• +31 06 132 74 810
  • ton.kemp@silvatica-marketing.nl

Hoger scoren in de zoekresultaten
Deel 1

simple workspace at home

Hoger scoren in de zoekresultaten
Deel 1

Als je een zakelijke website hebt, wil je dat die gevonden wordt door potentiële klanten. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw website bovenaan in Google verschijnt? Dat doe je door Search Engine Optimization (SEO), oftewel zoekmachineoptimalisatie toe te passen.

SEO is het door technisch goed inrichten van je website beter gevonden worden in Google​.

SEO bestaat grofweg uit 2 onderdelen, technische SEO en on-page SEO. 
Bij technische SEO zorg je voor een optimale website techniek.
Bij on-page SEO zorg je voor een juiste SEO invulling van de pagina gegevens.

Website techniek verbeteren voor betere SEO resultaten

Er zijn een aantal zaken die je zelf, zonder professionele kennis, kunt optimaliseren en aan een website kan verbeteren. Laten we beginnen met wat technische SEO tips. 

1. Check de laadtijd van de website 

De laadsnelheid van je website is belangrijk. Duurt het meerdere seconden voordat je homepage of andere belangrijke websitepagina’s zijn geladen? Dan heeft dit een negatieve invloed op je plaats in Google. Om beter te scoren moet je de website technisch verbeteren. De laadtijd van je website kun je checken met een handige Google tool: Google Pagespeed Tool.

Is jouw website trager dan je zou willen? Dit kan doen om je website te verbeteren:  

  • Verklein de afbeeldingen. Kies als bestandsindeling JPG, PNG óf WebP. Verklein de bestandgrootte van de afbeeldingen. Houd het liefst maximaal 100KB aan. Een resolutie van 72 dpi is voldoende.
  • Zet caching aan. Bijvoorbeeld met een plug-in of module. Caching zorg voor een tussenopslag op de server of computer, waardoor niet meer de complete website geladen hoeft te worden.
  • Wees verder zuinig met plug-ins: installeer alleen de noodzakelijke. Deinstalleer plug-ins die je niet gebruikt.
  • Gebruik ‘embedding’ of “insluiting” voor video’s. Hiermee laat je video’s op jouw website afspelen vanuit een videoplatformen zoals Youtube of Vimeo.
  • Kies voor een moderne snelle hosting. Bezuinig hier niet op de laatste € 10,00 per jaar. Goedkoop is duurkoop.

Mocht je website na deze aanpassingen nog steeds traag laden? Dan is er nog een legio aan mogelijkheden om de websitesnelheid te verbeteren. Bijvoorbeeld door CSS- en Javascript-bestanden te optimaliseren. Hiervoor kun je beter een specialist inhuren. Met beperkte kennis in de websitecode gaan rommelen is een slecht idee. 

2. XML Sitemap 

Vergeet niet een XML-sitemap in te dienen bij Google Search Console. Dit is een soort inhoudsopgave van je website waarmee Google snel een duidelijk overzicht krijgt van je websitestructuur. Een groot CMS als WordPress genereren automatisch een sitemap. Je hoeft deze alleen zelf toe te voegen in Google Search Console.  

3. SSL-certificaat: zorg dat je website veilig is 

Veiligheid is een hele belangrijke factor voor Google en andere zoekmachines. Beveiligde websites krijgen voorrang in de zoekresultaten. Installeren een SSL-certificaat via jouw hosting. De URL van jouw website wijzigt van HTTP naar HTTPS én zie je een slotje links bovenin je zoekbalk. Ook betrouwbaar voor je bezoekers.

4. Zorg voor interne links 

Een goede manier om een website te verbeteren is een interne linkstructuur. Dit zorgt ervoor dat Google nog beter weet wat bezoekers op je website kunnen vinden. Zo kun je belangrijke pagina’s extra waarde meegeven door intern te linken vanuit andere pagina’s. Zorg daarbij voor een relevante tekst bij de link. Dus niet het woordje “klik hier” linken. Geef aan wat de bezoeker kan verwachten, dat ziet Google ook!
Voorkom dode links (404-pagina’s) op je website. Dat is niet goed voor je ranking en ook niet fijn voor je bezoekers. Search console geeft een overzicht met 404 linken. 

5. Lokaal gevonden worden?

Is jouw marketing (mede) gericht op een fysieke winkel, of is de locatie van jouw organisatie belangrijk?
Zorg dan voor een actuele vermelding bij Google Business. Hiermee verschijn je met allerlei bedrijfsgegevens (openingstijden, telefoon en website link, klantbeoordelingen etc.) in de rechter balk op de zoekpagina.

 

Ton Kemp
Ton Kemp

Customer journey manager met passie voor internet. Combineert strategisch denken met pragmatische aanpak. Als docent marketing ook actief op Avans Hogeschool | 06 132 74 810| Ton.Kemp@ViatriX.nl