• +31 06 132 74 810
  • ton.kemp@silvatica-marketing.nl

Hoger scoren in de zoekresultaten
Deel 2

simple workspace at home

Hoger scoren in de zoekresultaten
Deel 2

Als je een zakelijke website hebt, wil je dat die gevonden wordt door potentiële klanten. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw website bovenaan in Google verschijnt? Dat doe je door Search Engine Optimization (SEO), oftewel zoekmachineoptimalisatie toe te passen.

SEO is het door technisch goed inrichten van je website beter gevonden worden in Google​.

SEO bestaat grofweg uit 2 onderdelen, technische SEO en on-page SEO. 
Bij technische SEO zorg je voor een optimale website techniek.
Bij on-page SEO zorg je voor een juiste SEO invulling van de pagina gegevens.

On-page SEO verbeteren voor betere SEO resultaten

Nu de technische basis van je website goed staat (zie “Hoger scoren in de zoekresultaten deel 1“), is het tijd om je te richten op on-page SEO. We geven een aantal tips die de SEO kwaliteit van je website verbeteren. Zo vergroot je de kans dat je op bepaalde zoektermen hoog scoort in de resultaten van zoekmachines.  

1. Zoekwoordenonderzoek: kies goede zoektermen 

Het eerste wat je kunt doen is goede zoektermen formuleren. Waar wil jij op gevonden worden in Google? Nog beter: Met welke zoektermen zoeken jouw klanten?
Met een tool zoals de de Google Zoekwoordplanner kan je controleren of er veel op deze termen gezocht wordt. Een zoektermterm is steeds vaker een kort zinnetje en bestaat zeker uit meerdere zoekwoorden.

Google Zoekwoordplanner geeft ook altijd suggesties in de vorm van alternatieve zoekwoorden. Daarnaast zijn er een heleboel gratis tools waar je (beperkt) een zoekwoordenonderzoek mee kunt uitvoeren. 

2. Wat doet de concurrentie? 

Als je een lijstje met zoektermen hebt gemaakt, kan je onderzoeken wie er nog meer op die zoektermen gevonden wordt in Google. Als je moet concurreren met grote bedrijven, wordt het lastig om hoog te scoren op deze zoektermen. Misschien kun je dan beter op andere, specifiekere zoektermen inzetten.
Een gewone simpele zoekactie in Google levert je hierover veel inzicht op.  

3. Maak voor iedere zoekterm een pagina 

Maak per zoekterm één pagina aan met tekst waarin die zoektermen en variaties daarop centraal staan.  Als je op een bepaalde zoektermen gevonden wilt worden, betekent het niet dat je alle teksten op alle pagina’s va je website vol moet gooien met die term. Je zorgt voor één duidelijke pagina die over dat onerwerp gaat en zorgt voor interne linken (en externe) naar die pagina.

4. Zorg voor relevante teksten 

Relevante, actuele teksten scoren beter. Zorg daarom dat je tekst niet puur bedoeld is om je zoektermen ergens in te zetten, maar zorg ervoor dat de tekst daadwerkelijk iets toevoegt. Schrijf niet voor een zoekmachine, maar voor je doelgroep. De lengte van je teksten is ook belangrijk, ze moeten minimaal +350 woorden bevatten.  Zorg ongeveer voor een zoekwoorddichtheid van een paar procent. Zorg voor zoektermen in de paginatitel, de kopjes en de tekst. Zorg voor een meta-descrription met zoektermen.

Schrijf voor je klanten en optimaliseer zonder overdaad.

Gebruik je WordPress? Dan kan je gebruik maken van Yoast SEO plug-in. Deze gratis handige plug-in geeft per tekst aan hoe je de content verder kunt optimaliseren. Het is een SEO schrijf assistent.

5. Zorg voor goede SEO voor je foto’s 

Vaak slaan mensen foto’s op met namen als IMG877.jpg. Op deze manier wordt je foto nooit gevonden in een zoekmachine. Sla je foto’s dus altijd op onder een zoekmachinevriendelijke bestandsnaam die omschrijft wat er op de foto te zien is. Daarnaast geef je elke foto een ALT-tekst mee waarin jouw zoektermen voorkomen.

6. Externe links
Zorg ervoor dat andere pagina’s naar jou verwijzen  Als andere websites een linkje naar jouw site plaatsen word je sneller gevonden in Google. Dit wordt ook wel linkbuilding genoemd. Het is wel belangrijk dat die andere websites enige autoriteit hebben. Hoe meer autoriteit de website heeft die naar jouw bedrijf linkt, hoe meer het doet voor de score in de zoekresultaten. 

Ton Kemp
Ton Kemp

Customer journey manager met passie voor internet. Combineert strategisch denken met pragmatische aanpak. Als docent marketing ook actief op Avans Hogeschool | 06 132 74 810| Ton.Kemp@ViatriX.nl