Hoe werkt het Facebook algoritme?
Hoe werkt het Facebook algoritme in 2023?
Even terug naar de basis. Wat is een algoritme nou precies? Heel simpel gezegd: een algoritme is een formule van een paar stappen om een probleem op te lossen. Om als (content-) marketeer in te kunnen spelen op het algoritme van Facebook, moet je dus allereerst begrijpen waarom je welke content te zien krijgt in je tijdlijn.
Het Facebook algoritme er op gericht om het platform zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken voor de gebruiker. Het probeert op basis van AI-technologie de gebruiker een ideale ervaring op het platform te geven, door zoveel mogelijk relevante content te tonen.
Dit doet Facebook aan de hand van vier factoren.
1. Voorraad (inventory)
Hiermee wordt verwezen naar de volledige voorraad beschikbare content op Facebook. Het algoritme moet op basis van dit totaalpakket bepalen wat gebruikers te zien krijgen.
2. Signalen (signals)
De volgende stap is het beoordelen van een post. Dit gebeurt op basis van een aantal vastgestelde signalen. Voorbeelden van deze signalen: de mate van interactie met een post, hoe oud een bericht is of hoeveel en hoelang Facebook-gebruikers bij dit bericht blijven hangen.
Ook de relevantie van een bericht is een belangrijk signaal en wordt op basis van drie criteria bepaald:
1. Interactie
Posts met veel interactie scoren logischerwijs hoger. Actieve reacties (reacties, comments, shares) worden hierbij als belangrijker beschouwd dan ‘passieve’ reacties (likes).
2.Wie heeft het gepost?
Als er een terugkerend patroon is te zien in de interactie, waarbij een gebruiker al vaker interactie met een bepaald account heeft gehad, wordt dit account ook beter gerankt voor deze gebruiker.
3. Type content
Facebook kijkt ook naar de mate van interesse (hoe lang blijven gebruikers hangen bij een post) en interactie met verschillende types content. Denk aan posts met alleen tekst, afbeeldingen of video’s. Video content scoort beter dan afbeeldingen, afbeeldingen scoren beter dan alleen tekst.
Tot slot: Facebook neemt de reacties van de totale Facebook-community op die signalen mee als feedback. Op die manier probeert Facebook onder andere ook vast te stellen welke content niet gewenst is. Denk hierbij aan gewelddadige content, spam, clickbait en fake news.
3. Voorspellingen (predictions)
Alle hierboven beschreven signalen bij elkaar geeft Facebook de input om voorspellingen te doen. Daarmee gaat Facebook het volgende na: Hoe groot is de kans dat een gebruiker een bericht deelt of erop reageert? Hoe groot is de kans dat je een bericht verbergt of rapporteert?
Bijvoorbeeld: als een gebruiker normaal gesproken vaker reageert op een video, zal het algoritme dit type content prioriteren en dus vaker op de tijdlijn vertonen.
4. Score
Facebook bundelt al deze voorspellingen en hangt daar een relevantiescore aan. Deze totaalscore van een post bepaalt uiteindelijk of deze wel of niet zal verschijnen in de tijdlijn van gebruikers.
Betere resultaten behalen op Facebook?
Nu je weet welke factoren het Facebook algoritme beïnvloeden, is het tijd om naar de praktijk te gaan. Hoe pas je deze kennis toe in het creëren van nieuwe Facebook content, om zo optimaal resultaat te behalen? Hierbij enkele tips:
1. Betrek je publiek
Posts met een hoge interactie worden als beter beoordeeld. Een belangrijke factor, die je gemakkelijk in je voordeel kunt toepassen. Creëer content die interactie uitlokt, door bijvoorbeeld vragen te stellen aan de ontvanger of in te spelen op trending topics. En een gesprek moet van twee kanten komen. Zorg er dus voor dat jij als organisatie ook weer reageert op deze comments, en ga het gesprek aan!
2. Zorg voor relevante content
Ken je doelgroep. Dat kunnen we niet vaak genoeg zeggen. Je doelgroep door en door leren kennen zit ook in het weten welk type content aanslaat en welke onderwerpen inhoudelijk interessant zijn voor deze personen. Analyseer je content en gebruik de best practices voor beter resultaat met nieuwe content.
3. Post op de juiste momenten
Succes zit in de details. De doelgroep bereik je nu eenmaal beter als deze online is. Post daarom op de juiste momenten voor meer bereik, interactie en clicks.
Beste dag om te posten: Maandag
Beste tijd om te posten: 8 uur
Piektijden voor bereik op Facebook
• Zaterdag 8 uur
• Maandag 14 uur
• Dinsdag tussen 8 en 16
Bron: https://www.coosto.com/nl/blogs/het-facebook-algoritme-ontrafeld-zo-werkt-het