwerp. Zorg dat de landingspagina er professioneel en betrouwbaar uitziet en dat belangrijke informatie, zoals de call-to-action, duidelijk zichtbaar is.
  4. Kop en subkop: Gebruik een sterke kop en subkop die de aandacht van de bezoeker trekken en het doel van de pagina verduidelijken. Maak het zo duidelijk mogelijk waar de pagina over gaat en wat je van de bezoeker verwacht.
  5. Inhoud: Schrijf heldere en beknopte teksten die de bezoeker overtuigen om actie te ondernemen. Maak gebruik van bulletpoints en visuele elementen om de inhoud overzichtelijk te maken.
  6. Call-to-action: Plaats een duidelijke call-to-action op de landingspagina die de bezoeker aanspoort tot de gewenste actie. Dit kan bijvoorbeeld een button zijn met een tekst als “Inschrijven” of “Nu kopen”.
  7. Keep it simple: laat weg wat afleiding geeft. Hou het zo eenvoudig en gericht mogelijk.
  8. Testen en optimaliseren: Test de landingspagina en kijk wat wel en niet werkt. Maak gebruik van A/B-testing om verschillende versies van de pagina te testen en te optimaliseren. Op deze manier kun je de conversieratio van de pagina verbeteren. Probeer weg te laten wat afleiding geeft
Ton Kemp
Ton Kemp

Customer journey manager met passie voor internet. Combineert strategisch denken met pragmatische aanpak. Als docent marketing ook actief op Avans Hogeschool | 06 132 74 810| Ton.Kemp@ViatriX.nl