• +31 06 132 74 810
  • ton.kemp@silvatica-marketing.nl

Category Archive Meldenswaardig

Zelf aan de slag met SEO

Zelf aan de slag met SEO?

Een goede SEO-strategie zorgt ervoor dat je website of webshop nog beter wordt gevonden. Van mobile first tot voice search: hier moet je op letten als startende ondernemer in 2020. En hou vooral rekening met BERT!

SEO-strategie

Als je aan de slag gaat met SEO, is het ingewikkelde hieraan dat ontwikkelingen net zo snel komen als voorbijgaan. Wat in 2019 goed was voor je SEO-strategie, kan in 2020 alweer achterhaald zijn. Zoekmachineoptimalisatie is daardoor behoorlijk uitdagend en kan soms zelfs ongrijpbaar zijn. 

Toch zijn er altijd een paar ontwikkelingen die zich over een langere periode doorzetten en is er altijd een constante factor: de content. De kwaliteit hiervan stond altijd al centraal, maar is nu nog belangrijker geworden dankzij de introductie van BERT. Daarnaast wordt mobiele geschiktheid ook zwaarder meegenomen in de zoekresultaten.

BERT

BERT? Ja, BERT. Er was het afgelopen jaar veel ophef rond BERT, de nieuwste update van het zoeksysteem van Google. Deze afkorting staat voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers en is, kort samengevat, een algoritme dat Google helpt om de zoekopdrachten van mensen beter te begrijpen.
Google noemt het zelfs de grootste sprong voorwaarts in de laatste vijf jaar. De schatting is dat BERT van invloed is op 1 van de 10 zoekopdrachten die wordt gegeven.

Effect van BERT

Wat heeft dit nu voor jouw website SEO te betekenen? Dat Google de betekenis en de context van een zoekopdracht dus nog beter interpreteert en daar de zoekresultaten op afstemt.

Als jouw website foutieve informatie bevat of matig geschreven artikelen met kromme zinnen, zal Google dit als niet relevant voor de zoekvraag beschouwen. En eindig je dus lager in de zoekresultaten. Google waardeert dus de kwaliteit van de content.

Los van deze BERT-update, is het sowieso verstandig om al je artikelen of teksten op jouw website regelmatig na te lopen. Check ze op relevantie, feitelijke juistheden of logica. Check of alle linkjes nog werken. Dit kan je eventueel door een specialist (SEO of tekstschrijver) laten doen. 

Mobile first!

Een andere belangrijkste ontwikkeling waar je direct invloed op kunt uitoefenen is het mobile first principe. Sinds 1 juli 2019 is de Google Mobile First indexing van kracht.

Dit betekent dat de zoekmachine eerst de mobiele variant van een website gebruikt in plaats van de desktopvariant om een ranking op te baseren. Maak je website dus mobile proof

Een website of webshop dient een een responsive design te hebben. Dit betekend dat de vormgeving van de website zich aanpast aan het gebruikte device (apparaat). Belangrijk is ook dat je mobiele website snel laadt, dus hang er geen loodzware video’s of foto’s aan. Als bezoekers moeten wachten, zijn ze direct weer weg.

Tip: Een handige tool is de ‘mobielvriendelijke test’-tool van Google. Hier kun je checken hoe waardevol Google jouw website vindt voor mobiele gebruikers. 

SEO en focuszoekwoord

Bij elk artikel of op elke pagina moet je uitzoeken wat het belangrijkste zoekwoord is. En of dit woord ook wordt gebruikt bij de zoekopdracht in Google. Dit focuszoekwoord (of woorden) dienen op de juiste plaatsen op die pagina terug te komen.

Zoekwoorden onderzoek
Je kunt dit eerst eens op gevoel doen, door bijvoorbeeld te kijken wat Google aan automatische voorstellen doet als je een term intypt. Probeer het maar eens met het woord ‘ondernemingsplan’, de suggesties van Google zijn dan ‘voorbeeld’ ‘maken’ ‘schrijven’, etc. 

Je kunt het ook professioneler aanpakken en de Google keyword-tool (moet je wel een Adwords-account aanmaken). Je ziet dan een indicatie van het zogenaamde ‘zoekvolume’, dus het aantal keer dat er naar dit woord gezocht wordt. Via Google Trends kun je zien welke woorden of woordgroepen populair zijn.

SEO en snippet

Hoe werkt dit nu in de praktijk? Als je een zoekopdracht intypt op Google krijg je als resultaat een zogenaamde snippet te zien. Die bestaat uit de titel en URL van de gevonden pagina én een stuk tekst van de desbetreffende pagina. Dit is meestal de meta-description, ook wel bekend als de omschrijving van de pagina of het artikel. 

In al deze onderdelen moet het belangrijkste woord (focuszoekwoord) van de pagina of het artikel voorkomen. Als je op Google bijvoorbeeld ‘nieuw btw-nummer’ intypt, krijg je onder meer dit artikel te zien:

snippet btw nummer

In de titel, URL én de tekst staan de belangrijkste zoekwoorden (focuszoekwoord): ‘nieuw btw-nummer’. Gebruik, indien mogelijk en zolang de tekst leesbaar blijft, ook synoniemen voor de focuszoekwoorden. 

Featured snippet

Als je op Google ‘ondernemingsplan maken’ intypt, krijg je soms een featured snippet te zien.

featured snippet voorbeeld

Dit is een uitgelichte snippet en dat betekent een prominentere plek op de ranking, waar dus sneller op geklikt wordt – het uiteindelijke doel van SEO. Google bepaalt zelf of jouw content featured is. Afhankelijk van het aantal klikken en de kwaliteit van de content.

SEO en meta-description

Belangrijk bij optimaliseren is de meta-description. Dit is dus de tekst die je ziet op de resultatenpagina van Google. Deze tekst is een korte omschrijving van het artikel, die uitnodigt om te gaan lezen en bevat het focuszoekwoord.

Hiervoor heb je in het CMS een apart veld voor dat meta-omschrijving of ‘beschrijving’ heet. Verplaats jezelf constant in jouw bezoeker en probeer te bedenken waarom hij jouw website, pagina of artikel zoekt. Met welke woorden zoekt hij en met welke content kan je hem het beste helpen in die specifieke fase van zijn zoektocht..

SEO en voice search

Met de opkomst van virtuele assistenten als Siri, Google Home en Alexa neemt de voice search steeds verder toe. De verwachting was dat dit in 2019 al een enorme (digitale) vlucht zou nemen, maar dat bleek in de praktijk nog niet helemaal uit te komen.

Toch spreken al steeds meer jongeren de zoekopdracht in op Google, in plaats van te typen. En hoe meer het mobiel gebruik (zie mobile first) toeneemt, hoe meer de gesproken zoekopdrachten gaan toenemen. 
Dit betekent een verandering in zoekopdrachten, van korte steekwoorden naar vragen in spreektaal. Dus geen ‘nieuw btw-nummer’, maar ‘wat verandert er met het nieuwe btw-nummer?’.

SEO: Vragen in plaats van steekwoorden

Dit kun je bijvoorbeeld in de tekst ondervangen door vragen in de tussenkoppen te zetten. Als je een expert aan het woord laat, houd dit dan in je achterhoofd bij de vragen die je in het artikel zet. Maar ook bij de antwoorden. Zet de belangrijkste zoekwoorden vooraan het antwoord. 

SEO en long tail

De voice search raakt ook het begrip long tail. Dit zijn combinaties van zoekwoorden waarmee je beter inspeelt op zoekacties van mensen die googlen. Niet iedereen zoekt op ‘uurtarief schilder’, maar iemand zoekt bijvoorbeeld op ‘wat is het uurtarief voor schilders’. Zo’n iemand is wel een kwalitatief goede bezoeker van jouw site.

Deze langere zoektermen kun je in de tekst verwerken, door bijvoorbeeld vragen als tussenkop te maken. De introductie van BERT (zie begin artikel) versterkt in dat opzicht deze vorm van SEO.

Zelf aan de slag met SEO?

Wil j zelf aan de slag met SEO? bekijk dan eens ons aanbod aan online trainingen via de website van ViatriX.

Gebaseerd op:
https://www.ikgastarten.nl/marketing-en-verkoop/eigen-website/aan-de-slag-met-seo-in-2020

35 strakke gratis WordPress thema’s

Als je op zoek ben naar een nieuw (gratis) WordPres thema, dan is dit bericht interessant voor jou. Ik neem je mee naar een blogpagina met 35 strakke gratis WordPress themas. Elk thema wordt besproken met voor en nadelen en bevat een link naar de download en eventueel een demo pagina.

Wensenlijst voor een nieuw thema

Maar voordat je doorklikt is het handig om een lijstje met eigenschappen op te stellen. Anders verzuip je in de hoeveelheid.
Met zo een lijstje kan je een betere keuze maken. Denk hierbij vanuit je klant: wat komt die op jouw website doen? Dat hij of zij moet snel en gemakkelijk kunnen doen. Denk daarbij aan de volgende onderwerpen:

Contact opnemen
Kijk of het thema jouw contactgegevens direct in beeld kan brengen, bijvoorbeeld met een top-bar helemaal bovenaan of een prominente plek op de voorpagina.

Visueel
Heb je iets visueels aan te bieden (bijvoorbeeld een vakantiebestemming) dan is een website met een grote foto op de homepage misschien iets voor jou. Bedenk hoe je zo’n foto voor jou kan laten werken in het overtuigen van jouw klant.

Kleurgebruik en tekst
Kan je de belangrijkste kleuren van het thema aanpassen? En de tekst (fonts)?

Plaats van widgetgebieden
Kijk in de demo waar de widgetgebieden zich bevinden. Past dat bij jouw doel? Natuurlijk kan je zelf de inhoud bepalen van zo’n widget. maak welk doel / inhoud heeft zo’n widget straks op jouw website?

Checkout alle 35 voorbeelden via deze link

Voorkomen van Spam

Geen e-mails in de spam folder?

Hoe voorkom je dat jouw e-mails in de spam folder belanden?
In dit artikel beschrijf ik de basis voor een goede bezorging vanuit WordPress of Joomla!

Herken je dit?
Je verstuurt een email en deze komt steeds in de spamfolder van bepaalde relaties terecht. Hoe kan dat nou?

Het eerste wat opvalt is dat het niet consequent is. Verstuur je een email aan Gmail-gebruikers, dan wordt dat keurig bezorgd, maar alle Hotmail adressen vinden jouw bericht in de spam. Dit is jouw eerste aanwijzing.

Hoe zit dat?
Mailplatformen gebruiken verschillende technieken om te bepalen of een e-mail spam is of niet. Dit verschil is niet beperkt tot alleen de grote spelers. Zelfs een klein privé-domein, zoals jouw eigen domein (info@mijndomeinnaam.nl) werkt met spamfilters.

Spam score
Uiteindelijk komt alles neer op de spam-score. Hoe werkt dit?
Spamfilters analyseren elke e-mail die binnenkomt. Zo kijkt het spamfilter naar:

  • Van welke server komt dit bericht? Is die server betrouwbaar, of staat ie op de “blacklist”.
  • Is het die server toegestaan e-mails namens jouw te versturen?
  • Hoe zit het met de inhoud? Bevat het spam linken?
  • Is de afzender te vertrouwen? Zijn de berichten ondertekend met een DKIM handtekening?
  • Is het domein gecertificeerd met SPF en DMARC in de DNS?

Zoals je kunt lezen zijn sommige zaken technisch en vragen deskundigheid bij het instellen van e-mail servers om het risico op een hoge spamscore te verminderen. Niet alleen de ontvangende server probeert zich te beschermen, ook de verzendende server kan e-mails controleren om het ongewenst versturen van spam e-mails te voorkomen. Een goede provider is zuinig op de reputatie en wil niet op de blacklist komen.  

Er worden twee manieren gebruikt om e-mails te versturen:
a) via jouw website (bijvoorbeeld met WordPress of Joomla!)
b) via een aparte e-mailserver (dit heet SMTP-server)

Checklist om spam te voorkomen met WordPress of Joomla!
Als je e-mails of nieuwsbrieven vanaf je website verstuurt verstuur je deze e-mails waarschijnlijk met de zelfde server waar ook jouw website op draait. Dit zijn de basis tips om niet in de spam-map te komen.
1. Gebruik als afzender het zelfde e-mailadres als de domeinnaam.
Dus niet xxx@gmail.com, maar naam@domeinnaam.nl.
Wees er zeker van dat dit ook een bestaand emailadres is.
Doe een test of een gewone email aankomt en geen afleverfout veroorzaakt.

2. Stel een e-mail-reply-adres is. Ook dit moet een bestaand emailadres zijn. Het kan echter het zelfde adres zijn als het verzendadres.  

Spam voorkomen met een externe (SMTP) e-mailservice
Als je e-mails met je domeinnaam erin kan versturen, beschik je ook over  een externe e-mailservice. In dat geval kan je ook e-mails via die
e-mailserver versturen in plaats van via de website.
Zoek dan de SMTP gegevens van dat e-mailadres op en stel de verzending van een nieuwsbrief of e-mail van WordPress in om via deze SMTP te verzenden.

SPF en DKIM instellen
Nu wordt het technischer… Een SPF-record is een instelling op de server die zegt: e-mails van dit domein mogen door deze (SMTP) servers verstuurd worden. DKIM verzorgt voor een versleutelde (beveiligde) verzending. Een goede hostingprovider heeft dit al voor je ingesteld. Controleer het via de website www.internet.nl.

DNSSEC instellen
DNSSEC zorgt voor een digitale handtekening zodat de ontvangende server zeker weet dat u de afzender bent van de e-mails. Een goede hostingprovider heeft dit al zo voor je ingesteld. Controleer het via de website www.internet.nl.

DMARC instellen
DMARC bevat aanwijzingen voor de ontvanger van de e-mail over wat er moet gebeuren als de e-mail niet door de SPF- of DKIM-test komt. DMARC wordt door Gmail, Hotmail, Facebook, Microsoft en ook Yahoo, Paypal en AOL gebruikt. DMARC levert een rapportage over welke e-mails niet bezorgd worden.


Wordpress versie 5.5

Nieuwe versie: WordPress 5.5 is uit!

Wat zijn de belangrijkste verbeteringen?

Op 11 augustus 2020 kwam de nieuwste versie van WordPress beschikbaar voor iedereen. Deze versie is vernoemd naar jazz muzicus ‘Eckstine’. De belangrijkste verbeteringen op een rij:

1. Verbeteringen in Gutenberg, de blokkeneditor

Verbeterde gebruikerservaring
Sinds de introductie van de nieuwe blokkeneditor werkt WordPress echt anders. Achter de schermen wordt er voortdurend gewerkt aan verbeteringen van zowel de gebruikerservaring als de techniche mogelijkheden.

De nieuwe Block Directory
Het is nu eenvoudiger om het blok te vinden wat je nodig hebt. Onder het plusje links boven staat nu een heuse blokbibliotheek. Elk blok is voorzien van een voorbeeld zodat je eenvoudig kan zien wat een blok doet. Hier vind je ook de blok patronen.

Blokpatronen
De nieuwe blokpatronen leveren mogelijkheden om vormgeving van bepaalde blokken zeer uitgebreid in te stellen. Met deze mogelijkehden wordt het simpel en leuk om prachtige, complexe lay-outs te maken door gebruik te maken van een combinatie van tekst en media om je verhaal te vertellen. Ga naar de blokken bibliotheek (het plusje links bovenin, daarna ‘Patronen’) Probeer maar eens met het blok header bij de patronen.
Nieuwe blokpatronen worden ook aangeboden door ontwikkelaars. Er komt een uitgebreid aanbod via plugins en blokthema’s. Er worden continue nieuwe toegevoegd.

Inline afbeelding bewerken
Vanuit het blok ‘Afbeelding’ kan je nu meteen je foto’s bijsnijden, roteren en inzoomen. Als je veel tijd besteedt aan afbeeldingen, dan kan dit je uren besparen! Dit hoef je dus niet meer via bewerken in de mediabibliotheek te doen.

2. Standaard sitemap

WordPress bevat nu standaard een XML-sitemap, die zoekmachines helpt je meest belangrijke pagina’s te vinden vanaf het moment je live gaat met je site. Voorheen was hiervoor een extra plugin nodig, zoals Yoast SEO.

3. Lazy loading

Berichten en pagina’s voelen sneller aan, dankzij ‘lazy-loaded’ afbeeldingen.
Afbeeldingen kunnen je verhaal veel impact geven, maar zij kunnen soms je site langzaam laten lijken. In WordPress 5.6 wachten afbeeldingen met laden totdat zij door het scrollen in beeld komen. De technische term is ‘lazy-loading’. Hierdoor voelt de website sneller aan.

Voor ontwikkelaars
Er is meer veranderd aan WordPress, maar dat zijn technische dingen die vooral voor ontwikkelaars belangrijk zijn.

landingpage tekst schrijven

Paginateksten schrijven die converteren

Wat levert meer rendement op? Een goed online design zonder tekst of een goede tekst zonder design? Design zonder tekst is slechts decoratie. Het gaat echter niet om zomaar wat tekst, effectiviteit staat voorop. Hoe doe je dat?

Waardepropositie

Waarom moet een mogelijke klant voor jouw bedrijf kiezen en niet voor een concurrent? Is dat omdat jullie een geweldig bedrijf zijn met allemaal geweldige producten en/of diensten of is dat omdat jullie de beste oplossing zijn voor de wensen van de bezoeker? Verkopen begint met het begrijpen van de problemen, vragen en wensen van je potentiële klanten. Hiervoor wil je oplossingen aanbieden, want daarmee gaan jullie waarde creëren voor je klanten. Daarna pas overtuig je de klant waarom jullie oplossing de beste oplossing is. Wat maakt jullie uniek? Wat heeft jullie bedrijf dat niet eenvoudig en snel door de concurrentie kan worden gekopieerd? Dat is de waardepropositie: wat lossen jullie op en waarom zouden jullie dat moeten doen?

De taal van je klant gebruiken

De grote valkuil van het beschrijven van wat jullie bedrijf voor klanten kan betekenen, is de taal die je gebruikt. Bedrijfsdialect wordt vaak heel goed begrepen door je collega’s en misschien zelfs door de mensen die al jarenlang klant bij jullie zijn. Nieuwe klanten begrijpen er echter helemaal niets van. Gebruik digitale feedbacktools om vragen van mogelijke klanten te verzamelen en loop zeker ook eens binnen bij het callcenter (of neem zelf de telefoon op). Dit zijn dé methoden om de taal van je klant te begrijpen. Je leest en luistert naar de problemen, vragen en wensen van (potentiële) klanten welke ze beschrijven in hun eigen taal. Jullie oplossing had je al, nu is het zaak om de tekst aan te passen naar taal die nieuwe klanten begrijpen.

Ontwerp je tekst

Bij het lezen van boeken zijn lange lappen tekst geen probleem, hoewel het daar ook fijn is om een hoofdstuk- en alinea-indeling te hebben. Binnen online marketing is het lezen door de bezoeker op een beeldscherm een ander verhaal. We weten allemaal dat iemand dan zoekt en scant. Je teksten moet je daarom ontwerpen. Ontwerpen op scan- en leesgemak. Je kunt heel simpel om aandacht vragen voor belangrijke stukken tekst door te spelen met verschillende lettertypes, lettergrootte en letterdikte. Maak gebruik van alineakoppen. Ook het arceren van bepaalde stukken tekst of hele tekstblokken omkaderen zorgt er voor dat het oog van je bezoeker eerder op die stukken tekst valt. Zorg dat de aandacht van je bezoekers komt te liggen bij datgene dat je hen graag laat lezen.

De volgende stap

Als de waardepropositie en het onderscheidende vermogen van jullie bedrijf herkenbaar en scanbaar zijn, plus geschreven in de taal van jullie bezoekers, dan is een groot deel van de wedstrijd al gewonnen. Vergeet echter niet dat jullie voor een deel van de online bezoekers niet de juiste oplossing zullen zijn. Deze bezoekers komen, kijken en vertrekken weer, maar niet omdat ze niet snappen wat jullie bedrijf voor oplossing biedt.

Call to action

Voor de bezoekers waar jullie wel de juiste oplossing lijken te zijn is het tijd voor actie. Leg duidelijk uit hoe deze stap kan worden genomen en motiveer deze bezoekers met actieve taal. Vertel in korte zinnen wat de bezoeker moet doen. Spreek hem persoonlijk aan en schrap alle overbodige woorden. Nu.

Hogere conversie met aansprekende content

Hoe schrijf je een LinkedIn-update die mensen in beweging brengt? Wat zet je in een Facebook post zodat mensen doorklikken?

Iedereen wil via social media graag meer klanten vinden.
Maar hoe zet je nu mensen in beweging? In deze blog geef ik je concrete tips voor klantgerichter schrijven met meer conversie als gevolg.

Wat is er aan de hand?
Vrijwel iedereen heeft het wel eens meegemaakt.  Stel, je organiseert een event en gaat jouw ‘unieke event’ promoten via social media. En dan… de teleurstelling. Vier deelnemers hebben zich aangemeld. Vier bekenden ook nog eens.
Vier in plaats van de 75 die je nodig had!
Nauwelijks reactie op je updates. Je voelt je zo in de steek gelaten. Je bleef maar herhalen wat voor leuks je had bedacht – en aan de prijs kon het ook niet liggen. 

Gebrek aan de juiste overtuigingskracht
Een belangrijke reden dat veel conversies niet lukken: gebrek aan overtuigende teksten. Specifiek: die ene ultieme, echte, urgente behoefte van de klant wordt niet benoemd. De “whats in it for me” wordt niet benoemd.

B=MAP
De theorie van Behavioral Design legt uit hoe je mensen kunt aanzetten tot bepaald gedrag.
De formule daarvoor is beschreven door BJ Fogg, een Amerikaanse gedragswetenschapper en luidt: B=MAP
In deze formule staat B voor Behaviour (gedrag) dat getoond wordt als iemand voldoende gemotiveerd is (M) én het gedrag gemakkelijk genoeg is (A van Ability) om in te gaan op jouw aanbod (P van Prompt, de actie).

Voor het in gang zetten van bepaald gedrag (Behaviour) moet iemand voldoende gemotiveerd zijn en moet het gedrag gemakkelijk genoeg zijn (Ability). Kom op dat moment met je aanbod (Prompt). Als de motivatie of de Ability te laag zijn komt de klant niet over de drempel heen en gebeurt er niets!  

Behavioural design | Ton Kemp


Voorbeeld
Een voorbeeld van een uitnodiging op social media:

‘Schrijf je in voor onze webinar over <onderwerp>’
‘Ontvang 30% korting op ons nieuwe product”

Wat is er mis met bovenstaande teksten? 
Deze teksten sluiten slecht aan bij de onderliggende behoefte van je klant en geven geen invulling aan de oplossing van het probleem van de klant
De teksten tillen de motivatie niet over de drempel heen.

Dé vraag die je voor elke post die je plaatst (of elk event dat je organiseert) moet stellen is: wat is echt de behoefte van mijn klant, van degene die ik wil bereiken?
En stel dan ook deze vraag: is dat echt wat ze willen of is dat jóúw aanname van wat ze willen? Hoe goed ken jij eigenlijk de problemen van jouw klant?

Die tekst moet de motivatie over de drempel tillen. Als het daarnaast ook gemakkelijk is om je aan te melden voor het event of gebruik te maken van het aanbod is ook de tweede drempel, die van gemak, genomen.

Vooral bij kennisondernemers zie ik dat het vaak misgaat. Mensen die veel teveel uitgaan van hun eigen unieke aanbod. Misschien dat je het ook herkent: Ze hebben een visie. Een visie die ze drijft. Ze ontdekten het een paar jaar geleden en hebben gemerkt hoe bijzonder het is. Iedereen zou van hun dienst gebruik moeten maken.

Natuurlijk is het heerlijk als je iets gevonden hebt dat je raakt, bezighoudt en als je ook nog ziet dat mensen er meer van gaan glimlachen.  Maar voor succesvolle conversie is het essentieel dat je uitgaat van de problemen van je potentiële klant. Op zijn verhaal, zijn vraag.  Zorg dat je die behoeftes duidelijk benoemd in jouw aanbod.

Waar ligt jouw klant echt wakker van?
Adresseer dat in je aanbod als je succesvoller wilt zijn. Bedenk daarbij dat de problemen, wensen of dromen van jouw klanten altijd superconcrete problemen zijn.

Corona vergroot het belang van online marketing

Voor elke retailer is online marketing, zoals het hebben van een webshop en online communicatie, onmisbaar geworden door de coronacrisis. Het is een ontwikkeling die al enige tijd gaande is, maar die wordt versnled door de Corona pandemie.

De coronacrisis heeft duidelijk gemaakt dat een goede online aanwezigheid van levensbelang is voor retailers. Het uitsluitend beschikken over een fysiek contactpunt met klanten is te kwetsbaar.”

Cliks of bricks? Nee, allebei!

Consumenten ontdekken ook steeds meer hoe gemakkelijk online bestellen is, en zullen ook hogere eisen gaan stellen aan de fysieke winkels waar ze nog wél naartoe gaan. De online communicatie met de klanten zorgt voor broodnodige binding nu de winkel vaak dicht is.

Toegevoegde waarde?

Deze winkels moeten daarom nog duidelijker maken wat voor klanten de toegevoegde waarde is om klant te zijn . Indien die toegevoegde waarde niet duidelijk is of niet waargemaakt wordt, kiezen klanten voor alternatieven. Online en offline.

De kracht van lokaal

Klanten zijn lokale winkels meer gaan waarderen. Dit kunnen ondernemers vast houden door te letten op een duidelijke toegevoegde waarde van fysiek bezoek, maar ook door online goed vindbaar te zijn.

kvk numer en btw-id

KvK nummer en BTW-ID vermelden?

Waar moet je het KVK-nummer vermelden?

Ondernemers en particulieren kunnen door te zoeken op KVK-nummer achterhalen met welk bedrijf zij zaken doen. Het is dan ook wettelijk verplicht je KVK-nummer te vermelden op alle zakelijke correspondentie:

  • brieven
  • offertes
  • orders
  • facturen
  • websites
  • zakelijke e-mailberichten (dus in de handtekening van het emailbericht!)

De verplichting je KVK-nummer te vermelden geldt niet voor correspondentie van:

  • verenigingen en stichtingen zonder onderneming
  • verenigingen van eigenaars
  • overheden
  • kerkgenootschappen
  • reclame-uitingen

Waar het btw-id nummer vermelden?

Sinds 1 januari 2020 is er het nieuwe btw-identificatienummer, zodat een eenmanszaak niet zijn BSN nummer hoeft te gebruiken als btw-id. U dient dit btw-id nummer op uw website te vermelden.

Bent u een eenmanszaak of ZZP’er?

Alle eenmanszaken hebben een brief met een nieuw btw-identificatienummer ontvangen van de Belastingdienst. Vanaf nu gaat u dit nieuwe btw-identificatienummer gebruiken bij al uw contacten met klanten of leveranciers. U moet het vermelden op uw facturen en website.
Staat uw oude nummer nog op brieven of andere communicatiemiddelen?
Vervang het dan door uw nieuwe btw-identificatienummer vanaf 1 januari 2020.

Het nieuwe btw-identificatienummer noemen we ook wel: btw-id.

Vuistregel vanaf 1 januari 2020

In contact met de Belastingdienst: Gebruik uw omzetbelastingnummer.
Doet u zaken met andere bedrijven of consumenten? Gebruik uw btw-identificatienummer.

Nieuwe btw-identificatienummer: betere bescherming privacy

In het nieuwe btw-identificatienummer is uw burgerservicenummer (BSN) niet meer verwerkt. Zo is uw privacy beter beschermd. Het BSN is uw unieke persoonsnummer. Hiermee staat u bijvoorbeeld ingeschreven bij uw gemeente. Uw BSN verandert dan ook niet. 

Het nieuwe btw-identificatienummer ziet er zo uit: landcode NL, 9 cijfers, de letter ‘B’ en een controlegetal van 2 cijfers. De 9 cijfers hebben niets meer te maken met uw burgerservicenummer. Het controlegetal bestaat uit 2 willekeurige cijfers. 
Dit is een voorbeeld van het nieuwe btw-identificatienummer: NL000099998B57.

2 nummers?

Ja, straks hebt u inderdaad 2 nummers. Dit is de snelst mogelijke manier om de privacy van eenmanszaken beter te waarborgen.

btw-nummer wordt omzetbelastingnummer

Uw btw-nummer noemen we voortaan het omzetbelastingnummer. Dit nummer blijft u gebruiken bij contact met de Belastingdienst. Het omzetbelastingnummer ziet er zo uit: uw burgerservicenummer met de toevoeging B01 – of hoger. Dit is een voorbeeld van het omzetbelastingnummer: 111234567B01.

Check het volgende

Bent u bij KvK en Belastingdienst geregistreerd als eenmanszaak? Dan heeft u een brief gehad met uw nieuwe btw-id nummer. U dient dit btw-id nummer verplicht te vermelden op de volgende plaatsen:

  • Facturen
  • Website

Check dan ook meteen even of uw KvK nummer vermeld staat op deze plaatsen:

  • uw brieven
  • offertes
  • orders
  • facturen
  • website(s)
  • zakelijke e-mailberichten (meestal in de handtekening)

Bronnen:
Kvk: https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/bedrijf-starten/kvk-nummer-alles-wat-je-moet-weten/
Belastingdienst: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/gebruik-vanaf-1-januari-2020-uw-nieuwe-btw-identificatienummer
Charlottes Law: https://www.charlotteslaw.nl/checklist-welke-informatie-moet-er-op-bedrijfswebsite-staan/

SEO met Google

Beter gevonden worden in Google met Sitelinks.

Een veelgestelde vraag is: hoe krijg ik bij Google die extra links onder de zoekresultaten van mijn website?
Wanneer je Googlet naar jouw bedrijfsnaam (bijvoorbeeld ViatriX) merk je dat de getoonde lijst groter is dan andere resultaten, omdat deze sitelinks bevat naar belangrijke pagina’s op jouw website. Met deze sitelinks valt jouw merk beter op en krijg je meer gerichte bezoekers op jouw site. In dit artikel leg ik uit hoe je Google-sitelinks kunt krijgen voor je WordPress-site.

Wat zijn Google Sitelinks?

Google sitelinks zijn aanvullende subpagina’s die verschijnen onder de eerste site op de zoekresultatenpagia van Google. Dit zijn vaak interne links naar populaire pagina’s van jouw website. Google sitelinks worden vaak weergegeven als je naar een merk zoekt, zodat ze de gebruiker helpen gemakkelijk op de website te navigeren. Het exacte aantal sitelinks kan per website verschillen. Een typische zoekopdracht op merknaam in Google kan twee, vier of zes sitelinks bevatten die onder de naam van de website worden weergegeven.

Hier is een voorbeeld van hoe een Google-sitelink eruit ziet:

Google sitelinks worden gekozen omt gebruikers in staat stelt direct naar de belangrijkste pagina’s te gaan zonder extra klikken.

In deze blog zal ik wat tips delen over hoe je Google sitelinks voor je website kunt beïnvloeden en over waarom Google-sitelinks belangrijk zijn.

Waarom zijn de sitelinks in Google zo belangrijk?

Google-sitelinks zijn onmisbaar voor bedrijfseigenaren en SEO-professionals omdat ze je merk laten opvallen. Hier zijn de top 5 redenen waarom Google-sitelinks belangrijk zijn.

1. Google Sitelinks verbeteren je doorklikratio/click-through-rate (CTR)

het is logisch dat de bovenste zoekresultaten de meeste klikken ontvangen. Wanneer sitelinks voor een specifiek merk worden weergegeven, neemt deze evenveel ruimte in beslag als drie reguliere zoekvermeldingen. Dit verhoogt het aantal bezoekers dat doorklikt aanzienlijk. Op een telefoon nemen de sitelinks nog meer schermruimte in beslag, wat de geloofwaardigheid nog meer benadrukt en het logisch is dat er nog meer wordt doorgeklikt.

2. Google Sitelinks helpt vertrouwen en geloofwaardigheid van jouw merk op te bouwen

Google sitelinks worden niet voor alle websites weergegeven. Als Google sitelinks voor een merk weergeeft, betekent dit dat de website populair, goed geoptimaliseerd is en/of dat Google gelooft dat de resultaten nuttig zijn voor de bezoeker. Google sitelinks nemen veel schermruimte in beslag. Dit vertelt de gebruiker dat Google gelooft dat het #1-resultaat veel relevanter is dan andere op de pagina. Google heeft dus vertrouwen in jouw merk!

3. Google sitelinks kunnen de product awareness vergroten

Google sitelinks markeren de belangrijkste pagina’s van een website. Dit is gebaseerd op wat Google’s algoritme het meest relevant vindt voor de zoekintentie van de gebruiker.

Voor een e-commerce website of online winkel kunnen Google sitelinks zelfs meer gepersonaliseerd resultaten weergeven om gebruikers te helpen snel beschikbare producten te vinden en te kopen. Wanneer we bijvoorbeeld naar Apple zoeken, zijn Google sitelinks gepersonaliseerd om niet alleen de beste Apple-producten te tonen, maar ook de dichtstbijzijnde fysieke Apple-winkels.

Hierdoor kan je gemakkelijk de topproducten van Apple ontdekken en heb je zelfs met een klik toegang tot de winkel, openingstijden en routebeschrijvingen. Dit is uiterst nuttig en maakt het waarschijnlijker dat een gebruiker doorklkit om daarna een aankoop te doen.

4. Met Google Sitelinks kunnen gebruikers toppagina’s ontdekken op jouw website

Google Sitelinks kunnen ook werken als start-navigatiepunt voor websites met veel content. Dit maakt het voor gebruikers gemakkelijker om de belangrijkste pagina’s van jouw website te ontdekken. Als een nieuwe klant een merk zoekt, ziet hij eerst de meest populaire (en meest nuttige) pagina’s.

Vole je nu aan hoe belangrijk Google sitelinks zijn? Lees dan verder en ontdek hoe jij Google Sitelinks kan toevoegen aan jouw website-resultaten.

Google Sitelinks voor je WordPress website

Er is geen gegarandeerde manier om Google Sitelinks voor je website te krijgen. In tegenstelling tot andere SEO-functies, is er geen knop waarop je kan klikken om sitelinks voor jouw website in te schakelen. Google Sitelinks worden weergegeven op basis van het algoritme van Google.

Natuurlijk zijn er wel dingen die ja kan doen om de kans op weergave te vergroten.
Hieronder de tips om sitelinks voor je website te krijgen.

1. De naam van je website / merk moet uniek zijn

Google Sitelinks worden weergegeven bij merkspecifieke zoekopdrachten en worden alleen toegevoegd voor de site die op nummer 1 staat voor die zoekresultaten.

Als je een ingewikkelde (lang, veel hoofdletters of samengestelde) merknaam hebt zal je meer moeite hebben om bovenaan de resultatenpagina van Google te komen. Zelfs als je op positie 1 komt te staan, kan Google het moeilijk hebben om te beslissen of de gebruiker echt op zoek is naar jouw bedrijf of naar het algemene onderwerp. Bedrijven met lastige of generieke merknamen hebben dan ook vaak geen Google Sitelinks.

Als je merknaam een algemeen begrip is, zoals Apple, weet Google dat de zoekintentie over het technologiebedrijf gaat, en niet het stuk fruit. Aangezien de meeste bedrijven niet het marketingbudget hebben zoals Apple om een wereldwijd merk te worden, is het beter om een unieke naam voor je bedrijf te kiezen.

2. Jouw merknaam op positie #1?

Google Sitelinks worden alleen toegewezen aan het eerste zoekresultaat, dus moet jij als bedrijf er voor zorgen dat jij op nummer #1 komt te staan. Dit kan enige tijd duren voor een nieuw bedrijf, maar met de juiste SEO kan je er komen.

3. Gebruik de juiste gegevens voor SEO

Zoekmachines gebruiken bots of robot-spiders on jouw website indexeren. Bots zoeken naar gestructureerde gegevens om beter te begrijpen waar de website over gaat. gestructureerde gegevens helpen je met een Google-sitelink.
Je kunt dit instellen met behulp van een WordPress SEO-plug-ins zoals Yoast SEO, All in One SEO. Dat zijn plug-ins waarmee je op een standaard manier de juiste SEO gegevens kunt toevoegen.

4. Een duidelijke websitestructuur en navigatie

Het is het jouw taak om te zorgen dat Google gemakkelijk hun weg vinden op je website. Je kan dit doen door je toppagina’s te organiseren in een goed doordacht hiërarchisch WordPress menu.

Je kunt een broodkruimel-navigatie toevoegen aan je website zodat zoekmachines de sitestructuur gemakkelijker kunnen lezen. Zorg ervoor dat je belangrijke websitepagina’s zoals Over ons, Prijzen, Contact, enz. allemaal hebt verwerkt in je websitestructuur en navigatie.

5. Maak een sitemap en voeg deze toe aan Google Search Console

Google en andere zoekmachines vertrouwen op XML-sitemaps om alle pagina’s van je website correct te vinden en te indexeren. Zorg dus voor een XML-sitemap en dien deze in bij Google Search Console. Dit maakt het voor Google gemakkelijker om alle pagina’s op je site te ontdekken en het kan je kansen op een Google Sitelink vergroten.

6. Zorg voor interne links

Interne links verwerken is een belangrijk onderdeel van SEO op jouw pagina. Zorg ervoor dat je regelmatig naar je interne toppagina’s op je website linkt. Bijvoorbeeld door tekstlinks op een pagina of in een sidebar. Ook de footer is een handige plaats voor belangrijke interne links.

Aangezien Google dit soort links gebruikt als een rankingfactor, helpen interne koppelingen Google om te zien welke pagina’s het belangrijkst zijn op je website.

7. Maak paginatitels relevant

Paginatitels zijn waarschijnlijk het belangrijkste SEO-element op de pagina. Je moet ervoor zorgen dat je paginatitel relevant is voor de zoekterm waarop je wilt ranken. Google Sitelinks toont de paginatitels als links, dus moet je ervoor zorgen dat je paginatitels relevant zijn.
Gebruik hiervoor de SEO plug-ins zoals Yoast SEO om dit voor elke pagina secuur in te vullen.

8. Vergroot je bekendheid, zorg voor externe links

Google Sitelinks worden weergegeven bij websites van bekende merken. Je hoeft geen groot merk te zijn zoals Apple, maar je moet Google wel voldoende bewust maken om je merk te laten opvallen. Autoriteit en bekendheid van je website spelent een belangrijke factor in het algoritme van Google.
meer links van andere website naar jouw merk helpen hierbij.

Hier zijn enkele dingen die je kunt doen om je naamsbekendheid te vergroten:

  • Maak sociale-mediaprofielen voor je merk en zorg ervoor dat ze naar je linken.
  • Deel content (met link terug naar jouw website) via social media
  • Ontvang bedrijfsrecensies over je merk op Facebook, Google en andere beoordelingssites.
  • Schrijf een gastblog op andere (populaire) websites.
  • Neem deel aan community-discussies en/of geef interviews.

Merkbekendheid helpt het aantal zoekacties naar jouw merk te vergroten, een indicator die Google gebruikt om te bepalen of Google Sitelinks voor jouw merk moeten worden toegevoegd.

Heeft dit artikel je geholpen om te leren hoe je Google Sitelinks kan krijgen voor jouw website?
Natuurlijk help ik je graag met vragen over jouw specifieke situatie.

SEO met Google

Tips om bezoekers naar je website te trekken

Werken trucs om snel bovenaan in Google te staan? Vergeet het maar. Wel kun je je zoekresultaten optimaliseren door tijd en energie te steken in je website. Vandaar geen trucs maar degelijke tips voor lange termijn resultaat.

Sta je bij Google hoog in de zoekresultaten, dan leidt dit direct tot meer bezoekers voor je website. Die hoge positie in Google kun je op twee manieren bereiken: