• +31 06 132 74 810
  • ton.kemp@silvatica-marketing.nl

Category Archive Meldenswaardig

Webshop pakketjes

Hoe activeer je LinkedIn contacten?

LinkedIn is een netwerkplatform waar dezelfde ongeschreven regels gelden als bij offline netwerkevents. Maar omdat offline events zoals beurzen en congressen nu een uitdaging zijn, is LinkedIn mede daarom populairder dan ooit.
Hoe bouw je via LinkedIn aan relaties?

Tips voor activatie van LinkedIn contacten

1. Ben je geconnect? Mooi! Stuur nu snel een kort bericht, waarin je het nieuwe contact van harte welkom heet in jouw netwerk. Stel jezelf kort voor (geen salespitch!) en toon interesse. Stel een vraag of geef aan wat je opvalt, bijvoorbeeld wat je op het profiel hebt gelezen.

2. Post je nieuwe connectie content? Reageer dan inhoudelijk op een bijdrage, bij voorkeur met een commentaar. Dus niet zo gemakkelijk met alleen een like, maar zo relevant mogelijk. Post je connectie zelf niet maar reageert hij of zij wel op andermans posts? Reageer dan op de comments, ga digitaal in gesprek en voeg waarde toe.

3. Stuur eens een privébericht. probeer iemand te helpen met een relevant advies. Denk dan niet aan je eigen portemonnee. Geef eerst en herhaal. Geef bijvoorbeeld een tip of link naar een artikel die waardevol is voor de ontvanger. Of stel een andere connectie voor. Het is heel dankbaar om mensen met elkaar te verbinden. Verwacht dan niet gelijk iets terug:-)

4. Heb je een bedrijfspagina? Dan kan je een nieuwe connectie uitnodigen je pagina te volgen. Op deze manier zien ze vaker jouw content, zo blijf je top of mind.

5. Zie je een oproep in je tijdlijn die matcht met de kwaliteiten of beroep? Stuur een kort privébericht met de link naar de post. Wees dus attent. Dit wordt goed gewaardeerd.

BONUSTIP: leidt het tot een plezierige samenwerking of gesprek? Hoe cool is dat! Geef na afloop van het project eens spontaan een LinkedIn aanbeveling kado. Beschrijf concreet hoe je de samenwerking ervaren hebt en wat het verschil gemaakt heeft. Kost jou slechts 10 minuten aan tijd en is een onbetaalbaar geschenk.

Kwaliteit en kwantiteit
Kortom, als je alleen relaties verzameld, dan ben je een van de honderden of soms duizenden connecties. Het helpt je echt als je connectie weet wie je bent, wat je doet en hoe je hem kan helpen met het oplossen van uitdagingen. Zo word je beter herinnert als zij (of één van hun connecties) jou nodig hebben.

Deze tips kosten misschien wat meer tijd. Maar het levert je op termijn ook veel meer op!

landingpage tekst schrijven

Een goede landingspagina maken

1. Waarom een landingspagina?

Een landingspagina is een webpagina waar bezoekers – vaak via een klik op een advertentie – op “landen”. Vaak is een landingspagina onderdeel van een campagne.

Een goede landingspagina heeft slechts één doel: Het stimuleert de bezoeker om een voorgestelde, waardevolle actie uit te voeren.

Vergelijk een landingspagina met een landingsbaan op een vliegveld. De bezoeker belandt op je website via een link. Hij verwacht relevante informatie. De landingspagina moet de bezoeker de weg wijzen en moet erop gericht zijn om zoveel mogelijk bezoekers over te halen een bepaalde actie uit te voeren. Een dergelijk behaald doel heet in marketingtermen “conversie”.

Conversie
Om een conversie te behalen dient een landingspagina de juiste ingrediënten te bevatten: een aantrekkelijke & overtuigende header, interessante copy, een uitgeklede navigatie en een geoptimaliseerde layout.

2. Waarom zou je landingspagina’s gebruiken?

Het korte antwoord hierop is: het verhoogt het conversiepercentage aanzienlijk. Het helpt klanten hun doel te bereiken.

Gerichte promotie- of product specifieke landingspagina’s hebben slechts één doel: zij zijn ontworpen om de intentie van de advertentie (waar de bezoeker op heeft geklikt) overeen te laten komen met de hiervoor ingerichte landingspagina.

In de praktijk gebeurt het echter maar al te vaak dat al het verkeer naar de homepagina van de website wordt gestuurd omdat er geen geschikte landingspagina aanwezig is. De homepagina is echter ontworpen met een totaal ander doel voor ogen. Negen van de tien keer komt de advertentie intentie hierdoor niet overeen met de landingspagina. Het gevolg is een hoog bouncepercentage en een laag conversiepercentage. Je helpt de klant onvoldoende zijn doel te bereiken.

Beperk de keuzes. Hoe meer keuzes je de bezoeker geeft, hoe kleiner de kans dat die belangrijke conversie plaatsvindt.

3. Maak een optimale landingspagina

Begin nooit met het bouwen van een landingspagina zonder dat je weet voor wie je de landingspagina bouwt en wat het doel van de landingspagina is.  Zo zijn er verschillende soorten landingspagina’s denkbaar voor:

•      Wil je leads genereren?

•      Wil je een product of dienst verkopen?

•      Wil je dat mensen zich inschrijven voor een nieuwsbrief of Webinar?

Bovenstaande doelen vragen om een andere inhoud van de landingspagina qua layout & content. Een landingspagina waar het verkopen van een fysiek product centraal staat dient er namelijk totaal anders uit te zien dan een landingspagina waar het verzamelen van zoveel mogelijk nieuwsbriefinschrijvingen centraal staat. Het is belangrijk dat je een unieke landingspagina bouwt voor de verschillende diensten/producten die je aanbiedt.

We onderscheiden twee typen landingspagina’s: een Click-Trough pagina en een Lead Generatie pagina.


3.1 Click through landingspagina

Een advertentietekst bevat meestal onvoldoende informatie voor een bezoeker om direct tot aankoop over te gaan. Denk hierbij aan een AdWords zoekmachine-advertentie waar je als adverteerder al snel gelimiteerd wordt door het maximumaantal toegestane karakters. Dit is waar de Click-Trough landingspagina uitkomst biedt.

Click-Trough landingspagina’s hebben als doel de bezoeker te overtuigen om door te klikken naar een andere pagina. Bivoorbeeld bij webshops waar het product, de productdetails en productvoordelen op de landingspagina worden omschreven. Hierdoor wordt de bezoeker als het ware “opgewarmd” en overtuigd waardoor ze sneller het product zullen aanschaffen door op de koop knop te klikken.

3.2 Leadgeneratie landingspagina

Het belangrijkste doel van dit type landingspagina’s is om contactinformatie te verzamelen van de bezoeker, zodat men de bezoeker in een later stadium kan benaderen. nadat hij zijn gegevens heeft achtergelaten en interesse heeft getoond in je product of dienst.

Meestal wordt deze handeling gestimuleerd door in ruil voor het achterlaten van contactgegevens een (gratis) product of dienst te verstrekken. Hier zijn meerdere varianten op te bedenken, te weten:

•      E-book of Whitepaper downloaden

•      Registratie voor een Webinar

•      Kortingscoupon downloaden

•      Prijsvraag, Quiz of Scan

•      Proefabonnement

4. De landingspagina nader bekeken

Er zijn verscheidene onderdelen die een landingspagina goed maken.
Hier bespreken we hoe je tot een goede landingspagina kunt komen. Hiervoor zullen we de onderstaande landingspagina ontleden. De nummers komen overeen met de nummers hieronder.

4.1 Navigatie (menu)

Een goede landingspagina kent weinig afleidende elementen en heeft slechts één doel: de bezoeker stimuleren om een voorgestelde, waardevolle actie uit te voeren.

Om te voorkomen dat de aandacht van de bezoeker ergens anders naartoe gaat is het verstandig om de navigatie op de landingspagina te verwijderen. Door de navigatie items te verwijderen voorkom je dat de bezoeker weg klikt naar een ander gedeelte van de site.

Bedenk dat elke link die niet bijdraagt aan het behalen van een conversiedoel beschouwd moet worden als een conversielek.

4.2 De Titel

Wanneer bezoekers op een landingspagina komen gaat de aandacht het eerste uit naar de titel en de afbeelding op de pagina. De bezoeker wil snel weten of hij op de juiste plek is aangekomen.
Verwerk het aanbod zo beknopt en duidelijk mogelijk in de titel van de landingspagina. Zorg dat dit aansluit bij de eventuele advertentie.
Is het een E-book? Vertel dat het een E-book is. Is het een kortingscode? Vertel dat het een kortingscode is. Wat is de toegevoegde waarde van dit E-book of kortingscode voor de bezoeker?

Probeer deze vragen zo snel en duidelijk mogelijk te beantwoorden, zodat de bezoeker een goed beeld heeft waar de landingspagina over gaat.

4.3 Inhoud van de pagina

4.3.1 De toegevoegde waarde

Helaas zijn veel landingspagina’s volledig gericht op de kenmerken/functies van een product of dienst. Producteigenschappen en – kenmerken zijn vaak saai en abstract. Probeer de nadruk te leggen op de toegevoegde waarde voor de klant. Wat valt er te halen? Welk probleem los je op?

4.3.2 Wees Kort & Krachtig

Wees kort, krachtig en schrijf actiegericht. Neem een voorbeeld aan onderstaande landingspagina van Dropbox.

4.3.3 Zorg voor Sociale Bewijskracht

Zorg voor recensies of reviews. Mensen hebben meer vertrouwen wanneer zij zien dat anderen hun met succes voorgingen. Volume is hier tevens een zeer belangrijke factor. Wanneer veel mensen een bezoeker voorgingen krijgt hij het gevoel dat hij iets misloopt wanneer hij niet ingaat op het aanbod. Sociale druk als beïnvloedingsmodel is een van de krachtigste wapens om bezoekers te overtuigen.

“Al 100.000 mensen gingen u voor!”

4.3.4 Urgentie & Schaarste

“Nog maar enkele plaatsen beschikbaar!”, “Aanbieding eindigt over 2 uur!”. Het creëren van schaarste is een krachtig beïnvloedingswapen om de twijfelende bezoeker op je website over de streep te trekken.  


4.4 Betekenisvolle afbeeldingen

Wij mensen zijn visueel ingesteld. Ons brein verwerkt afbeeldingen 60.000 keer sneller dan tekst. Gebruik een afbeeldingen die overeenkomt met het aanbod en de juiste sfeer heeft.

4.5 Formulier & Call-To-Action

Het formulier is een belangrijke onderdeel van de landingspagina. Hiermee verzamel je specifieke informatie over bezoekers waarmee u bijvoorbeeld kwalitatief goede leads kunt genereren.

Maak een zo kort mogelijk formulier. Een formulier waarmee je de essentiële informatie verkrijgt die je van jouw bezoeker nodig hebt, maar ook een formulier dat rekening houdt met de informatie die de bezoeker af wil staan in ruil voor het aanbod.

Call -to-Action knop
De bezoeker aanzetten tot het invullen van het formulier is de eerste stap, maar uiteraard moet deze ook nog verzonden worden. Dit gebeurt in alle gevallen middels een button. De Call-To-Action vertegenwoordigt het omslagpunt tussen bounce & conversie. Zorg ervoor dat deze knop duidelijk in zicht is en opvalt. Vermeld nogmaals wat het voordeel is wat je de bezoeker biedt.

4.6 Social Sharing

Hoe kan je het bereik van jouw landingspagina vergroten? Door social share knoppen toe te voegen!
De bezoekers op jouw landingspagina hebben ieder hun eigen netwerk van contacten en velen van hen zijn hoogstwaarschijnlijk niet de jouwe. Zet jouw bezoekers aan het werk door Social Media share knoppen toe te voegen aan de landingspagina.

5. Bedankpagina na conversie

Toon jouw bezoeker een bedankpagina zodra hij/zij het formulier heeft verzonden. Laat hier jouw waardering zien en geef feedback dat de actie succesvol is volbracht.

Een bijkomend voordeel van een bedankpagina is dat je de bezoeker kan vragen om nóg een actie uit te voeren. Denk hierbij aan het liken van jouw fanpage of het delen van jouw aanbod op Social Media.

Daarnaast kunt je via Google Analytics een doel inschieten op jouw bedankpagina URL waarmee je kunt meten hoeveel bezoekers op uw bedankpagina zijn uitgekomen (= conversies).

6. Checklist voor landingspagina’s

Gebruik de checklist om jouw landingspagina na te lopen op alle essentiële ingrediënten.

•      Komt de kop en inhoud van jouw landingspagina overeen met jouw advertenties? En geeft de kop direct aan waar de landingspagina over gaat?

•      Heeft jouw landingspagina slechts één doel?

•      Gebruik je een aparte landingspagina voor elke aparte promotie/campagne?

•      Kan een vreemdeling (jouw oma) het doel van jouw landingspagina in 5 seconden begrijpen? (Testen!)

•      Maak je gebruik van een ondersteunende afbeelding of video die jouw boodschap versterkt/verduidelijkt?

•      Maak je gebruik van bullet points om de voordelen (benefits) van uw product of dienst voor de klant puntsgewijs te benoemen? Benadruk jij de voordelen van het product of dienst benadrukt in plaats van de functies?

•      Heb je afleidende elementen zoals de menunavigatie en links van de landingspagina verwijderd?

•      Zijn er klantbeoordelingen aanwezig die jouw product of dienst complimenteren? (Sociale bewijskracht)

•      Vraag je alleen de meest essentiële informatie van jouw bezoekers in jouw formulier?

•      Geeft de CTA aan wat de bezoeker krijgt nadat hij/zij hierop heeft geklikt?

•      Heeft jouw CTA-knop een contrasterende kleur t.o.v. de rest van de landingspagina zodat deze opvalt?

•      Wordt de bezoeker doorverwezen naar een bedankt pagina nadat hij/zij op de CTA heeft geklikt?

Voorkomen van Spam

Zorg dat jouw e-mails bezorgd worden

De bezorgbaarheid van e-mails is een veel besproken onderwerpen in e-mailmarketing én een begrip waar veel onduidelijkheid over heerst. Wat is bezorgbaarheid nou eigenlijk? En hoe verbeter je die?

‘’Het begrip bezorgbaarheid of deliverability in e-mailmarketing geeft aan of een e-mail aankomt bij de ontvanger en dus niet wordt geblokkeerd door spamfilters.’’

Verhoog de bezorgbaarheid

Er wordt nog steeds veel spam gestuurd en die spam-mails worden steeds ‘beter’. Hierdoor wordt het voor spamfilters steeds moeilijker om een commerciële mailing te onderscheiden van een spam-mail. Om die reden gaan spamfilters nóg strenger controleren en daardoor wordt het voor jou steeds lastiger om door de spamfilter heen te komen. Door een aantal (technische) handelingen en een goede marketingstrategie kun je de bezorgbaarheid verbeteren.

Let op: het optimaliseren van bezorgbaarheid kost tijd. Het is dus niet zo dat je na het verrichten van onderstaande handelingen meteen een betere score hebt. Maar het heeft tijd nodig om ook na een aantal testen de beste set-up te creëren.

Tip 1: Zorg voor een kwalitatief goede database

De kwaliteit van jouw database speelt een belangrijke rol bij het verkrijgen van een goede reputatie bij de mailboxprovider. Controleer daarom je database regelmatig op inactieve relaties en ongeldige e-mailadressen.
Het verkrijgen van de opt-in is daarnaast ook heel belangrijk. Werk bij voorkeur met een dubbel opt-in, zodat je de kans op foutieve e‑mailadressen verlaagt. Benut die bevestigingsmail ook direct door het goed vorm te geven en positief in te steken (WELKOM!).

Tip 2: Let op de inhoud van je e-mail

Om te voorkomen dat de inbox van de ontvanger vol komt te zitten, worden e-mails die te zwaar zijn door veel mailboxproviders geblokkeerd. Zorg er daarom voor dat je e‑mails niet te zwaar zijn (maximaal 250 kb). Let er dus op dat de afbeeldingen die je gebruikt niet te zwaar zijn. Ook is het belangrijk dat je spamgevoelige woorden zoals ‘gratis’ en ‘win’ en hoofdletters zoveel mogelijk vermijdt.

Tip 3: Stel je e‑mailauthenticatie in

Het doel van e‑mailauthenticatie is misbruik voorkomen door de identiteit en betrouwbaarheid van de verzender vast te stellen. Het is een pakket van technische toepassingen waarmee je jezelf identificeert als betrouwbare verzender. De volgende technische toepassingen spelen een rol:

Sender Policy Framework (SPF)

Met behulp van deze policy informeer je mailboxproviders welke mailservers geautoriseerd zijn om e‑mails namens jou te versturen. Het werkt relatief simpel: je plaatst informatie (de Sender Policy) in de DNS* van jouw domein waarin je expliciet aangeeft welke mailservers en IP-adressen e‑mails mogen versturen namens jouw domein. Wanneer je deze policy hebt ingesteld zal een mailboxprovider, na ontvangst van een e‑mail, controleren of de verzendende mailserver hierin staat opgenomen. Dit doet de mailboxprovider (bijvoorbeeld Gmail) door het lezen van deze policy en vervolgens te controleren of de verzendende mailserver (van bijvoorbeeld MailChimp) is geautoriseerd om vanaf jouw domein (bijvoorbeeld @viatrix.nl ) te versturen naar de mailserver van Gmail. Komt de e‑mail van een mailserver die niet is geautoriseerd, dan wordt de e-mail tegengehouden of gemarkeerd als onveilig. Bijna alle mailboxproviders voeren controles uit op deze policy. Wanneer je geen of een onjuiste policy publiceert, is de kans groot dat je e‑mail als verdacht wordt gemarkeerd en hierdoor in de spam-map met ongewenste e‑mail van de ontvanger belandt, dit heeft als gevolg dat je e‑mail vermoedelijk niet wordt gezien door de ontvanger.

* DNS staat voor ‘Domain Name System’ en bevat alle informatie over het betreffende domein: het IP-adres waarop het domein gekoppeld is, maar ook alle informatie met betrekking tot e-mailauthenticatie. De DNS wordt door mailboxproviders geraadpleegd om de legitimiteit van een ontvangen e-mail vast te kunnen stellen.

DomainKeys Identified Mail (DKIM)

Met DKIM zet je een unieke digitale handtekening verstopt in de header van je e‑mail die jou als veilige afzender markeert. Hierdoor zien ontvangende mailservers of jouw e‑mail echt door jou is verstuurd en niet is vervalst.

Domain-based Message Authentication, Reporting & Conformance (DMARC)

DMARC is een policy die je opneemt in de DNS*. Hiermee geef je bij de ontvangende mailboxprovider aan dat je SPF en/of DKIM gebruikt.

Tip 4: Wees een betrouwbare afzender

De afzender bestaat uit het e‑mailadres en de afzendernaam. Vermijd e‑mailadressen als no‑reply@, info@ en support@. Sommige Internet Service Providers, e‑mailclients en spamfilters zien dergelijke e‑mailadressen namelijk als onbetrouwbaar. Gebruik niet een te algemene afzendernaam zoals ‘Support’ of ‘info’ maar eerder ‘newsletter’. Een afzender zonder bedrijfsnaam wordt vaak als verdacht gezien. Gebruik dus jouw bedrijfsnaam met jouw domeinnaam als e-mailadres.

Tip 5: Stuur de juiste content naar de juiste persoon

Segmenteer de ontvangers op basis van eerder verzamelde informatie op interesses en voorkeuren. Zo kun je de juiste content naar de juiste persoon sturen. Hoe beter de content is afgestemd op de ontvanger hoe beter de e‑mail presteert qua opens en kliks. Dit resulteert in een betere reputatie. Uit onderzoek blijkt namelijk dat bij gesegmenteerde e‑mails de Open Rate, CTR en conversie tot wel 15% hoger ligt.

Tip 6: Voorkom inactiviteit

Als je e-mails voor langere tijd niet geopend worden, kan dit gevolgen hebben voor je verzendreputatie en kunnen je e-mails in de spamfolder belanden. Daarom is het belangrijk dat je inactieve ontvangers weer activeert. Stuur ze een e-mail met de vraag of ze willen uitschrijven of hun abonnement willen uitstellen. Misschien volgen ze jouw bedrijf liever via social media? Communiceer met je klant!

Tip 7: Zorg ervoor dat de ontvanger zich gemakkelijk kan afmelden

Het is heel belangrijk dat een ontvanger zich gemakkelijk kan afmelden. Plaats de afmeldlink ook bovenaan in de e‑mail zodat deze opvalt. Wanneer de ontvanger moet zoeken naar de afmeldlink bestaat de kans dat hij je e‑mail als spam martkeert bij de e‑mailprovider en dat heeft negatieve gevolgen voor je reputatie en bezorgbaarheid.

Tip 8: Houd je aan de regels van mailboxproviders

Last but not least. Houd je aan de regels van mailboxproviders zoals Gmail, Hotmail, Mac.com en Outlook. De voorkeur heeft het opnemen van contactgegevens van de verzender onderaan in de e-mail (NAWT en e-mailadres). Spamfilters willen hier namelijk nog wel eens op controleren.

Nogmaals, het optimaliseren van je bezorgbaarheid kost tijd. Verwacht dus niet dat je na het verrichten van de genoemde handelingen meteen is verbeterd. Heb geduld en kijk naar het lange termijn belang.

Meer succes met je webshop

Hoe kun je meer succes behalen met jouw webshop? Oftewel: hoe krijg je meer bezoekers, die bovendien meer of vaker iets kopen? Gebruik deze tips om het succes van je webwinkel te vergroten.

Webshop pakketjes

Beginnen met een webshop?

Een eigen webshop starten? Het starten van een webshop is de laatste jaren steeds populairder geworden. In 2007 waren er volgens het CBS nog zo’n 5.000 webshops, in het eerste kwartaal van 2021 ruim 62.000! Veel retailers gebruiken een webshop om hun klanten online van dienst te zijn. 

Een webshop beginnen is wel iets waar je goed over na moet denken. Er komt meer bij kijken dan je op het eerste gezicht zou denken. Dit artikel helpt je met het nemen van de juiste keuzen en stappen te zetten.

simple workspace at home

Hoe social selling voor jou kan werken

Leads genereren ging lange tijd gepaard met vooral koude acquisitie, het benaderen van willekeurige klanten door verkopers. Gewapend met lange bellijsten wisten telemarketeers menig persoon telefonisch te overtuigen of juist te irriteren. Salesmanagers en accountmanagers kregen van de tele-marketingafdeling de afspraken ingekopt in de agenda. Regelmatig kwam het voor dat de afspraken weer gecanceld werden of kwalitatief zo bedroevend slecht was dat het alleen maar een hoop tijd kostte in plaats van een nieuwe klant opleverde.

Rechtenvrije en gratis foto’s gebruiken op jouw website

Foto’s maken een website aantrekkelijk. Met een goede foto kan je sneller dan met tekst jouw boodschap overbrengen en bezoekers verleiden op jouw aanbod in te gaan.

Passende foto’s kan je natuurlijk zelf maken. Maar als dat, om wat voor reden dan ook, niet gaat, kan je gebruik maken van stockfoto’s die je op internet kan vinden. Je kunt echter niet zomaar elke foto van internet gebruiken. In dit artikel leg ik uit hoe waar je passende foto’s kunt vinden die je zonder problemen op jouw website kunt gebruiken.

Wat zijn Open Graph instellingen en waarom zijn ze belangrijk?

Om ervoor te zorgen dat de content van je artikel of blog van je website op de juiste manier wordt gedeeld en dus goed getoond wordt op Facebook of LinkedIn, moet je de Open Graph instellingen op je website goed zetten. Hieronder meer uitleg!

Een aansprekende (online) presentatie maken

Iedereen kent ze wel. De presentaties met veel dia’s waarbij je veel moet lezen en de spreker niet meer hoort. Ook wel “Death by powerpoint” genaamd.
Geheel onterecht krijgt PowerPoint vaak de schuld van slechte presentaties. Maar uitstapjes naar andere tools zoals Google slides of Prezi bieden ook geen oplossing. Het resultaat is niet beter.

Hoe krijg ik mijn website bovenaan in Google?

Om bovenaan in Google te komen moet je met SEO aan de slag.
Heb je dat al gedaan, maar ben je niet tevreden? Lees dan dit artikel met tips over de extra dingen die je moet doen voor dat je laatste zetje naar de top van Google.

Je hebt misschien al veel tijd geïnvesteerd in zoekmachine optimalisatie (SEO) van jouw website, maar resultaten blijven achter. Soms is dat een kwestie van budget. Het kan ook aan de kwaliteit van de SEO liggen. En één ding is zeker; SEO is een lange termijn strategie en vraagt geduld.