• +31 06 132 74 810
  • ton.kemp@silvatica-marketing.nl

Category Archive Meldenswaardig

Rechtenvrije en gratis foto’s gebruiken op jouw website

Foto’s maken een website aantrekkelijk. Met een goede foto kan je sneller dan met tekst jouw boodschap overbrengen en bezoekers verleiden op jouw aanbod in te gaan.

Passende foto’s kan je natuurlijk zelf maken. Maar als dat, om wat voor reden dan ook, niet gaat, kan je gebruik maken van stockfoto’s die je op internet kan vinden. Je kunt echter niet zomaar elke foto van internet gebruiken. In dit artikel leg ik uit hoe waar je passende foto’s kunt vinden die je zonder problemen op jouw website kunt gebruiken.

Copyright en auteursrecht

Het internet staat vol met afbeeldingen. Maar al deze afbeeldingen of illustrates zijn ooit door iemand gemaakt. De maker daarvan heeft recht op zijn beloning. Je mag afbeeldingen en illustraties dus nooit gebruiken zonder toestemming van de eigenaar.

Maar hoe weet je nu of een afbeelding is beschermd met copyright?

Copyright is het recht van de maker op intelectueel eigendom. Copyright is van toepassing op alle geschreven teksten, muziek, film, ontwerp, afbeeldingen en nog veel meer. Op de tekst die jij geschreven hebt of de foto die je maakt heb je automatisch auteursrecht. Inbreuk op die rechten is een serieuze zaak. Dure advocatenkantoren verdienen er hun geld mee.  
Van iets dat op internet staat is het moeilijk te achterhalen of iemand hier auteursrechten op heeft.
Soms staat er een © symbool bij, of een watermerk maar dat is lang niet altijd het geval.

Copyright en licenties

Mogen andere auteurs dan geen gebruik maken van jouw teksten of afbeeldingen? Nee, behalve als jij ze daartoe het recht geeft. Met een licentie geef je iemand het recht om jouw werk te gebruiken.
Dat kan gratis, tegen een betaling of een andere vergoeding. Dat wordt dan vastgelegd in zo’n licentie of gebruiksovereenkomst.

Verschillende copyright licentie overeenkomsten

Er zijn verschillende soorten copyright overeenkomsten mogelijk zoals:  Fair Use, Openbaar, Betaalde licentie en Creative Commons.

Fair Use
Bij fair use blijft het eigendom bij de auteur, maar staat hij gebruik in bepaalde situaties toe. Dat zijn dan zogenaamde “Fair Use” situaties. Bijvoorbeeld voor non-profit, academisch of research doelen waarbij het niet als commercieel product wordt doorverkocht.

Openbaar
Openbare werken kenmerken zich doordat ze geen eigenaar als auteur hebben. Hierdoor kan je ze gerust gebruiken.

Betaalde licentie
Voor werk wat onder deze voorwaarden wordt aangeboden moet je betalen om er (binnen de gebruiksvoorwaarden) gebruik van te mogen maken.
 
Creative Commons (CC)
Creative commons zijn een set van standaard auteursrechten overeenkomsten waarmee je kunt bepalen hoe anderen van jouw werk gebruik mogen maken. Afhanklijk van het product en gebruik kan je voor een ander type overeenkomst kiezen. Het standaard model is “CC Attribution” en staat kopiëren, aanpassen en opnieuw uitgeven toe, mits de originele uitgever genoemd wordt.

Zonder problemen foto’s op jouw site gebruiken

De belangrijkste tips om problemen met foto’s op jouw site te voorkomen zijn:

  • Gebruik alleen foto’s waar je de bron van kent of bent
  • Doe een zoekopdracht naar een foto voordat je die gebruikt. Wordt ie veel gebruikt? En zijn het betrouwbare websites?

Betrouwbare bronnen voor rechtenvrije foto’s die je op jouw site kan gebruiken


Pexels

Deze site werkt als Google. Je kunt foto’s downloaden zonder een account te maken.
Het is netjes als je de auteur vermeld.

Unsplash

Op Unsplash kan je ook op thema’s zoeken. De site bevat veel originele foto’s. De foto’s zijn gratis te downloaden en te gebruiken.

Pixabay

Ook hier een grote keuze uit talloze foto’s en onderwerpen die je zonder copyright vermelding mag gebruiken. Naast foto’s bevat Pixabay ook illustraties en video’s.

Canva

Naas teen aanbod aan gratis te gebruiken foto’s biedt Canva ook online fotobewerking aan.

StockSnap.io

StockSnap.io is een uitstekende bron voor frisse en modern foto’s.

Gratisography

Gratisography bevat veel originele foto’s

Burst by Shopify

Burst (onderdeel van Shopify) biedt veel gratis te gebruiken foto’s aan gericht op een specifiek gebruiksdoel.

Picjumbo

Picjumbo bevat net als alle andere diensten een keuze aan gratis te gebruiken foto’s gesorteerd per thema. Let wel op, sommige foto’s bevatten wel auteursrechten.

Kan ik ook Google gebruiken voor mijn foto’s?

Het gebruik van foto’s die je bij google hebt gevonden kan je serieuze problemen opleveren.

Het is voor Google onmogelijk om van alle foto’s en afbeeldingen die geïndexeerd worden te bepalen of iemand het auteursrecht er op heeft. Google plaatst dan ook altijd de waarschuwing: Let op: het kan zijn dat iemand auteursrecht heeft op deze afbeelding!
Het is onverstandig de afbeeldingen van Google te gebruiken op jouw website. De kans bestaat dus dat je een brief met rekening krijgt voor het auteursrecht van door jou gebruikte afbeeldigen of foto’s.  

Conclusie

  • Er zijn veel bronnen op internet waar je (gratis of tegen een kleine vergoeding) geschikte foto’s kunt downloaden voor jouw website
  • Als je een foto of afbeelding gebruikt, weet dan dat jouw bron betrouwbaar is en jou toestemming geeft voor gebruik.
  • Is dit niet duidelijk, dan gebruik je de foto niet.
  • Gebruik van eigen foto’s is altijd de veilige keuze.

Wat zijn Open Graph instellingen en waarom zijn ze belangrijk?

Om ervoor te zorgen dat de content van je artikel of blog van je website op de juiste manier wordt gedeeld en dus goed getoond wordt op Facebook of LinkedIn, moet je de Open Graph instellingen op je website goed zetten. Hieronder meer uitleg!

Wat is Open Graph?

Open Graph (ontwikkeld door Facebook) is ontworpen om het delen van interessante content op een eenvoudige, maar vooral eenduidige manier te laten plaatsvinden. Op deze manier ziet jouw content die je deelt, er op elk socialmediaplatform hetzelfde uit. Ook LinkedIn en Twitter maken gebruik van het Open Graph protocol.

Gebruik je Open Graph als contentmaker dan heb jij de controle over hoe jouw content er op Facebook eruit komt te zien

Binnenkort aanpassen afbeelding en tekst verleden tijd

Is Open Graph op jouw website niet goed geconfigureerd per pagina,  dan wordt het artikel of blog met de verkeerde, of helemaal geen, afbeelding getoond bij het delen op socialmediakanalen. Op de bedrijfspagina’s van LinkedIn en Facebook heb je nu nog de mogelijkheid om deze afbeelding of de tekst aan te passen, mocht deze ontbreken of niet kloppen, maar dat is bij Facebook niet altijd mogelijk.

Hoe stel je Open Graph in op je website?

Om Open Graph te gebruiken moet je dit implementeren op je website. Met WordPress als content management systeem is dat relatief eenvoudig. Er zijn diverse plugins op de markt die hierin voorzien. De plugins YOAST SEO en van ALLINONESEO voorzien hierin. Installeer de plugin naar keuze en je krijgt de extra invulvelden onder de blokkeneditor te zien als je een artikel schrijft. De gratis versie van Yoast geeft de drie belangrijkste direct als optie. De premium versie van beide plugins geven uitgebreide mogelijkheden.

De plugin Yoast SEO geeft aan dat deze instellingen voor Facebook zijn (zie bovenstaand screenshot), maar deze gelden ook voor LinkedIn en Twitter.

Je moet deze functie mogelijk wel activeren binnen Yoast SEO. Dat doe je via de menu optie SEO >> Sociaal (Socials).

Uitleg over de Open Graph Meta tags

De meta tags die worden gehangen aan de diverse content elementen en die ervoor zorgen dat de juiste content wordt getoond zijn deze:

• og:title – De titel van het object. Dit is de anchor tekst (linktekst) die gebruikt zal worden om te linken naar je webpagina of blog.

• og:image – Hier komt de url naar de afbeelding die je wilt tonen als je content gedeeld wordt

• og:url – De canonical URL naar het desbetreffende object.

• og:description – Een omschrijving van het object in één of twee zinnen. Je hebt hier meer ruimte dan bij je normale meta-description, die je gebruikt bij SEO dus benut deze ook goed.

• og:type – Het type van het te delen content (pagina, product, artikel,blog, etc.)

• og:locale – Met deze variabele zet je dat op Nederlands. De standaard instelling van Open Graph content is Engelstalig.

• og:site_name – Wanneer een object onderdeel is van een groter geheel (bijvoorbeeld een artikel op een website) dan kan hier de overkoepelende website genoemd worden.

Uiteraard is de og:image tag het allerbelangrijkste. Deze zorgt voor een juiste afbeelding in het gedeelde bericht, zodat mensen door klikken naar jouw website! Per artikel/blog op je website stel je dit in zodat je artikel er op social media goed uit ziet.

De og:description tag en de og:title zijn ook van groot belang om personen te triggeren om je content te bekijken. Gebruik de juiste keywords om de inhoud zo goed mogelijk te omschrijven en om het zo interessant mogelijk naar buiten te brengen. Zorg voor attentiewaarde in de titel en de beschrijving waardoor jouw doelgroep op de link klikt en naar je website gaat.

Facebook Debug tool – check of je alles goed hebt gedaan

Ben je met content bezig, en deel je dat ook via social media? Dan is het is van belang om Open Graph te implementeren in je website, maar vooral ook om het op een juiste manier te gebruiken.
Facebook heeft speciaal voor ontwikkelaars ook een debug tool ontworpen zodat je gelijk kunt zien of je Open Graph op de juiste manier toepast. Deze “Sharing debugger” tool vind je op https://developers.facebook.com/tools/debug/. Vul daar jouw url in en je ziet meteen hoe jouw content er op Facebook uit komt te zien en of er fouten inzitten die je moet verbeteren.

Een aansprekende (online) presentatie maken

Iedereen kent ze wel. De presentaties met veel dia’s waarbij je veel moet lezen en de spreker niet meer hoort. Ook wel “Death by powerpoint” genaamd.
Geheel onterecht krijgt PowerPoint vaak de schuld van slechte presentaties. Maar uitstapjes naar andere tools zoals Google slides of Prezi bieden ook geen oplossing. Het resultaat is niet beter.

Hoe krijg ik mijn website bovenaan in Google?

Om bovenaan in Google te komen moet je met SEO aan de slag.
Heb je dat al gedaan, maar ben je niet tevreden? Lees dan dit artikel met tips over de extra dingen die je moet doen voor dat je laatste zetje naar de top van Google.

Je hebt misschien al veel tijd geïnvesteerd in zoekmachine optimalisatie (SEO) van jouw website, maar resultaten blijven achter. Soms is dat een kwestie van budget. Het kan ook aan de kwaliteit van de SEO liggen. En één ding is zeker; SEO is een lange termijn strategie en vraagt geduld. 

Zelf aan de slag met SEO

Zelf aan de slag met SEO?

Een goede SEO-strategie zorgt ervoor dat je website of webshop nog beter wordt gevonden. Van mobile first tot voice search: hier moet je op letten als startende ondernemer in 2020. En hou vooral rekening met BERT! 

35 strakke gratis WordPress thema’s

Als je op zoek ben naar een nieuw (gratis) WordPres thema, dan is dit bericht interessant voor jou. Ik neem je mee naar een blogpagina met 35 strakke gratis WordPress themas. Elk thema wordt besproken met voor en nadelen en bevat een link naar de download en eventueel een demo pagina.

Voorkomen van Spam

Geen e-mails in de spam folder?

Hoe voorkom je dat jouw e-mails in de spam folder belanden?
In dit artikel beschrijf ik de basis voor een goede bezorging vanuit WordPress of Joomla!

Wordpress versie 5.5

Nieuwe versie: WordPress 5.5 is uit!

Wat zijn de belangrijkste verbeteringen?

Op 11 augustus 2020 kwam de nieuwste versie van WordPress beschikbaar voor iedereen. Deze versie is vernoemd naar jazz muzicus ‘Eckstine’. De belangrijkste verbeteringen op een rij:

landingpage tekst schrijven

Paginateksten schrijven die converteren

Wat levert meer rendement op? Een goed online design zonder tekst of een goede tekst zonder design? Design zonder tekst is slechts decoratie. Het gaat echter niet om zomaar wat tekst, effectiviteit staat voorop. Hoe doe je dat?

Hogere conversie met aansprekende content

Hoe schrijf je een LinkedIn-update die mensen in beweging brengt? Wat zet je in een Facebook post zodat mensen doorklikken?

Iedereen wil via social media graag meer klanten vinden.
Maar hoe zet je nu mensen in beweging? In deze blog geef ik je concrete tips voor klantgerichter schrijven met meer conversie als gevolg.