• +31 06 132 74 810
  • ton.kemp@silvatica-marketing.nl

Category Archive Meldenswaardig

Voorkomen van Spam

Zorg dat jouw e-mails bezorgd worden

De bezorgbaarheid van e-mails is een veel besproken onderwerpen in e-mailmarketing én een begrip waar veel onduidelijkheid over heerst. Wat is bezorgbaarheid nou eigenlijk? En hoe verbeter je die?

‘’Het begrip bezorgbaarheid of deliverability in e-mailmarketing geeft aan of een e-mail aankomt bij de ontvanger en dus niet wordt geblokkeerd door spamfilters.’’

Verhoog de bezorgbaarheid

Er wordt nog steeds veel spam gestuurd en die spam-mails worden steeds ‘beter’. Hierdoor wordt het voor spamfilters steeds moeilijker om een commerciële mailing te onderscheiden van een spam-mail. Om die reden gaan spamfilters nóg strenger controleren en daardoor wordt het voor jou steeds lastiger om door de spamfilter heen te komen. Door een aantal (technische) handelingen en een goede marketingstrategie kun je de bezorgbaarheid verbeteren.

Let op: het optimaliseren van bezorgbaarheid kost tijd. Het is dus niet zo dat je na het verrichten van onderstaande handelingen meteen een betere score hebt. Maar het heeft tijd nodig om ook na een aantal testen de beste set-up te creëren.

Tip 1: Zorg voor een kwalitatief goede database

De kwaliteit van jouw database speelt een belangrijke rol bij het verkrijgen van een goede reputatie bij de mailboxprovider. Controleer daarom je database regelmatig op inactieve relaties en ongeldige e-mailadressen.
Het verkrijgen van de opt-in is daarnaast ook heel belangrijk. Werk bij voorkeur met een dubbel opt-in, zodat je de kans op foutieve e‑mailadressen verlaagt. Benut die bevestigingsmail ook direct door het goed vorm te geven en positief in te steken (WELKOM!).

Tip 2: Let op de inhoud van je e-mail

Om te voorkomen dat de inbox van de ontvanger vol komt te zitten, worden e-mails die te zwaar zijn door veel mailboxproviders geblokkeerd. Zorg er daarom voor dat je e‑mails niet te zwaar zijn (maximaal 250 kb). Let er dus op dat de afbeeldingen die je gebruikt niet te zwaar zijn. Ook is het belangrijk dat je spamgevoelige woorden zoals ‘gratis’ en ‘win’ en hoofdletters zoveel mogelijk vermijdt.

Tip 3: Stel je e‑mailauthenticatie in

Het doel van e‑mailauthenticatie is misbruik voorkomen door de identiteit en betrouwbaarheid van de verzender vast te stellen. Het is een pakket van technische toepassingen waarmee je jezelf identificeert als betrouwbare verzender. De volgende technische toepassingen spelen een rol:

Sender Policy Framework (SPF)

Met behulp van deze policy informeer je mailboxproviders welke mailservers geautoriseerd zijn om e‑mails namens jou te versturen. Het werkt relatief simpel: je plaatst informatie (de Sender Policy) in de DNS* van jouw domein waarin je expliciet aangeeft welke mailservers en IP-adressen e‑mails mogen versturen namens jouw domein. Wanneer je deze policy hebt ingesteld zal een mailboxprovider, na ontvangst van een e‑mail, controleren of de verzendende mailserver hierin staat opgenomen. Dit doet de mailboxprovider (bijvoorbeeld Gmail) door het lezen van deze policy en vervolgens te controleren of de verzendende mailserver (van bijvoorbeeld MailChimp) is geautoriseerd om vanaf jouw domein (bijvoorbeeld @viatrix.nl ) te versturen naar de mailserver van Gmail. Komt de e‑mail van een mailserver die niet is geautoriseerd, dan wordt de e-mail tegengehouden of gemarkeerd als onveilig. Bijna alle mailboxproviders voeren controles uit op deze policy. Wanneer je geen of een onjuiste policy publiceert, is de kans groot dat je e‑mail als verdacht wordt gemarkeerd en hierdoor in de spam-map met ongewenste e‑mail van de ontvanger belandt, dit heeft als gevolg dat je e‑mail vermoedelijk niet wordt gezien door de ontvanger.

* DNS staat voor ‘Domain Name System’ en bevat alle informatie over het betreffende domein: het IP-adres waarop het domein gekoppeld is, maar ook alle informatie met betrekking tot e-mailauthenticatie. De DNS wordt door mailboxproviders geraadpleegd om de legitimiteit van een ontvangen e-mail vast te kunnen stellen.

DomainKeys Identified Mail (DKIM)

Met DKIM zet je een unieke digitale handtekening verstopt in de header van je e‑mail die jou als veilige afzender markeert. Hierdoor zien ontvangende mailservers of jouw e‑mail echt door jou is verstuurd en niet is vervalst.

Domain-based Message Authentication, Reporting & Conformance (DMARC)

DMARC is een policy die je opneemt in de DNS*. Hiermee geef je bij de ontvangende mailboxprovider aan dat je SPF en/of DKIM gebruikt.

Tip 4: Wees een betrouwbare afzender

De afzender bestaat uit het e‑mailadres en de afzendernaam. Vermijd e‑mailadressen als no‑reply@, info@ en support@. Sommige Internet Service Providers, e‑mailclients en spamfilters zien dergelijke e‑mailadressen namelijk als onbetrouwbaar. Gebruik niet een te algemene afzendernaam zoals ‘Support’ of ‘info’ maar eerder ‘newsletter’. Een afzender zonder bedrijfsnaam wordt vaak als verdacht gezien. Gebruik dus jouw bedrijfsnaam met jouw domeinnaam als e-mailadres.

Tip 5: Stuur de juiste content naar de juiste persoon

Segmenteer de ontvangers op basis van eerder verzamelde informatie op interesses en voorkeuren. Zo kun je de juiste content naar de juiste persoon sturen. Hoe beter de content is afgestemd op de ontvanger hoe beter de e‑mail presteert qua opens en kliks. Dit resulteert in een betere reputatie. Uit onderzoek blijkt namelijk dat bij gesegmenteerde e‑mails de Open Rate, CTR en conversie tot wel 15% hoger ligt.

Tip 6: Voorkom inactiviteit

Als je e-mails voor langere tijd niet geopend worden, kan dit gevolgen hebben voor je verzendreputatie en kunnen je e-mails in de spamfolder belanden. Daarom is het belangrijk dat je inactieve ontvangers weer activeert. Stuur ze een e-mail met de vraag of ze willen uitschrijven of hun abonnement willen uitstellen. Misschien volgen ze jouw bedrijf liever via social media? Communiceer met je klant!

Tip 7: Zorg ervoor dat de ontvanger zich gemakkelijk kan afmelden

Het is heel belangrijk dat een ontvanger zich gemakkelijk kan afmelden. Plaats de afmeldlink ook bovenaan in de e‑mail zodat deze opvalt. Wanneer de ontvanger moet zoeken naar de afmeldlink bestaat de kans dat hij je e‑mail als spam martkeert bij de e‑mailprovider en dat heeft negatieve gevolgen voor je reputatie en bezorgbaarheid.

Tip 8: Houd je aan de regels van mailboxproviders

Last but not least. Houd je aan de regels van mailboxproviders zoals Gmail, Hotmail, Mac.com en Outlook. De voorkeur heeft het opnemen van contactgegevens van de verzender onderaan in de e-mail (NAWT en e-mailadres). Spamfilters willen hier namelijk nog wel eens op controleren.

Nogmaals, het optimaliseren van je bezorgbaarheid kost tijd. Verwacht dus niet dat je na het verrichten van de genoemde handelingen meteen is verbeterd. Heb geduld en kijk naar het lange termijn belang.

Meer succes met je webshop

Hoe kun je meer succes behalen met jouw webshop? Oftewel: hoe krijg je meer bezoekers, die bovendien meer of vaker iets kopen? Gebruik deze tips om het succes van je webwinkel te vergroten.

Webshop pakketjes

Beginnen met een webshop?

Een eigen webshop starten? Het starten van een webshop is de laatste jaren steeds populairder geworden. In 2007 waren er volgens het CBS nog zo’n 5.000 webshops, in het eerste kwartaal van 2021 ruim 62.000! Veel retailers gebruiken een webshop om hun klanten online van dienst te zijn. 

Een webshop beginnen is wel iets waar je goed over na moet denken. Er komt meer bij kijken dan je op het eerste gezicht zou denken. Dit artikel helpt je met het nemen van de juiste keuzen en stappen te zetten.

simple workspace at home

Hoe social selling voor jou kan werken

Leads genereren ging lange tijd gepaard met vooral koude acquisitie, het benaderen van willekeurige klanten door verkopers. Gewapend met lange bellijsten wisten telemarketeers menig persoon telefonisch te overtuigen of juist te irriteren. Salesmanagers en accountmanagers kregen van de tele-marketingafdeling de afspraken ingekopt in de agenda. Regelmatig kwam het voor dat de afspraken weer gecanceld werden of kwalitatief zo bedroevend slecht was dat het alleen maar een hoop tijd kostte in plaats van een nieuwe klant opleverde.

Rechtenvrije en gratis foto’s gebruiken op jouw website

Foto’s maken een website aantrekkelijk. Met een goede foto kan je sneller dan met tekst jouw boodschap overbrengen en bezoekers verleiden op jouw aanbod in te gaan.

Passende foto’s kan je natuurlijk zelf maken. Maar als dat, om wat voor reden dan ook, niet gaat, kan je gebruik maken van stockfoto’s die je op internet kan vinden. Je kunt echter niet zomaar elke foto van internet gebruiken. In dit artikel leg ik uit hoe waar je passende foto’s kunt vinden die je zonder problemen op jouw website kunt gebruiken.

Wat zijn Open Graph instellingen en waarom zijn ze belangrijk?

Om ervoor te zorgen dat de content van je artikel of blog van je website op de juiste manier wordt gedeeld en dus goed getoond wordt op Facebook of LinkedIn, moet je de Open Graph instellingen op je website goed zetten. Hieronder meer uitleg!

Een aansprekende (online) presentatie maken

Iedereen kent ze wel. De presentaties met veel dia’s waarbij je veel moet lezen en de spreker niet meer hoort. Ook wel “Death by powerpoint” genaamd.
Geheel onterecht krijgt PowerPoint vaak de schuld van slechte presentaties. Maar uitstapjes naar andere tools zoals Google slides of Prezi bieden ook geen oplossing. Het resultaat is niet beter.

Hoe krijg ik mijn website bovenaan in Google?

Om bovenaan in Google te komen moet je met SEO aan de slag.
Heb je dat al gedaan, maar ben je niet tevreden? Lees dan dit artikel met tips over de extra dingen die je moet doen voor dat je laatste zetje naar de top van Google.

Je hebt misschien al veel tijd geïnvesteerd in zoekmachine optimalisatie (SEO) van jouw website, maar resultaten blijven achter. Soms is dat een kwestie van budget. Het kan ook aan de kwaliteit van de SEO liggen. En één ding is zeker; SEO is een lange termijn strategie en vraagt geduld. 

Zelf aan de slag met SEO

Zelf aan de slag met SEO?

Een goede SEO-strategie zorgt ervoor dat je website of webshop nog beter wordt gevonden. Van mobile first tot voice search: hier moet je op letten als startende ondernemer in 2020. En hou vooral rekening met BERT! 

35 strakke gratis WordPress thema’s

Als je op zoek ben naar een nieuw (gratis) WordPres thema, dan is dit bericht interessant voor jou. Ik neem je mee naar een blogpagina met 35 strakke gratis WordPress themas. Elk thema wordt besproken met voor en nadelen en bevat een link naar de download en eventueel een demo pagina.