• +31 06 132 74 810
  • ton.kemp@silvatica-marketing.nl

Meer succes met je webshop

Meer succes met je webshop

Hoe kun je meer succes behalen met jouw webshop? Oftewel: hoe krijg je meer bezoekers, die bovendien meer of vaker iets kopen? Gebruik deze tips om het succes van je webwinkel te vergroten.

Stap 1: (meer) bezoekers naar je webshop krijgen

Meer bezoekers naar je webshop halen is vooral een kwestie van jouw unieke content op zoveel mogelijk plaatsen delen. Loop de tips om hoog in zoekmachines te komen nog eens na. Heb je alles gedaan? SEO is een zaak van lange adem, maar juist door unieke content te maken, goede SEO-teksten te schrijven en actief te zijn op social meida, kun je veel bezoekers naar jouw shop trekken.

Stap 2: Conversie van je webshop: van bezoekers naar kopers 

Een bezoeker aan jouw webshop is nog geen koper. Het gemiddelde conversiepercentage ligt tussen de 3 en 4%. Kortom: als 1 op de 25 bezoekers iets koopt, doe je het goed.

Tip 1: Zorg voor kwalitatief goede bezoekers

Veel bezoekers is niet een goed doel. Je wilt relevante bezoekers! Zorg dat de informatie die je deelt (zowel via SEO als SEA) gericht op het bieden van oplossingen voor jouw specifieke klanten. Zo levert adverteren bij longtail zoekwoorden misschien minder, maar wel betere bezoekers op.

Tip 2: Houd je webshop overzichtelijk

Een klant moet gemakkelijk kunnen vinden wat hij zoekt. Houd je webshop dus overzichtelijk: een klant komt met een doel, wil snelheid en gemak en heeft geen zin om door zes pagina’s te worstelen om bij het product uit te komen.

Maak de categorieën duidelijk en zorg dat een klant met zo min mogelijk klikken bij het juiste product komt. Ook fijn als de bezoekers met één click bij de winkelmand kunnen komen en daardoor snel en gemakkelijk kunnen afrekenen. 

Met ondersteunende informatie bij categorieën, op blogpagina’s of met productfilters kan je de klanten helpen een juiste keuze te maken. Besteed aandacht aan het echt helpen van klanten met het vinden van het juiste product voor hun situatie. Plaats bijvoorbeeld keuzeschema’s of uitlegvideo’s. Deze kan je ook delen via social media. Dit zorgt voor extra vertrouwen en vergroot de conversie.
 

Stap 3: Zorg voor een responsive webdesign

De meeste bezoekers van jouw webshop zoeken op de mobiele telefoon naar producten, een responsive webdesign is daarom zeer belangrijk. Kan je op een mobiele telefoon gemakelijk bij het juiste product komen? Veel bezoekers gebruiken bijvoorbeeld niet het kleine menu, maar willen wel zoeken. Plaatst dus de zoekfunctie duidelijk in beeld.

Stap 4: Laat zien dat je webshop betrouwbaar is

Klanten zijn op zoek naar bewijs dat jij de juiste betrouwbare leverancier bent. Komt het product echt als hij ervoor betaald heeft? Er zijn verschillende manieren om dit vertrouwen te vergroten en zichtbaar te maken.

Keurmerken voor webshops

Een keurmerk verteld de klanten: hier kun je veilig online shoppen. Twee bekende name zijn: Thuiswinkel Waarborg en Stichting Webshop Keurmerk.

Contactgegevens

Vermeld verder duidelijk je contactgegevens. Denk daarbij aan een geldig e-mailadres en telefoonnummer, maar ook je KvK-nummer. Klanten willen weten of jouw bedrijf ook echt bestaat. Een foto van de mensen van het bedrijf werkt ook heel goed.

Daarnaast zet je de algemene voorwaarden, jouw privacybeleid en je retourbeleid online. Zo voorkom je achteraf discussies met je klant, maar het straalt ook professionaliteit uit.

Stap 5: Analyseer het gedrag van bezoekers

Meten is weten. Als je meer conversie wilt, is het belangrijk om het gedrag van je bezoekers te analyseren. Waar haken ze af en waar klikken ze juist wel op? Met behulp van Google Analytics kun je de klanten volgen en zien wat ze op jouw website doen. Zo kan je ook zien waarop klanten zoeken in jouw shop.

Stap 6: Zorg dat het afrekenen makkelijk verloopt

Zorg voor het afrekenen van de producten gemakkelijk en soepel verloopt. Het moet duidelijk, overzichtelijk en snel zijn. Laat bij het afrekenen zeker geen extra kosten tevoorschijn komen waarmee je de klant verrast. Communiceer dus vanaf het begin al duidelijk wat de verzendkosten zijn, of vanaf welk bedrag de verzendkosten vervallen. 
Biedt klanten de mogelijkheid als gast af te rekenen.

Bied bekende betaalsystemen aan, waar klanten vertrouwen in hebben. Iedereen kent iDEAL en weet precies welke stappen er bij de betaling gaan volgen. 

Webshop check?

Wil je eens een objectieve blik op de prestaties van jouw webshop?
Neem dan contact met mij op voor aan analyse

Ton Kemp
Ton Kemp

Customer journey manager met passie voor internet. Combineert strategisch denken met pragmatische aanpak. Als docent marketing ook actief op Avans Hogeschool | 06 132 74 810| Ton.Kemp@ViatriX.nl