• +31 06 132 74 810
  • ton.kemp@silvatica-marketing.nl

Category Archive Meldenswaardig

simple workspace at home

Hogen scoren in de zoekresultaten
Deel 2

Als je een zakelijke website hebt, wil je dat die gevonden wordt door potentiële klanten. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw website bovenaan in Google verschijnt? Dat doe je door Search Engine Optimization (SEO), oftewel zoekmachineoptimalisatie toe te passen.

SEO is het door technisch goed inrichten van je website beter gevonden worden in Google​.

SEO bestaat grofweg uit 2 onderdelen, technische SEO en on-page SEO. 
Bij technische SEO zorg je voor een optimale website techniek.
Bij on-page SEO zorg je voor een juiste SEO invulling van de pagina gegevens.

On-page SEO verbeteren voor betere SEO resultaten

Nu de technische basis van je website goed staat (zie “Hoger scoren in de zoekresultaten deel 1“), is het tijd om je te richten op on-page SEO. We geven een aantal tips die de SEO kwaliteit van je website verbeteren. Zo vergroot je de kans dat je op bepaalde zoektermen hoog scoort in de resultaten van zoekmachines.  

1. Zoekwoordenonderzoek: kies goede zoektermen 

Het eerste wat je kunt doen is goede zoektermen formuleren. Waar wil jij op gevonden worden in Google? Nog beter: Met welke zoektermen zoeken jouw klanten?
Met een tool zoals de de Google Zoekwoordplanner kan je controleren of er veel op deze termen gezocht wordt. Een zoektermterm is steeds vaker een kort zinnetje en bestaat zeker uit meerdere zoekwoorden.

Google Zoekwoordplanner geeft ook altijd suggesties in de vorm van alternatieve zoekwoorden. Daarnaast zijn er een heleboel gratis tools waar je (beperkt) een zoekwoordenonderzoek mee kunt uitvoeren. 

2. Wat doet de concurrentie? 

Als je een lijstje met zoektermen hebt gemaakt, kan je onderzoeken wie er nog meer op die zoektermen gevonden wordt in Google. Als je moet concurreren met grote bedrijven, wordt het lastig om hoog te scoren op deze zoektermen. Misschien kun je dan beter op andere, specifiekere zoektermen inzetten.
Een gewone simpele zoekactie in Google levert je hierover veel inzicht op.  

3. Maak voor iedere zoekterm een pagina 

Maak per zoekterm één pagina aan met tekst waarin die zoektermen en variaties daarop centraal staan.  Als je op een bepaalde zoektermen gevonden wilt worden, betekent het niet dat je alle teksten op alle pagina’s va je website vol moet gooien met die term. Je zorgt voor één duidelijke pagina die over dat onerwerp gaat en zorgt voor interne linken (en externe) naar die pagina.

4. Zorg voor relevante teksten 

Relevante, actuele teksten scoren beter. Zorg daarom dat je tekst niet puur bedoeld is om je zoektermen ergens in te zetten, maar zorg ervoor dat de tekst daadwerkelijk iets toevoegt. Schrijf niet voor een zoekmachine, maar voor je doelgroep. De lengte van je teksten is ook belangrijk, ze moeten minimaal +350 woorden bevatten.  Zorg ongeveer voor een zoekwoorddichtheid van een paar procent. Zorg voor zoektermen in de paginatitel, de kopjes en de tekst. Zorg voor een meta-descrription met zoektermen.

Schrijf voor je klanten en optimaliseer zonder overdaad.

Gebruik je WordPress? Dan kan je gebruik maken van Yoast SEO plug-in. Deze gratis handige plug-in geeft per tekst aan hoe je de content verder kunt optimaliseren. Het is een SEO schrijf assistent.

5. Zorg voor goede SEO voor je foto’s 

Vaak slaan mensen foto’s op met namen als IMG877.jpg. Op deze manier wordt je foto nooit gevonden in een zoekmachine. Sla je foto’s dus altijd op onder een zoekmachinevriendelijke bestandsnaam die omschrijft wat er op de foto te zien is. Daarnaast geef je elke foto een ALT-tekst mee waarin jouw zoektermen voorkomen.

6. Externe links
Zorg ervoor dat andere pagina’s naar jou verwijzen  Als andere websites een linkje naar jouw site plaatsen word je sneller gevonden in Google. Dit wordt ook wel linkbuilding genoemd. Het is wel belangrijk dat die andere websites enige autoriteit hebben. Hoe meer autoriteit de website heeft die naar jouw bedrijf linkt, hoe meer het doet voor de score in de zoekresultaten. 

simple workspace at home

Hoger scoren in de zoekresultaten
Deel 1

Als je een zakelijke website hebt, wil je dat die gevonden wordt door potentiële klanten. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw website bovenaan in Google verschijnt? Dat doe je door Search Engine Optimization (SEO), oftewel zoekmachineoptimalisatie toe te passen.

SEO is het door technisch goed inrichten van je website beter gevonden worden in Google​.

SEO bestaat grofweg uit 2 onderdelen, technische SEO en on-page SEO. 
Bij technische SEO zorg je voor een optimale website techniek.
Bij on-page SEO zorg je voor een juiste SEO invulling van de pagina gegevens.

Website techniek verbeteren voor betere SEO resultaten

Er zijn een aantal zaken die je zelf, zonder professionele kennis, kunt optimaliseren en aan een website kan verbeteren. Laten we beginnen met wat technische SEO tips. 

1. Check de laadtijd van de website 

De laadsnelheid van je website is belangrijk. Duurt het meerdere seconden voordat je homepage of andere belangrijke websitepagina’s zijn geladen? Dan heeft dit een negatieve invloed op je plaats in Google. Om beter te scoren moet je de website technisch verbeteren. De laadtijd van je website kun je checken met een handige Google tool: Google Pagespeed Tool.

Is jouw website trager dan je zou willen? Dit kan doen om je website te verbeteren:  

  • Verklein de afbeeldingen. Kies als bestandsindeling JPG, PNG óf WebP. Verklein de bestandgrootte van de afbeeldingen. Houd het liefst maximaal 100KB aan. Een resolutie van 72 dpi is voldoende.
  • Zet caching aan. Bijvoorbeeld met een plug-in of module. Caching zorg voor een tussenopslag op de server of computer, waardoor niet meer de complete website geladen hoeft te worden.
  • Wees verder zuinig met plug-ins: installeer alleen de noodzakelijke. Deinstalleer plug-ins die je niet gebruikt.
  • Gebruik ‘embedding’ of “insluiting” voor video’s. Hiermee laat je video’s op jouw website afspelen vanuit een videoplatformen zoals Youtube of Vimeo.
  • Kies voor een moderne snelle hosting. Bezuinig hier niet op de laatste € 10,00 per jaar. Goedkoop is duurkoop.

Mocht je website na deze aanpassingen nog steeds traag laden? Dan is er nog een legio aan mogelijkheden om de websitesnelheid te verbeteren. Bijvoorbeeld door CSS- en Javascript-bestanden te optimaliseren. Hiervoor kun je beter een specialist inhuren. Met beperkte kennis in de websitecode gaan rommelen is een slecht idee. 

2. XML Sitemap 

Vergeet niet een XML-sitemap in te dienen bij Google Search Console. Dit is een soort inhoudsopgave van je website waarmee Google snel een duidelijk overzicht krijgt van je websitestructuur. Een groot CMS als WordPress genereren automatisch een sitemap. Je hoeft deze alleen zelf toe te voegen in Google Search Console.  

3. SSL-certificaat: zorg dat je website veilig is 

Veiligheid is een hele belangrijke factor voor Google en andere zoekmachines. Beveiligde websites krijgen voorrang in de zoekresultaten. Installeren een SSL-certificaat via jouw hosting. De URL van jouw website wijzigt van HTTP naar HTTPS én zie je een slotje links bovenin je zoekbalk. Ook betrouwbaar voor je bezoekers.

4. Zorg voor interne links 

Een goede manier om een website te verbeteren is een interne linkstructuur. Dit zorgt ervoor dat Google nog beter weet wat bezoekers op je website kunnen vinden. Zo kun je belangrijke pagina’s extra waarde meegeven door intern te linken vanuit andere pagina’s. Zorg daarbij voor een relevante tekst bij de link. Dus niet het woordje “klik hier” linken. Geef aan wat de bezoeker kan verwachten, dat ziet Google ook!
Voorkom dode links (404-pagina’s) op je website. Dat is niet goed voor je ranking en ook niet fijn voor je bezoekers. Search console geeft een overzicht met 404 linken. 

5. Lokaal gevonden worden?

Is jouw marketing (mede) gericht op een fysieke winkel, of is de locatie van jouw organisatie belangrijk?
Zorg dan voor een actuele vermelding bij Google Business. Hiermee verschijn je met allerlei bedrijfsgegevens (openingstijden, telefoon en website link, klantbeoordelingen etc.) in de rechter balk op de zoekpagina.

 

CRO optimalisatie van website

Op welke zoekwoorden wordt mijn pagina gevonden?

Hoe vind je in Google Analytics op welke zoekwoorden jouw pagina wordt gevonden?

Ben je bezig met het zoekmachine vriendelijk maken van jouw website? Een van de beste manieren om je website te optimaliseren, is om je best bezochte pagina’s te achterhalen. In dit voorbeeld zie je de resultaten van Universal Analytics. Inmiddels werkt google ook met GA4, de nieuwe versie.

VOor een overzicht van de meest bekeken pagina’s log je in op Google Analytics en ga naar
Gedrag > Site-content > Alle pagina’s

Hier zie je een overzicht met de meest bezochte pagina’s:

Via welke zoekwoorden komen bezoekers?

Als je jouw website goed hebt geoptimaliseerd, krijg je veel verkeer via Google “Organic Search”. Dat zijn bezoekers die via de normale (niet betaalde) zoekresultaten van Google naar jouw website komen.
Hiervoor is het noodzakelijk dat je de koppeling maakt met Google Search console.

Nu zie je binnen google Analytics (na enige tijd) een lijstje komen met zoekwoorden die bezoekers hebben gebruikt om bij jouw website te komen.

Ga naar Aquisitie >> Search Console >> Zoekopdrachten.
(pas eventueel de tijdsperiode aan om meer woorden te vinden)

Welke zoekwoorden zijn gebruikt voor bezochte pagina’s?

Wat je natuurlijk ook wilt weten, is op welke zoekwoorden jouw best bezochte pagina’s worden gevonden. Enerzijds ter dubbelcheck of jouw optimalisatie inderdaad het effect heeft wat je wilt. Namelijk dat jouw pagina op de zoekwoorden die jij wil wordt gevonden.

Op deze manier kan je ook nieuwe zoekwoorden ontdekt waarop je pagina wordt gevonden! Ook dat is waardevolle informatie! Je kan hiermee jouw pagina verder optimaliseren en nog meer laten aansluiten naar waar bezoekers naar op zoek zijn.

Hoe doe je dit? Ga naar Aquistitie > Search Console > Bestemmingspagina’s

Zoekwoorden

En klik dan door op de link van de bestemmingspagina waar je de zoekwoorden van wil zien.

Dit is dan de lijst met alle zoekopdrachten die bezoekers hebben gebruikt en waarna ze op die specifieke pagina zijn gekomen.

Netwerken met LinkedIn ton kemp

Checklist optimaal Linkedin Profiel

Een goed linkedIn profiel is iets dat jouw aandacht vraagt.
Er zijn namelijk een paar dingen om goed te kijken:

✅ Maak de achtergrondfoto op maat
✅ Bedenk een pakkende headline
✅ Zorg voor een nette LinkedIn url met jouw naam erin.
✅ Plaats een professionele profielfoto en geen vakantiefoto
✅ Eventueel kan je een profielvideo opnemen

✅ Zijn jouw contactgegevens compleet? Voeg zeker jouw telefoonnummer toe!
✅ Geef in jouw Bio aan welke diensten je aanbiedt
✅ Schrijf een korte duidelijke Info-tekst: Wie je bent, Wat je doet, je visie is en wat je diensten zijn,
Wat is jouw normale werkwijze? Waarom je doet wat je doet (jouw WHY). Plaats een call to action.

✅ Vul huidige en eerdere werkervaringen in met taken en resultaten
✅ maak een uitgelicht-sectie met uniek beeld, vastgepinde posts en links
✅ Doe je vrijwilligerswerk? vertel dit ook met toelichting wat en waarom
✅ Opleiding, cursussen en certificaten aanmaken
✅ Vaardigheden vermelden

✅ Zorg voor aanbevelingen: geef ze cadeau geven en vraag uitnodigingen
✅ vermeldt eventuele publicaties en projecten
✅ Welke talen spreek / schrijf je?
✅ Maak van de belangrijkste LinkedIn instellingen een backup maken en download je profiel als pdf
✅ Maak een print van jouw actuele SSI (social selling index) Wat kan je verbeteren??

Werk je graag in het buitenland of voor internationale organisaties? Vertaal jouw profiel in het Engels.

Zelf aan de slag met SEO

SEO vriendelijke teksten schijven

In deze blog leg ik je uit hoe je moet schrijven voor SEO, wat SEO teksten zijn en hoe je de SEO-elementen op je webpagina plaatst.

Wat zijn SEO teksten?

Het internet raakt vol. Voor Google is dat een probleem want: zij willen het beste antwoord op een vraag geven en dat doe je niet met slechte webpagina’s. De afgelopen jaren heeft Google zich ontwikkeld en weet steeds beter waar jij naar op zoek bent. Wil je jouw teksten goed vindbaar maken, dan zal je daar je best voor moeten doen. De volgende kern componenten zijn belangrijk voor SEO:

  • Zorg voor een duidelijke opbouw van de tekst (Bijvoorbeeld: een duidelijke titel en sub paragrafen).
  • Maak de tekst aantrekkelijk en kwalitatief (Bijvoorbeeld: visuele elementen en het voorkomen van spelling en grammatica fouten)
  • Zorg er voor dat je de juiste SEO signalen door geeft. Men noemt dit ook wel “on page SEO”. (Bijvoorbeeld: de title tag en de alt tag)
  • Zorg dat de inhoud aansluit bij jouw zoekwoorden voor dit stukje content.

In de paragrafen hieronder, leg ik je uit hoe je dit in de praktijk kan brengen.

Hoe schrijf je SEO teksten?

Er is geen vaste regels voor SEO teksten. Wel zijn er “best practices” en richtlijnen vanuit Google. Gebruik de volgende vuistregels:

  1. Leg de waarde uit die je toevoegt (titel)
  2. Leg uit hoe je dit creëert (subtitel)
  3. Visualiseer het (afbeelding, video, 3d object)
  4. Maak het geloofwaardig (sociale bewijskracht)
  5. Ga over tot actie (call to action)

Tip: verlaag drempels waardoor bezoekers sneller geneigd zijn om over te gaan tot actie.

Voorbeeld van een SEO tekst

Als voorbeeld de landingspagina van de Consumentenbond die gaat over het kiezen van de juiste koelkast. Op de afbeelding hieronder, zie je:

  • Een duidelijke Titel (De beste koelkast voor jou, door ons getest)
  • Een duidelijke subtitel (Wij hebben 124 koelkasten voor je getest)
  • Visualisatie (Veel afbeeldingen en een video)
  • Sociale bewijskracht (een keurmerk en een expert die aan het woord is)
  • Een call to action (sluit een abonnement af)
  • On page SEO elementen goed gebruikt (Heading tags, alt tags, title tag etc.)
Bron: consumentenbond.nl

Schrijven met SEO in gedachten

Over tot actie, wanneer je gaat schrijven met SEO, is het belangrijk om de volgende punten mee te nemen:

Speel in op de zoekintentie van de klant

De zoekintentie is eigenlijk “de vraag achter de vraag”. Achter elke zoekopdracht zit een doel en dat weet Google maar al te goed. Bij zoekopdracht X laat google compleet andere content zien dan bij zoekopdracht Y. Op die manier hoopt Google het beste antwoord te geven. Zoekintentie, kan je in 4 categorieën onderverdelen:

  • Transactioneel
  • Commerciële
  • Navigerend
  • Informatief

Per intentie, schotelt Google andere type content voor. Aan jou de taak om met de juiste type content hierop in te spelen. Hoe kom je daar achter? Gewoon door je zoekopdracht te Googelen en te analyseren wat voor een type content er naar voren komt (Bijvoorbeeld: Blogposts, Categorie pagina’s, tools etc.) Dit sluit aan bij het SEE-Think-DO-Care-model, waarin je ook deze zoekintenties kunt herkennen.

SEO elementen in jouw webpagina

On page SEO, is vakjargon voor de SEO elementen op jouw webpagina waardoor je aan Google kan doorgeven waar jouw tekst over gaat. Wanneer je een SEO tekst schrijft, is het van belang dat je de on page elementen verreikt met zoekwoorden uit je zoekwoorden onderzoek. Belangrijke SEO elementen zijn:

  1. Zorg er voor dat elke pagina een unieke title en meta description heeft.
  2. Zorg er voor dat je titel en subtitels voorzien worden van een heading tag (H1, H2 etc).
  3. Google begrijpt niet wat er op een afbeelding te zien is. Plaats daarom een Alt tekst bij elke afbeelding.
  4. Zorg voor een zoekmachine vriendelijke URL-structuur met jouw key zoekwoorden.
  5. Plaats naar je belangrijkste artikelen interne links.
  6. Zorg er voor dat je artikel in je XML sitemap staat en gekoppeld is aan Google search console.

Tip: Maakt jouw website gebruik va WordPress? Dan zijn er Plugins om de SEO vriendelijkheid van jouw content te controleren.

Vragen over SEO en content

Voorkom duplicate content

Met “duplicate content”, wordt bedoeld: dezelfde content die vaker op je website voorkomt of content die je van een andere website hebt gekopieerd en gepubliceerd op je eigen website. Dit verslechterd jouw positie binnen Google. Schrijf dus zelf unieke SEO content.

Laat SEO even los

Mijn goed advies is:  Laat SEO even los en denk vanuit de klant.
Vraag jezelf af: Wat wil de klant nou als hij op jouw pagina terecht komt en welk doel wil jij bereiken?

Maakt het aantal woorden van een tekst uit?

Er zijn verschillende antwoorden op deze vraag te vinden op het internet, Waarschijnlijk maakt de lengte niet veel uit. Belangrijker is dat jouw content de juiste SEO elementen bevat en van goede kwaliteit is. Schrijf een tekst die de vraag van je gebruiker beantwoord.

Hoe weet ik of mijn tekst SEO proof is?

Kijk of alle SEO elementen zijn doorgevoerd. Ook is het goed om te kijken of je teksten begrijpbaar zijn door je doelgroep. Doe dus onderzoek door na verloop van tijd te kijken of je artikel begint te ranken in Google via bijvoorbeeld Google search console.

Website veilig maken

Maak jij het hackers gemakkelijk?
Cybercrime blijft dagelijks groeien en hackers worden steeds beter in wat ze doen. Het aantal cyberaanvallen is in 2022 ten opzichte van 2021 is met maar liefst 32% (!) gestegen. Voorkom dat hackers je website misbruiken! Of worst case scenario: dat je website niet meer werkt.

Websitebeveiliging

De hoogste tijd dus om kritisch naar je websitebeveiliging te kijken en onze checklist na te lopen.
Hoeveel kan jij er afvinken?

  1. Maak (lokale) back-ups van je website. Misschien wel de belangrijkste tip van deze
    checklist. Op deze manier kun je je website altijd nog op een oudere versie terugzetten, mocht er ingebroken worden.
  2. Zog voor goede hosting.
    Waar draait jouw website? Heb je webhosting, dan is het belangrijk dat de partij bij wie je dat afneemt betrouwbaar en veilig is. Maar ook duurzaam qua energieverbruik.
  3. Kies een veilig CMS (Content Management Systeem). Er zijn tegenwoordig talloze
    CMS systemen waar je uit kunt kiezen. Open Source systemen zoals WordPress of Joomla zijn veel gebruikt. Het voordeel van open source is dat een grote community aan werkt en er regelmatig
    updates uitgebracht worden, wat de kans op kwetsbaarheden verkleind.
  4. Kies een sterk wachtwoord. Geboortedatums, ‘Wachtwoord1234’ en de naam van
    je huisdier kunnen echt niet meer. Er zijn tegenwoordig handige website extensies en
    apps (b.v. LastPass) om je wachtwoorden op een veilige plek op te slaan.
    Ook geven ze wachtwoordsuggesties voor een sterke beveiliging.
  5. Update je website. Hackers maken steeds sneller gebruik van fouten in software om zo je website te infiltreren. Goede CMS-aanbieders brengen regelmatig updates uit om jouw website zo veilig mogelijk te houden. Update je niet, dan is jouw website kwetsbaar voor aanvallen. Wij raden aan
    om minimaal één keer per week te controleren op updates.
  6. Werk altijd met een veilige internetverbinding. Of je nu thuis werkt, op
    locatie of op je werk; het is belangrijk om altijd te werken op een beveiligd netwerk. Zorg er dus altijd voor dat je wifi goed beveiligd is en er geen virussen op je computer staan.
    Installeer een virusscanner en check regelmatig op virussen. Zorg ook voor een SSL verbinding met jouw website.
  7. Houd je website schoon en overzichtelijk. Werk je met een CMS dat werkt met extensies en plugins? Check regelmatig of deze nog up-to-date zijn én of je ze daadwerkelijk gebruikt. Hoe meer plugins, hoe groter de kans op inbreuken van buitenstaanders. Ook wel fijn; je website wordt sneller door het verwijderen van overbodige plugins.
  8. Gebruik reCAPTCHA. reCAPTCHA is een beveiligingsvorm van Google die checkt of een echt mens een formulier invult of een spambot. Aanklikken hoeveel palmbomen of zebrapaden je ziet? Dat is dus reCAPTCHA! Het voorkomt bijvoorbeeld dat je via een formulier Spam ontvangt.

    Dat waren mijn 8 tips om jouw website zo veilig mogelijk te maken!
    Zijn er onderwerpen waar je niet zeker over bent? Neem contact op met mij en we kijken hoe ik je kan helpen.
B2B zakelijk inkopen online

Ook in B2B groeien online bestedingen

De online B2B bestedingen zijn het afgelopen jaar flink gegroeid: gemiddeld met 13% en bij grote bedrijven (250+ werknemers) zelfs met 47%. Dit blijkt uit de B2B E-commerce Markt Monitor 2022, een onderzoek naar het gedrag en de voorkeuren van zakelijke online bestellers. Uitgevoerd door Ipsos onder 6.502 Nederlandse werknemers in opdracht van Currence, De Nieuwe Zaak, Intershop, PostNL en Thuiswinkel.org. Het afgelopen jaar heeft 90% van de zakelijke bestellers online besteld.

Dit gaat nog meer worden!

De zakelijke besteller verwacht dat over vijf jaar gemiddeld 75% van alle bedrijfsaankopen online gedaan wordt. Daarnaast verwacht bijna de helft van de kopers over vijf jaar meer dan 90% online te bestellen.

Waarom bestellen zij meer online?

De belangrijkste reden zijn:

De belangrijkste redenen om online te bestellen zijn

  • Tijdbesparing (35% van de ondervraagden)
  • Gemak van bezorging (28%).

    Zakelijke bestellers zien dus duidelijk andere voordelen dan consumenten. Voor zakelijke bestellers is de tijdsbesparing het belangrijkst. Zij hebben vaak al een relatie en prijsafspraken met leveranciers. Voor hen is het belangrijker dat de bestelling en verzending zo efficiënt mogelijk verlopen. Consumenten hechten juist meer belang aan gemak tijdens de bestelling, keuzemogelijkheden en prijs.

Andere zaken die belangrijk zijn voor de zakelijke besteller zijn:

Snelle levertijd, lage bezorgkosten en track & trace

Leversnelheid en bezorgkosten zijn van grote invloed op de keuze om online te bestellen. Gevarieerde bezorgopties zijn hierbij belangrijk. Ook het online volgen van het product (track & trace) is voor veel B2B bestellers van groot belang. Lage bezorgkosten kunnen zelfs zorgen voor meer orders, geeft bijna 30% van de online bestellers aan.

Bijna 50% van de B2B bestellers vindt duurzaamheid belangrijk

Ook zakelijke bestellers kijken naar duurzaamheid. zoals een duurzame levering. Dit mag zelfs te koste gaan van de levertijd. Een vijfde is zelfs bereid om hier extra voor te betalen! Een duidelijke trend door de hele e-commercesector: duurzaamheid is belangrijk.
Ook stellen zakelijke klanten steeds meer duurzaamheidseisen aan de verkopende partij. Het is belangrijk om hier actief op in te spelen en altijd duurzame opties aan te bieden, zowel op product- als leveringsniveau. Vertel dit verhaal ook op je website en webshop, bijvoorbeeld met duidelijke logo’s.

Bron:
B2B e-commerce Markt monitor door Shopping Tomorrow 2022
Ipsos marktonderzoek.

CRO optimalisatie van website

Hoe verbeter ik mijn website?

Jouw website is het uithangbord voor jouw organisatie. Deze richt je in om een bezoeker goed op weg te helpen bij het maken van keuzes en over te gaan tot bijvoorbeeld een aankoop. Als het goed is begeleid jouw website de klant door de buyer journey.

Helaas is het goed inrichten van een website vaak een grote uitdaging. Er worden regelmatig elementen aan de website toegevoegd met het idee de gebruiker beter te kunnen helpen, terwijl het effect uitblijft.

Door het toepassen van conversie-optimalisatie-technieken is het mogelijk om de website beter te laten functioneren. Hiervoor moet je het gedrag van de bezoeker beter zien te begrijpen.


Conversie-optimalisatie is het wetenschappelijk valideren van aanpassingen op een website. Zo toets je of een aanpassing daadwerkelijk een verbetering is of dat het berust op toeval. 

Op die manier zorg je ervoor dat alleen vooraf gevalideerde aanpassingen doet die daadwerkelijk een positieve bijdrage hebben. 

Dit is een essentieel onderdeel om te groeien als organisatie en zo je gebruikers beter te kunnen bedienen. 

Aanpassingen die niet of onvoldoende werken worden op deze manier vermeden. Risicomanagement van de bovenste plank dus.

Conversie-optimalisatie is niet altijd even gemakkelijk. Om een goed oordeel te kunnen vellen over een aanpassing heb je een minimale hoeveelheid bezoekers en transacties nodig. 

Dat kan lastig zijn als je te weinig bezoekers hebt. Want hoe trek je een conclusie als je maar een handjevol website bezoekers per dag hebt?

Datagedreven verbeteren
Gelukkig zijn er mogelijkheden om je website datagedreven te verbeteren, ook als je weinig bezoekers en gebruikers hebt. 

Bij het analyseren van de gebruikers op je website is van essentieel belang om te kijken waar gebruikers afhaken en hoe je ze beter kan bedienen. 

Daarnaast kan je bekijken wat een positief effect heeft en wat niet op een datagedreven wijze. 

Datagedreven werken is altijd beter dan klakkeloos wijzigingen doorvoeren. Het inzicht hebben in website gedrag helpt je organisatie namelijk in het stellen van prioriteiten. 

Datagedreven werken is opgesplitst in twee stappen.
in stap 1 doe je onderzoek naar je bezoekers en gebruikers.
In stap 2 ga je jouw oplossingen valideren.

Welke stappen kan je nemen voor de verbetering?

1. Onderzoek naar je gebruikers

Er zijn allerlei typen onderzoeken die jouw organisatie kunnen helpen om inzicht te krijgen in hoe gebruikers de site gebruiken, waar ze uitvallen en welke bezwaren ze hebben om niet tot een aankoop over te gaan. 

Inzicht krijgen in deze mogelijke knelpunten is het startpunt van website optimalisatie. Als je niet weet wat er gebeurt en om welke reden dit gebeurt, is meer verbeteren zeer lastig.

Kwantitatief onderzoek met Analytics geeft inzicht in  wat er gebeurt op je website. Op welke pagina’s komen je gebruikers, op welk apparaat bezoeken ze je website en waar vallen ze uit? 

Surveys (vragenlijsten) bieden je de mogelijkheid om direct vragen aan je gebruikers te stellen. Dit kan op allerlei manieren. Denk aan een vragenlijst tonen bij gebruikers die de website willen verlaten of juist vragen stellen aan gebruikers die zojuist een aankoop hebben gedaan.

Op deze manier kun je gerichte vragen stellen over de redenen van een gebruiker om wel of niet over te gaan tot een aankoop.

Klantenservice onderzoek is ook een makkelijke manier om klantproblemen te achterhalen. 

Klantenservice medewerkers staan dagelijks in contact met je klanten en weten zo precies wat er speelt en waar klanten tegenaan lopen. Zij krijgen de vragen over problemen op de website als eerste door. 

Sessie-opnames en heatmaps geven inzicht in hoe gebruikers daadwerkelijk door je website heen navigeren. Door sessie-opnames (een video over hoe een bezoeker jouw website gebruikt) te bekijken zie je direct waar gebruikers tegenaan lopen. 

Heatmaps geven daarnaast inzicht in welk gedeelte van een pagina wordt bekeken en in hoeverre belangrijke elementen op je pagina voldoende aandacht krijgen. Dit doe je met eye tracking software.

Bij User testing of usability onderzoek geeft je gebruikers een opdracht die ze moeten uitvoeren op je website. Hierbij kan je de gebruiker direct vragen naar de motivatie achter alle acties die hij of zij verricht op jouw website.  Dit geeft veel inzicht in de gebruiksvriendelijkheid van de website en of deze voldoet aan de verwachtingen van de gebruiker.

Iets kan namelijk op een bepaalde manier ontworpen zijn, maar bezoekers in de weg staan bij het vinden wat ze zoeken. 

Concurrentie analyse geeft inzicht in hoe andere organisaties hun website hebben ingericht om gebruikers te helpen bij het overgaan tot een aankoop. Zo kun je direct verschillen achterhalen en krijg je ook direct inzicht in hoe jij jezelf kunt onderscheiden van de concurrent. 

2. Valideren van je oplossingen

Nu je als organisatie een goed inzicht hebt in de knelpunten van je gebruiker, is het tijd om hier daadwerkelijk verbeteringen op door te voeren. 

Dit doe je door je ideeën om dit te verbeteren om te zetten in hypotheses. Dit doen we op basis van het zogeheten ABC-principe: aanname + bewijs + controle. 

Aanname: Gebaseerd op [data] verwachten we dat [aanpassing] voor [gebruikersgroep] hen motiveert tot [gedrag] om deze [reden].

Bewijs: Deze aanname klopt als we een [effect] meten op [growth metric]. 

Controle: De aanname blijkt [(in)correct]. We hebben geleerd dat [lessen]. De volgende stap is [vervolgactie].

Looptijd
De looptijd van jouw test hangt af van twee factoren:

  1. Hoeveel verkeer komt er op de pagina die je aan wilt passen?
  2. En hoeveel mensen converteren op het doel dat je wilt beïnvloeden?

Hoe ga je dan om met pagina’s met weinig bezoekers?
Pagina’s met weinig bezoekers hebben te weinig verkeer om onderzoek met valide resultaten te doen. Of zo’n onderzoek duurt te lang. Wat voor oplossingen zijn hiervoor?

Combineer pagina’s die op elkaar lijken

Als je pagina’s met een vergelijkbare inhoud hebt zoals productdetail pagina’s of categoriepagina’s, kan het combineren van deze pagina’s in een experiment wel genoeg verkeer bieden om een betrouwbaar resultaat te behalen. 

Een microconversie gebruiken als doel

Transacties en leads zijn de duidelijkste doelen om resultaten aan op te hangen. Deze zijn heel tastbaar en direct door te rekenen in verwachte (extra) omzet. Mochten deze doelen onvoldoende plaatsvinden om te experimenteren dan kan het zeer relevant zijn om microconversies te meten. 

Zo kun je bijvoorbeeld denken aan het aantal gebruikers die doorklikken of het aantal gebruikers dat iets toevoegt aan het winkelmandje of op een productpagina komt. 

Bij het hanteren van microconversies is het wel van essentieel belang dat er een logische link is met je einddoel. En dat je de impact op je einddoel ook meeweegt bij analyse van  de resultaten. 

De betruwbaarheidsgrens verlagen

Zoals eerder aangegeven bepaalt de hoeveelheid in hoeverre een verbetering is gebaseerd op toeval of op voldoende betrouwbare meetgegevens. Vaak zie je dat hierbij een grens van 95% zekerheid gebruikt wordt. Door deze grens omlaag te zetten naar bijvoorbeeld 80% kun je meer zaken testen maar is het risico dat iets op toeval berust ook groter. En dus ook het risico dat je een wijziging doorvoert met een negatief effect. 

Neem daarom als je hiervoor kiest ook altijd andere inzichten buiten je belangrijkste resultaten mee om een goed totaalbeeld van je experiment te krijgen.

Aanpassingen doorvoeren en monitoren op de lange termijn

Als er echt heel weinig verkeer is kan het een optie zijn om de wijzigingen gewoon door te voeren en daarna over wat langere termijn te monitoren wat er met je resultaten gebeurt vanaf het moment dat het is doorgevoerd. 

Tip: Voeg dan een annotatie toe aan Google Analytics, zodat je weet vanaf wanneer je die wijziging hebt gedaan.

Zie je een structureel positief effect op je resultaten?
Dan lijkt je aanpassing in ieder geval geen kwaad te kunnen. Indien het vanaf dat moment een negatief effect laat zien kun je dus overwegen om je aanpassing terug te draaien.

Usertesting / usability onderzoek

Bij grotere re-designs of aanpassingen is een gebruikersonderzoek aan te raden.  Zo krijg je direct inzicht in de reacties op aanpassingen die je door wilt voeren. 

Het nadeel hierbij is dat er vaak maar een handjevol gebruikers meedoen aan het onderzoek die wellicht niet representatief zijn voor alle gebruikers van je website. Daarnaast zullen de gebruikers wat bewuster door je site gaan omdat ze feedback moeten geven. Dit kan ander gedrag veroorzaken dan wanneer zij daadwerkelijk zelf je website bezoeken.

Dat datagedreven werken (veranderingen doorvoeren op basis van gebruikersdata) van groot belang is, is inmiddels nu wel duidelijk. Ook als jouw website zich niet direct leent voor dagelijkse A/B testen omdat de bezoekersaantallen laag zijn, zijn er nog vele mogelijkheden om te verbeteren op basis van data! 

Meten is weten
Het is essentieel te weten wat je gebruikers helpt en wat niet. Als je niet datagedreven werkt, word je ook niets wijzer. Het kan dan zomaar zijn dat je de verkeerde aanpassingen doorvoert. 

Probeer dus de meest praktische wijze voor jouw organisatie te hanteren en te leren wat wel en niet werkt. Ook in je aanpak. 

Veel succes met het daadwerkelijk verbeteren van je website en je gebruikers te helpen!

Webshop pakketjes

Hoe activeer je LinkedIn contacten?

LinkedIn is een netwerkplatform waar dezelfde ongeschreven regels gelden als bij offline netwerkevents. Maar omdat offline events zoals beurzen en congressen nu een uitdaging zijn, is LinkedIn mede daarom populairder dan ooit.
Hoe bouw je via LinkedIn aan relaties?

Tips voor activatie van LinkedIn contacten

1. Ben je geconnect? Mooi! Stuur nu snel een kort bericht, waarin je het nieuwe contact van harte welkom heet in jouw netwerk. Stel jezelf kort voor (geen salespitch!) en toon interesse. Stel een vraag of geef aan wat je opvalt, bijvoorbeeld wat je op het profiel hebt gelezen.

2. Post je nieuwe connectie content? Reageer dan inhoudelijk op een bijdrage, bij voorkeur met een commentaar. Dus niet zo gemakkelijk met alleen een like, maar zo relevant mogelijk. Post je connectie zelf niet maar reageert hij of zij wel op andermans posts? Reageer dan op de comments, ga digitaal in gesprek en voeg waarde toe.

3. Stuur eens een privébericht. probeer iemand te helpen met een relevant advies. Denk dan niet aan je eigen portemonnee. Geef eerst en herhaal. Geef bijvoorbeeld een tip of link naar een artikel die waardevol is voor de ontvanger. Of stel een andere connectie voor. Het is heel dankbaar om mensen met elkaar te verbinden. Verwacht dan niet gelijk iets terug:-)

4. Heb je een bedrijfspagina? Dan kan je een nieuwe connectie uitnodigen je pagina te volgen. Op deze manier zien ze vaker jouw content, zo blijf je top of mind.

5. Zie je een oproep in je tijdlijn die matcht met de kwaliteiten of beroep? Stuur een kort privébericht met de link naar de post. Wees dus attent. Dit wordt goed gewaardeerd.

BONUSTIP: leidt het tot een plezierige samenwerking of gesprek? Hoe cool is dat! Geef na afloop van het project eens spontaan een LinkedIn aanbeveling kado. Beschrijf concreet hoe je de samenwerking ervaren hebt en wat het verschil gemaakt heeft. Kost jou slechts 10 minuten aan tijd en is een onbetaalbaar geschenk.

Kwaliteit en kwantiteit
Kortom, als je alleen relaties verzameld, dan ben je een van de honderden of soms duizenden connecties. Het helpt je echt als je connectie weet wie je bent, wat je doet en hoe je hem kan helpen met het oplossen van uitdagingen. Zo word je beter herinnert als zij (of één van hun connecties) jou nodig hebben.

Deze tips kosten misschien wat meer tijd. Maar het levert je op termijn ook veel meer op!

landingpage tekst schrijven

Een goede landingspagina maken

1. Waarom een landingspagina?

Een landingspagina is een webpagina waar bezoekers – vaak via een klik op een advertentie – op “landen”. Vaak is een landingspagina onderdeel van een campagne.

Een goede landingspagina heeft slechts één doel: Het stimuleert de bezoeker om een voorgestelde, waardevolle actie uit te voeren.

Vergelijk een landingspagina met een landingsbaan op een vliegveld. De bezoeker belandt op je website via een link. Hij verwacht relevante informatie. De landingspagina moet de bezoeker de weg wijzen en moet erop gericht zijn om zoveel mogelijk bezoekers over te halen een bepaalde actie uit te voeren. Een dergelijk behaald doel heet in marketingtermen “conversie”.

Conversie
Om een conversie te behalen dient een landingspagina de juiste ingrediënten te bevatten: een aantrekkelijke & overtuigende header, interessante copy, een uitgeklede navigatie en een geoptimaliseerde layout.

2. Waarom zou je landingspagina’s gebruiken?

Het korte antwoord hierop is: het verhoogt het conversiepercentage aanzienlijk. Het helpt klanten hun doel te bereiken.

Gerichte promotie- of product specifieke landingspagina’s hebben slechts één doel: zij zijn ontworpen om de intentie van de advertentie (waar de bezoeker op heeft geklikt) overeen te laten komen met de hiervoor ingerichte landingspagina.

In de praktijk gebeurt het echter maar al te vaak dat al het verkeer naar de homepagina van de website wordt gestuurd omdat er geen geschikte landingspagina aanwezig is. De homepagina is echter ontworpen met een totaal ander doel voor ogen. Negen van de tien keer komt de advertentie intentie hierdoor niet overeen met de landingspagina. Het gevolg is een hoog bouncepercentage en een laag conversiepercentage. Je helpt de klant onvoldoende zijn doel te bereiken.

Beperk de keuzes. Hoe meer keuzes je de bezoeker geeft, hoe kleiner de kans dat die belangrijke conversie plaatsvindt.

3. Maak een optimale landingspagina

Begin nooit met het bouwen van een landingspagina zonder dat je weet voor wie je de landingspagina bouwt en wat het doel van de landingspagina is.  Zo zijn er verschillende soorten landingspagina’s denkbaar voor:

•      Wil je leads genereren?

•      Wil je een product of dienst verkopen?

•      Wil je dat mensen zich inschrijven voor een nieuwsbrief of Webinar?

Bovenstaande doelen vragen om een andere inhoud van de landingspagina qua layout & content. Een landingspagina waar het verkopen van een fysiek product centraal staat dient er namelijk totaal anders uit te zien dan een landingspagina waar het verzamelen van zoveel mogelijk nieuwsbriefinschrijvingen centraal staat. Het is belangrijk dat je een unieke landingspagina bouwt voor de verschillende diensten/producten die je aanbiedt.

We onderscheiden twee typen landingspagina’s: een Click-Trough pagina en een Lead Generatie pagina.


3.1 Click through landingspagina

Een advertentietekst bevat meestal onvoldoende informatie voor een bezoeker om direct tot aankoop over te gaan. Denk hierbij aan een AdWords zoekmachine-advertentie waar je als adverteerder al snel gelimiteerd wordt door het maximumaantal toegestane karakters. Dit is waar de Click-Trough landingspagina uitkomst biedt.

Click-Trough landingspagina’s hebben als doel de bezoeker te overtuigen om door te klikken naar een andere pagina. Bivoorbeeld bij webshops waar het product, de productdetails en productvoordelen op de landingspagina worden omschreven. Hierdoor wordt de bezoeker als het ware “opgewarmd” en overtuigd waardoor ze sneller het product zullen aanschaffen door op de koop knop te klikken.

3.2 Leadgeneratie landingspagina

Het belangrijkste doel van dit type landingspagina’s is om contactinformatie te verzamelen van de bezoeker, zodat men de bezoeker in een later stadium kan benaderen. nadat hij zijn gegevens heeft achtergelaten en interesse heeft getoond in je product of dienst.

Meestal wordt deze handeling gestimuleerd door in ruil voor het achterlaten van contactgegevens een (gratis) product of dienst te verstrekken. Hier zijn meerdere varianten op te bedenken, te weten:

•      E-book of Whitepaper downloaden

•      Registratie voor een Webinar

•      Kortingscoupon downloaden

•      Prijsvraag, Quiz of Scan

•      Proefabonnement

4. De landingspagina nader bekeken

Er zijn verscheidene onderdelen die een landingspagina goed maken.
Hier bespreken we hoe je tot een goede landingspagina kunt komen. Hiervoor zullen we de onderstaande landingspagina ontleden. De nummers komen overeen met de nummers hieronder.

4.1 Navigatie (menu)

Een goede landingspagina kent weinig afleidende elementen en heeft slechts één doel: de bezoeker stimuleren om een voorgestelde, waardevolle actie uit te voeren.

Om te voorkomen dat de aandacht van de bezoeker ergens anders naartoe gaat is het verstandig om de navigatie op de landingspagina te verwijderen. Door de navigatie items te verwijderen voorkom je dat de bezoeker weg klikt naar een ander gedeelte van de site.

Bedenk dat elke link die niet bijdraagt aan het behalen van een conversiedoel beschouwd moet worden als een conversielek.

4.2 De Titel

Wanneer bezoekers op een landingspagina komen gaat de aandacht het eerste uit naar de titel en de afbeelding op de pagina. De bezoeker wil snel weten of hij op de juiste plek is aangekomen.
Verwerk het aanbod zo beknopt en duidelijk mogelijk in de titel van de landingspagina. Zorg dat dit aansluit bij de eventuele advertentie.
Is het een E-book? Vertel dat het een E-book is. Is het een kortingscode? Vertel dat het een kortingscode is. Wat is de toegevoegde waarde van dit E-book of kortingscode voor de bezoeker?

Probeer deze vragen zo snel en duidelijk mogelijk te beantwoorden, zodat de bezoeker een goed beeld heeft waar de landingspagina over gaat.

4.3 Inhoud van de pagina

4.3.1 De toegevoegde waarde

Helaas zijn veel landingspagina’s volledig gericht op de kenmerken/functies van een product of dienst. Producteigenschappen en – kenmerken zijn vaak saai en abstract. Probeer de nadruk te leggen op de toegevoegde waarde voor de klant. Wat valt er te halen? Welk probleem los je op?

4.3.2 Wees Kort & Krachtig

Wees kort, krachtig en schrijf actiegericht. Neem een voorbeeld aan onderstaande landingspagina van Dropbox.

4.3.3 Zorg voor Sociale Bewijskracht

Zorg voor recensies of reviews. Mensen hebben meer vertrouwen wanneer zij zien dat anderen hun met succes voorgingen. Volume is hier tevens een zeer belangrijke factor. Wanneer veel mensen een bezoeker voorgingen krijgt hij het gevoel dat hij iets misloopt wanneer hij niet ingaat op het aanbod. Sociale druk als beïnvloedingsmodel is een van de krachtigste wapens om bezoekers te overtuigen.

“Al 100.000 mensen gingen u voor!”

4.3.4 Urgentie & Schaarste

“Nog maar enkele plaatsen beschikbaar!”, “Aanbieding eindigt over 2 uur!”. Het creëren van schaarste is een krachtig beïnvloedingswapen om de twijfelende bezoeker op je website over de streep te trekken.  


4.4 Betekenisvolle afbeeldingen

Wij mensen zijn visueel ingesteld. Ons brein verwerkt afbeeldingen 60.000 keer sneller dan tekst. Gebruik een afbeeldingen die overeenkomt met het aanbod en de juiste sfeer heeft.

4.5 Formulier & Call-To-Action

Het formulier is een belangrijke onderdeel van de landingspagina. Hiermee verzamel je specifieke informatie over bezoekers waarmee u bijvoorbeeld kwalitatief goede leads kunt genereren.

Maak een zo kort mogelijk formulier. Een formulier waarmee je de essentiële informatie verkrijgt die je van jouw bezoeker nodig hebt, maar ook een formulier dat rekening houdt met de informatie die de bezoeker af wil staan in ruil voor het aanbod.

Call -to-Action knop
De bezoeker aanzetten tot het invullen van het formulier is de eerste stap, maar uiteraard moet deze ook nog verzonden worden. Dit gebeurt in alle gevallen middels een button. De Call-To-Action vertegenwoordigt het omslagpunt tussen bounce & conversie. Zorg ervoor dat deze knop duidelijk in zicht is en opvalt. Vermeld nogmaals wat het voordeel is wat je de bezoeker biedt.

4.6 Social Sharing

Hoe kan je het bereik van jouw landingspagina vergroten? Door social share knoppen toe te voegen!
De bezoekers op jouw landingspagina hebben ieder hun eigen netwerk van contacten en velen van hen zijn hoogstwaarschijnlijk niet de jouwe. Zet jouw bezoekers aan het werk door Social Media share knoppen toe te voegen aan de landingspagina.

5. Bedankpagina na conversie

Toon jouw bezoeker een bedankpagina zodra hij/zij het formulier heeft verzonden. Laat hier jouw waardering zien en geef feedback dat de actie succesvol is volbracht.

Een bijkomend voordeel van een bedankpagina is dat je de bezoeker kan vragen om nóg een actie uit te voeren. Denk hierbij aan het liken van jouw fanpage of het delen van jouw aanbod op Social Media.

Daarnaast kunt je via Google Analytics een doel inschieten op jouw bedankpagina URL waarmee je kunt meten hoeveel bezoekers op uw bedankpagina zijn uitgekomen (= conversies).

6. Checklist voor landingspagina’s

Gebruik de checklist om jouw landingspagina na te lopen op alle essentiële ingrediënten.

•      Komt de kop en inhoud van jouw landingspagina overeen met jouw advertenties? En geeft de kop direct aan waar de landingspagina over gaat?

•      Heeft jouw landingspagina slechts één doel?

•      Gebruik je een aparte landingspagina voor elke aparte promotie/campagne?

•      Kan een vreemdeling (jouw oma) het doel van jouw landingspagina in 5 seconden begrijpen? (Testen!)

•      Maak je gebruik van een ondersteunende afbeelding of video die jouw boodschap versterkt/verduidelijkt?

•      Maak je gebruik van bullet points om de voordelen (benefits) van uw product of dienst voor de klant puntsgewijs te benoemen? Benadruk jij de voordelen van het product of dienst benadrukt in plaats van de functies?

•      Heb je afleidende elementen zoals de menunavigatie en links van de landingspagina verwijderd?

•      Zijn er klantbeoordelingen aanwezig die jouw product of dienst complimenteren? (Sociale bewijskracht)

•      Vraag je alleen de meest essentiële informatie van jouw bezoekers in jouw formulier?

•      Geeft de CTA aan wat de bezoeker krijgt nadat hij/zij hierop heeft geklikt?

•      Heeft jouw CTA-knop een contrasterende kleur t.o.v. de rest van de landingspagina zodat deze opvalt?

•      Wordt de bezoeker doorverwezen naar een bedankt pagina nadat hij/zij op de CTA heeft geklikt?