• +31 06 132 74 810
  • ton.kemp@silvatica-marketing.nl

Meldenswaardig

lead generation Dashboard

Lead generatie: Welke prospects moet je bewerken?

Demand Generation en leads

In de marketing theorie van lead generatie (het “binnenhalen” van klanten) is Demand Generation een belangrijke ontwikkeling. Bij Demand Generation gaat het om klanten voor jouw merk te interesseren, zodat jij op hun short list staat zodra ze “in de markt” zijn voor een aanschaf van product of dienst overwegen. Dus focus op de eerste fasen van de Buyer journey in plaats van de concurrentie aangaan om de 3% van de kopers die op dit moment in de markt zijn.

Hoe weet je dan welke suspects je moet bewerken?

Er is maar één metric die alle anderen overstijgt. Dat is de metric die je inzicht geeft wat de impact van jouw marketing is. Hieronder beschrijf ik hoe je die metric bepaald en hoe je daar mee omgaat.

De # 1 Demand Generation metric is:

Het aantal bedrijven van jouw “Total Adressable Market” (TAM) dat ‘In market’ is.

Maar hoe meet / weet je dat? Het is inderdaad niet mogelijk dat aantal exact uit te drukken, maar door voor langere tijd de juiste signalen op te vangen ontstaat er wel een duidelijk beeld. En dat doe je als volgt:

1. Je definieert natuurlijk eerst je ICP, jouw Ideal Customer Profile of ideaal klant profiel.
Dit doe je bijvoorbeeld door een RFM analyse.

2. Vervolgens match je jouw ICP met alle bedrijven in Nederland. Bijvoorbeeld in LinkedIn Sales Navigator of met een tool als Clay. Op basis van die specifieke kenmerken wordt er een lijst gegenereerd die matchen met jouw ICP. Stel dat zijn er 1400.

3. Je hebt nu dus een lijst met 1400 bedrijven, en nu komt het: deze upload je in een aantal systemen:

  • Jouw CRM
  • LinkedIn Campaign manager
  • Een tool als Clearbit of Leadinfo

4. Vanaf nu ben je in staat om op LinkedIn en op je website signalen te tracken

5. Wil je het echt supergeavanceerd opzetten?
Gebruik dan ook een Signal Based Marketing platform als Common Room of 6Sense.

    6. Volg de activiteiten van deze bedrijven
    Je bent nu in staat om de activiteiten van deze bedrijven te volgen.
    Stel jezelf dan deze vraag:
    – Hoeveel bedrijven uit jouw TAM zijn al klant of zitten er in je sales pipeline?
    – Met hoeveel van deze bedrijven zijn we op LinkedIn gelinked? En groeit dat aantal ook?
    (ben je dus als merk “in the picture”bij deze bedrijven?)
    – Krijgen je likes en views op je content / posts / ads van deze bedrijven? En groeit dat aantal ook?

    Het mooie van deze metric is ook dat deze veel krachtiger is dan het sturen op MQL’s of SQL’s.
    Daarvan is gebleken dat de kwaliteit laag kan zijn en/of de concurrentie hoog, omdat je van die leads niet weet of ze echt “in de markt” zijn. Bovendien moet je die leads veelal eerst overtuigen van jouw vakkennis, betrouwbaarheid en professionaliteit. Dat is nou net de eerste stap van de buyer journey waar bedrijven met Demand Generation de voorsprong nemen. Die staan al op de short list!

    Heb jij al een echt ‘Demand Generation’ dashboard?

    facebook reels

    Contentstrategie 2025: Wat werkt momenteel op Facebook?

    Heb je moeite om je content zichtbaar te maken op Facebook?
    Vraag je je af hoe het algoritme van Meta werkt en zich ontwikkeld?
    Ontdek in dit bericht de contentformaten, poststrategieën en engagementtechnieken die vandaag de dag zorgen voor organisch bereik op Facebook.


    Waarom Facebook in 2025 nog steeds belangrijk is voor marketeers

    Ondanks de opkomst van nieuwere platforms zoals Tik-tok blijft Facebook ’s werelds grootste sociale netwerk met meer dan 3 miljard maandelijkse actieve gebruikers. Als je het volledige aanbod van Meta-apps meerekent, groeit dit aantal tot ongeveer 3,3 miljard dagelijkse actieve gebruikers.

    “Facebook leeft en bloeit,” zegt Mari Smith, een toonaangevende expert in Facebook-marketing. Ze weerlegt de veelgehoorde misvattingen dat het platform “voor ouderen” is of “dood” zou zijn.

    Zij merkt op dat het organisch bereik een opmerkelijke opleving doormaakt dankzij belangrijke veranderingen in de manier waarop Facebook content distribueert.


    De nieuwe ontdekking-engine: Een doorbraak voor organisch bereik in je Facebook-marketingstrategie

    Facebook is verschoven van een vriend-gebaseerd algoritme naar een interesse-gebaseerd algoritme, vergelijkbaar met het model van TikTok. Tot 50% van de content die gebruikers nu zien in hun feed, komt van “onverbonden bronnen” – accounts die ze niet volgen. Dit betekent dat de grootte van je volgersbestand niet langer je potentiële bereik bepaalt – iemand met 500 volgers heeft dezelfde kans op virale content als iemand met 5 miljoen volgers.

    Deze verschuiving is opmerkelijk succesvol gebleken, met een stijging van 8% in de tijd die gebruikers op het platform doorbrengen. Hoe kan je daar optimaal gebruik van maken?


    #1: Voorbeelden van effectieve organische content voor het nieuwe algoritme (ontdekkings-engine) van Facebook

    1.1 Korte video’s (Reels)

    Video’s van maximaal 90 seconden met educatieve en inspirerende inhoud presteren beter dan promotioneel materiaal.

    • De eerste drie seconden zijn cruciaal om de aandacht te trekken; een krachtige opening is essentieel.
    • Focus op één onderwerp in plaats van meerdere boodschappen in één video te proppen.
    • Vermijd een te productgerichte benadering en gebruik personeel of klanten om je merk te humaniseren.

    Tip: Hoewel de tools van Facebook voor korte video’s achterlopen op Instagram, kun je Reels maken op Instagram en deze cross-posten naar Facebook.

    1.2 Afbeeldingsposts

    Enkele afbeelding-posts zijn effectief als ze goed zijn geoptimaliseerd.

    • Gebruik een beeldverhouding van 4:5 voor optimale weergave in de feed.
    • Plaats links in de eerste reactie in plaats van in de post zelf om het bereik te vergroten.
    • Gebruik echte beelden in plaats van AI gegenereerde visuals om op te vallen in een feed die steeds meer door AI wordt gedomineerd.

    Tip: Pas je captions aan bij cross-posting vanaf Instagram en verwijder functies die niet werken op Facebook (zoals “swipe”-instructies).

    1.3 Gekleurde achtergrondposts

    Tekst-gebaseerde posts met een gekleurde achtergrond presteren verrassend goed dankzij hun opvallende uiterlijk in de feed.

    • Gebruik deze posts 1-2 keer per week, bijvoorbeeld als vragen of deelbare inhoud.
    • Zorg dat de inhoud pakkend is en de aandacht trekt.


    Voorbeeld van een Facebook post met gekleurde achtergrond

    1.4. Tekst-only posts

    Langere teksten doen het beter op pagina’s dan op persoonlijke profielen, terwijl zeer korte teksten ook uitzonderlijk goed kunnen presteren.

    1.5. Stories

    Stories profiteren niet van de ontdekking-engine, maar blijven zichtbaar bovenaan de feed. Stories zijn daarmee een van de belangrijkste, maar on-ontdekte mogelijkheden voor “top of mind, top of feed, top zichtbaarheid, awareness en bereik”.  

    Ze zijn ideaal om nieuwe contentideeën te testen en consistent zichtbaar te blijven bij volgers.

    1.6 Live video


    Voorbeeld live video op Facebook

    Live video maakt een comeback, vooral voor bepaalde soorten content zoals doe-het-zelf-tutorials, kookshows en educatieve video’s. Live shopping-features nemen naar verwachting toe, geïnspireerd door het succes van platforms zoals Whatnot.



    #2: Facebook Insights: Begrijpen van nieuwe Facebook statistieken

    Facebook heeft de impressies vervangen door een nieuwe uniforme “views”-statistiek.

    • Views worden nu geregistreerd na slechts één milliseconde blootstelling, wat aanzienlijk verschilt van de eerdere vereiste van drie seconden kijktijd voor video’s.
    • Analyseer retentie-grafieken en non-follower-metrics om waardevolle inzichten te verkrijgen.
    • Privéberichten waarin content wordt gedeeld, zijn een belangrijke indicator voor groter bereik.

    #3: Professionele modus en persoonlijke profielen

    De professionele modus biedt gedetailleerde statistieken en een professioneel dashboard.

    • Je kunt posts plannen via mobiele apparaten, betaald promoten (call to action button)  en profiteren van potentiële inkomsten.
    • Unieke lay-outfuncties maken creatieve presentaties van meerdere foto’s mogelijk.

    #4: Meta’s AI-integratie

    Meta heeft AI op grote schaal geïntegreerd in Facebook.

    • Automatische samenvattingen van reacties bieden een snel overzicht van lange discussies.
    • Voor adverteerders biedt Meta tools zoals copywriting-assistentie en contextuele beeldverbetering.
    • Het “Advantage Plus”-systeem (als een viraal algoritme) helpt adverteerders nieuwe doelgroepen te bereiken buiten hun gebruikelijke targetingparameters.

    #5: Facebook inzetten als onderdeel van je marketingstrategie 2025?

    Succes op Facebook in 2025 vereist authentieke, mensgerichte content.
    Balans tussen het gebruik van nieuwe technologieën en het behoud van authenticiteit is cruciaal.

    • Creëer content die gebruikers willen delen in privéberichten.
    • Experimenteer met bredere onderwerpen, maar blijf trouw aan je niche.
    • Zorg voor platformspecifieke aanpassingen bij het delen van content op meerdere platforms.

    Een diverse contentmix, aanpassingsvermogen en authentieke betrokkenheid de sleutels zijn tot maximale organische impact.

    Auteur: Michael Stelzner
    Bron: https://www.socialmediaexaminer.com/facebook-content-strategy-2025-whats-actually-working-right-now/

    Nieuwe website voor restaurant threeamigos den bosch

    Tafel of borrel reserveren?

    Restaurant Three Amigos Den Bosch is dé plek voor een heerlijke lunch, een ontspannen borrel of een sfeervol diner. Laat u verrassen door de gezellige ambiance en onze smaakvolle gerechten.

    Drie gepassioneerde ondernemers hebben een bestaand café-restaurant nieuw leven ingeblazen. Hun doel: de uitstraling van het bedrijf naar een hoger niveau tillen en het reserveren van tafels en borrels makkelijker maken voor gasten. ViatriX ontwikkelde een website die perfect aansluit bij de warme sfeer van het restaurant en integreerde gebruiksvriendelijke reserveringsmogelijkheden. Daarnaast creëerden we aantrekkelijke, heldere teksten die de unieke identiteit van Three Amigos krachtig overbrengen.

    marketing wordt steeds leuker

    Marketing wordt steeds leuker!

    Mijn gedachten over enkel ontwikkelingen op Marketing gebied waar je eens over na moet denken.

    1) Wat komt er na Google?
    Je hebt een “multiplatformstrategie” nodig. Google is niet meer de enige zoekmachine. Mensen zoeken op TikTok, Instagram en andere platforms. Slimme merken verspreiden hun aanwezigheid al, ze bouwen directe banden op met hun publiek via verschillende kanalen. Vergeet ook niet dat chatbots als ChatGPT steeds vaker als ‘zoekmachine’ (of antwoordmachine) worden ingezet (zie punt 3).

    2) Content is meer dan king!
    Je hebt mensgerichte content nodig – Ai kan de hele dag door content schrijven, maar het kan geen echte ervaringen delen. Jouw content moet echt meerwaarde bieden voor jouw lezers. Het liefst vanuit een menselijk perspectief. Zoals een interview met jouw collega / deskundige.

    3) Ai komt eraan en blijft
    Je moet alles optimaliseren voor Ai en met Ai- Een Ai-systemen moet jouw content makkelijk kunnen begrijpen. Focus op het beantwoorden van echte vragen. Maak je expertise duidelijk. Natuurlijk gebruik je Ai om dit (mede) te schrijven. Je checkt met Ai of het aan belangrijke criteria voldoet.

    4) Content is KEIZER
    Gezien de multiplatform strategie hebt je Multi-platform content nodig- Tekst alleen is niet meer genoeg. Video wordt steeds belangrijker bij het zoeken, zowel bij zoekmachines als chatbots. Jij luistert toch ook naar podcasts? Zoekmachines worden steeds beter in het begrijpen van alle soorten content. Mix je contentformats om zichtbaar te blijven en jouw klanten via hun voorkeur kanaal / voorkeur format te bedienen.

    5) Werk aan vertrouwen en autoriteit
    Vertrouwen is belangrijker dan ooit. Bouw echte relaties op met je publiek. Deel kwaliteit content en streef naar thought leadership. Creëer nuttige inhoud voor jouw klant. Word lid van communities en bouw ze uit. Snelle trucjes werken niet meer. We gaan van ‘leadgeneratie’ naar echte ‘demand generation’.

    Marketing wordt steeds leuker!

    Christ-Coolen

    Christ Coolen over marketing psychologie toepassen op LinkedIn

    In het ‘Leukste boekje over marketingpsychologie’ van Christ Coolen kwam ik 9 ideeën tegen die helpen je marketingcommunicatie via linkedIn te versterken.

    Want, zoals Christ het mooi zegt:
    Tips kun je pas goed implementeren als je een samenhangend raamwerk van ideeën en overtuigingen over marketing hebt.

    Hieronder enkele tips hoe je jouw communicatie via Linkedin kunt versterken.
    Lees de tips, maar het gaat erom hoe je het daarna oppakt en toepast.

    De 9 ideeën van Christ Coolen – marketing psycholoog -, overgoten met een vleugje Cialdini toe te passen via LinkedIn.

    1. 𝗗𝗲 𝗯𝗲𝘀𝘁𝗲 𝗺𝗮𝗿𝗸𝗲𝘁𝗶𝗻𝗴 𝘇𝗶𝗲𝘁 𝗲𝗿 𝗻𝗶𝗲𝘁 𝘂𝗶𝘁 𝗮𝗹𝘀 𝗺𝗮𝗿𝗸𝗲𝘁𝗶𝗻𝗴.
    Exact! Probeer op LinkedIn zoveel mogelijk echt te zijn, Echte video’s, echte foto’s, maak het niet te perfect of gelikt.
     
    2. 𝗠𝗲𝗻𝘀𝗲𝗻 𝘇𝗶𝗷𝗻 𝗲𝗴𝗼𝗶̈𝘀𝘁𝗶𝘀𝗰𝗵.
    Mensen zitten niet voor jou op LinkedIn. Helaas. Sorry als deze opmerking jouw droom in duigen slaat!  Post vooral met de gedachte ‘what’s in it for me’ aan de andere kant. Geef iets mee waar je lezer iets aan heeft. En dat kan soms al iets heel kleins zijn, zoals een fijne tip.
     
    3. 𝗜𝗲𝗱𝗲𝗿𝗲𝗲𝗻 𝗵𝗼𝘂𝗱𝘁 𝘃𝗮𝗻 𝘀𝗶𝗺𝗽𝗲𝗹.
    Een van de dingen die ik altijd onthouden heb uit mijn marketing-opleiding: 𝗞𝗜𝗦𝗦.
    Keep It Simple, Stupid. Of: Keep It Stupid Simple. Net wat jij wil. Maak een LinkedIn post niet ingewikkelder dan het is en blijf bij jezelf.
     
    4. 𝗛𝗲𝘁 𝗯𝗲𝘀𝘁𝗲 𝘃𝗲𝗿𝗵𝗮𝗮𝗹 𝘄𝗶𝗻𝘁.
    Feiten zijn altijd leuk om te vertellen, maar het verhaal blijft plakken. Een goed verhaal is van essentieel belang, ook op LinkedIn, mits het oprecht en echt is.
     
    5. 𝗢𝗻𝗯𝗲𝗸𝗲𝗻𝗱 𝗺𝗮𝗮𝗸𝘁 𝗼𝗻𝗯𝗲𝗺𝗶𝗻𝗱.
    Niemand interesseert zich in eerste instantie voor jou of je business, ze moeten je eerst leren kennen, anders scrollen ze aan je voorbij. Content draait vooral om ‘Bekendheid’ genereren, daarna volgt de rest. Bekendheid en autoriteit krijg je als je goede inhoudelijke content publiceert.
     
    6. 𝗣𝗿𝗼𝗱𝘂𝗰𝘁 = 𝗺𝗮𝗿𝗸𝗲𝘁𝗶𝗻𝗴.
    Heb je een shitty product of dienst, dan gaat LinkedIn je niet helpen. En andersom geldt hetzelfde: is je product goed maar je content op LinkedIn shitty? Let it go.
     
    7. 𝗦𝘁𝗮 𝗲𝗿𝗴𝗲𝗻𝘀 𝘃𝗼𝗼𝗿.
    Niets gezapiger dan mensen die geen mening hebben, niet ergens voor staan. Je kunt niet 100% van de mensen tevreden stellen. Richt je op de mensen hier waar je iets mee gemeen hebt. Kwaliteit content met een mening levert autoriteit op.
     
    8. 𝗡𝗶𝗸𝘀 𝗶𝘀 𝘂𝗻𝗶𝗲𝗸.
    Iedereen borduurt verder op iets wat al bestaat. Het mooiste is als je het kunt verbeteren. En uiteraard blijf je weg van kopiëren.
     
    9. 𝗙𝗼𝗰𝘂𝘀 𝗼𝗽 𝘄𝗮𝘁 𝗻𝗶𝗲𝘁 𝘃𝗲𝗿𝗮𝗻𝗱𝗲𝗿𝘁.
    Hypes komen en gaan. Ook op LinkedIn. Richt je op datgene dat niet of nauwelijks verandert: menselijk gedrag. Ken je doelgroep en richt daar je content op. Weet hoe je de overtuigingsprincipes toepast in jouw communicatie.

    Een extra tip: 𝗶𝗲𝘁𝘀 𝘂𝗶𝘁𝗿𝘂𝗶𝗹𝗲𝗻 𝗶𝘀 𝗡𝗜𝗘𝗧 𝘀𝗹𝗶𝗺. 𝗜𝗲𝘁𝘀 𝗴𝗲𝘃𝗲𝗻 𝘇𝗼𝗻𝗱𝗲𝗿 𝘁𝗲𝗿𝘂𝗴 𝘁𝗲 𝘃𝗲𝗿𝘄𝗮𝗰𝗵𝘁𝗲𝗻 𝘄𝗲𝗹.

    Christ Coolen brengt regelmatig een interessante nieuwsbrief uit over praktische toepassingen van marketing psychologie.          Inschrijven? Volg deze link

    nextcloud datakluis datasafe

    De Voordelen van een eigen datakluis

    In een tijd waarin data een van de meest waardevolle bezittingen is, wordt de bescherming ervan steeds belangrijker. Of het nu gaat om persoonlijke bestanden, zakelijke documenten of gevoelige klantinformatie, het veilig opslaan en beheren van data is essentieel. Een van de beste manieren om dit te doen, is door gebruik te maken van een datakluis. In dit blogartikel bespreken we de voordelen van het opzetten van een datakluis met behulp van de open source software van Nextcloud.

    Wat is Nextcloud?

    Nextcloud is krachtig open source datakluis software, dat gebruikers in staat stelt je eigen datakluis te maken. Het biedt een breed scala aan functionaliteiten, van bestandsopslag en -deling tot samenwerkingstools zoals agenda’s, takenlijsten en videoconferenties. Doordat het open source is, heb jij volledige controle over je data (en niet google) en kun je het platform aanpassen aan je specifieke behoeften.

    Voordelen van een Datakluis met Nextcloud

    1. Volledige Controle over je Data
    • Een van de grootste voordelen van Nextcloud is dat je volledige controle hebt over waar je data wordt opgeslagen. In tegenstelling tot commerciële cloudoplossingen, waar je data wordt opgeslagen op servers van derde partijen, kun je met Nextcloud je data opslaan op je eigen server of bij een vertrouwde hostingprovider. Dit betekent dat je precies weet waar je gegevens zich bevinden en wie er toegang toe heeft.

    2. Verbeterde Veiligheid en Privacy

    • Nextcloud biedt geavanceerde beveiligingsfuncties, zoals end-to-end encryptie, waarmee je data zowel tijdens de overdracht als in rust wordt versleuteld. Dit zorgt ervoor dat je gegevens veilig zijn voor ongewenste toegang. Daarnaast kun je met Nextcloud Multi-Factor Authenticatie (MFA) instellen, wat een extra laag beveiliging toevoegt aan je datakluis.

    3. Schaalbaarheid en Flexibiliteit

    • Of je nu een kleine onderneming bent of een groot bedrijf, Nextcloud is flexibel en schaalbaar. Je kunt klein beginnen en je datakluis uitbreiden naarmate je behoeften groeien. Daarnaast kun je verschillende modules en apps toevoegen, zoals documentbewerking, projectmanagement en communicatie, waardoor Nextcloud veel meer is dan alleen een opslagoplossing.

    4. Kostenefficiënt

    • Omdat Nextcloud open source is, bespaar je op dure licentiekosten die gepaard gaan met commerciële softwareoplossingen. Je hebt alleen de kosten voor de hardware (zoals een server) en eventueel een hostingprovider. Dit maakt Nextcloud een zeer kostenefficiënte oplossing, vooral voor kleinere bedrijven of non-profitorganisaties.

    5. Integratie met Bestaande Systemen

    • Nextcloud kan eenvoudig worden geïntegreerd met bestaande IT-infrastructuren. Het ondersteunt verschillende protocollen en standaarden, zoals LDAP, Active Directory en WebDAV, waardoor het naadloos aansluit op de systemen die je al gebruikt. Dit maakt de implementatie eenvoudig en vermindert de noodzaak voor dure aanpassingen.

    6. Gebruiksvriendelijkheid

    • Ondanks de uitgebreide functionaliteit is Nextcloud zeer gebruiksvriendelijk. De interface is intuïtief en vergelijkbaar met die van populaire cloudoplossingen, waardoor gebruikers er snel mee overweg kunnen. Bovendien biedt Nextcloud mobiele apps voor Android en iOS, zodat je altijd en overal toegang hebt tot je datakluis.

    7. Duurzaamheid en Gemeenschapsondersteuning

    • Nextcloud wordt ondersteund door een actieve open source gemeenschap die voortdurend werkt aan het verbeteren en up-to-date houden van de software. Dit zorgt ervoor dat je altijd beschikt over de nieuwste beveiligingsupdates en functionaliteiten. Bovendien draagt het gebruik van open source software bij aan duurzaamheid, doordat het langdurige ondersteuning en aanpasbaarheid biedt zonder afhankelijkheid van commerciële leveranciers.

    Wat zou jij doen?

    Het gebruik van een datakluis met Nextcloud biedt tal van voordelen, van verhoogde veiligheid en privacy tot kostenefficiëntie en flexibiliteit. Door gebruik te maken van deze open source software, heb je volledige controle over je data en kun je een opslagoplossing creëren die precies aansluit bij jouw behoeften. Of je nu een klein bedrijf, een grote onderneming, of een individu bent die waarde hecht aan de veiligheid van je data, Nextcloud biedt de tools om je gegevens veilig en toegankelijk te houden.

    redenen voor Joomla

    Redenen om voor Joomla te kiezen voor je volgende project

    Denk je aan het upgraden of vernieuwen van je website? Deze kennis kan je helpen een keuze te maken. Ik probeer uit te leggen waarom Joomla misschien wel de beste CMS keuze is voor je nieuwe website.

    1 – Joomla is gemakkelijk te leren 

    Als je eerder een CMS hebt gebruikt, zul je Joomla net zo snel oppakken als je een ander type tekstverwerkingsprogramma zou gebruiken. De principes van contentbeheer zijn op veel platforms hetzelfde. Je kunt een artikel maken, de tekst opmaken, afbeeldingen toevoegen, inhoud taggen, het aan een menu toevoegen en nog veel meer. Het is gemakkelijk content aan jouw website toe te voegen.
    Als je hulp nodig hebt, zijn er leermiddelen beschikbaar. Zo is in Joomla 5 de functie “Take A Tour” beschikbaar die je door de basisprincipes van het CMS leidt. Deze hulp is ingebouwd en bevat zelfs een handige verklarende woordenlijst.

    2 – Hulp van de gemeenschap

    Achter Joomla staat een grote en actieve gemeenschap van ontwikkelaars, testers en schrijvers, allemaal gericht op het optimaal laten functioneren van het systeem, het documenteren en ondersteunen zodat iedereen antwoord kan vinden op hun vragen.
    Je bent ook niet afhankelijk van één bedrijf die de software gemaakt heeft. Iedereen uit de Joomla gemeenschap kan jouw project verder helpen.

    3 – Bloggen is een eitje 

    Met een aantal opties in de menu-manager en content-editor voor het tonen van inhoud uit specifieke categorieën, teaser-afbeeldingen en teaser-tekst, maakt Joomla het eenvoudig om een blogindeling voor je inhoud te maken. Alles wat jij hoeft te doen is blogs schrijven!

    4 – Geplande publicatie van inhoud 

    Je kunt een reeks artikelen schrijven en deze op het juiste moment laten verschijnen in plaats van op het kritieke moment op Publiceren te drukken. Ik ken mensen die een week aan inhoud in één dag schrijven. Ook het laten verdwijnen van content na een bepaalde datum is standaard beschikbaar.

    5 – SEO-functionaliteit 

    Out-of-the-box biedt Joomla zeer goede mogelijkheden om SEO informatie van jouw website, zoals de SEO-titel van de pagina, meta-beschrijving en schema-informatie in te stellen, zodat je website gemakkelijk door zoekmachines wordt geïndexeerd. Geen extra aanvullende software nodig.
    Metadata kan op verschillende plaatsen in de backend worden beheerd, afhankelijk van hoe je inhoud wordt gepubliceerd, wat betekent dat je al je zoekmachinevriendelijke tekst kunt maken zonder zelfs maar het artikel dat je aan het schrijven bent te verlaten.

    6 – Menu beheer 

    De Joomla Menu Manager dekt tal van scenario’s voor menupublicatie, waaronder losse artikelen, categorieblogs, categorielijsten en artikel-tags. Het is eenvoudig om meerdere menu’s te maken, die je met de Module Manager op de gewenste plaats op de website toont. Dit stelt je in staat per pagina te bepalen welke blokken (modules) je te zien krijgt.

    7 – Aangepaste velden 

    Voor verbeterde inhoudscreatie is er een optie voor Aangepaste Velden. Je kunt extra afbeeldingen laden voor bepaalde type artikelen. Bijvoorbeeld een aangepast veld dat werkt met artikelen en een ander specifiek voor categorieën. Op die manier kan je de vormgeving van de content finetunen.

    8 – Multi-user 

    Een team van contentmakers kan eenvoudig samenwerken, regels voor publicatie kunnen worden toegepast voor redactionele goedkeuring. De Workflow-optie helpt dit proces te automatiseren.

    9 – Meertalig is standaard 

    Joomla heeft standaard een ingebouwde functionaliteit voor het beheren van meertalige inhoud, iets waarvoor andere platforms plugins en extensies nodig hebben. Maak artikelen in verschillende talen en koppel de inhoud zodat bezoekers snel kunnen schakelen tussen de taal van hun voorkeur.

    10 – Beveiliging 

    Multi-factor authenticatie mogelijkheden zijn opgenomen in de kern van Joomla. Iedereen is bekend met het doorlopen van meerdere stappen om in te loggen op een online account. Sommige sturen een code via een sms, andere gebruiken een authenticator-app die een code verstrekt. Passkey is ook beschikbaar en maakt gezichtsherkenning of biometrische herkenning mogelijk als extra factor voor inloggen. Schakel dit in en je maakt het een stuk moeilijker voor ongewenste logins op je account.

    11 – Gebruikersbeheer 

    Niet alle gebruikers hoeven Superbeheerder te zijn en sommige hoeven alleen inhoud te maken of te bewerken. Joomla maakt het standaard mogelijk om gebruikersrechten op een gedetailleerd niveau te beheren zonder ingewikkelde plugins te installeren. Op deze manier kunnen sommige gebruikers toegang om inhoud te plaatsen en anderen alleen toestemming om inhoud aan te passen. Ook kan je grote delen van de website afschermen en alleen voor (bijvoorbeeld betalende klanten) bepaalde groepen openstellen.

    12 – Toegankelijkheid 

    Er zijn ingebouwde toegankelijkheidstools zoals sneltoetsen en standaardtemplates die voldoen aan WCAG-normen. Dit garandeert een optimale toegankelijkheid.

    13 – Snelheid 

    Joomla 5 maakt gebruik van de nieuwste servertechnologieën, zoals PHP 8.3, MySQL 8 en MariaDB 8. Het heeft ingebouwd cachebeheer, wat betekent dat inhoud niet alleen wordt gecomprimeerd voor snellere levering, maar ook kan worden gerenderd vanuit een cache, wat de belasting van de webserver vermindert. Bovendien is het mogelijk om lichtgewicht vormgeving te maken, afgestemd op snelle levering.

    14 – Uitbreidbaar met software extensies

    Als je specifieke vereisten hebt voor je project, is er waarschijnlijk een extensie voor. Je kunt producten verkopen, cursussen maken, online publicaties en blogs maken. Je kunt agenda’s en foto-albums publiceren. Jij bedenkt het, het is mogelijk met Joomla!

    15 – Flexibel toepassen van vormgeving

    Het is mogelijk om vormgeving te wisselen tussen pagina’s op een Joomla-website door een meerdere templates toe te passen. Dit kan handig zijn als je website verschillende afzonderlijke secties heeft. Denk aan de manier waarop de BBC-website verschillende branding hanteert voor de belangrijkste secties.

    16 – Jij bent de eigenaar

    De Joomla software is gebouwd op open-source, wat betekent dat er geen abonnementsvergoedingen nodig zijn om een website te maken en beheren. Het is vrij om te gebruiken.

    17 – Duurzaam voor lange termijn 

    Dit artikel is een vertaling van een artikel uit Joomla Community Magazine-editie die het 19-jarig bestaan van Joomla viert. Dat is een lange tijd in technologiejaren! 19 jaar geleden kon je niet eens een iPhone bezitten, of Twitter gebruiken en waarschijnlijk had je geen Facebook-account. Er is veel gebeurd, maar Joomla is al die tijd een duurzame keuze gebleken als CMS voor miljoenen websites wereldwijd.

    Niuewe website voor heemkundekring Herlaar sint-michielsgestel

    Nieuwe website Heemkundekring

    Deze website is het resultaat van een proces met betrokken vrijwilligers van de Heemkunde vereniging De Heerlijkheid Herlaar uit Sint-Migielsgestel. Bijzondere onderdelen aan deze WordPress site zijn de besloten ledenpagina, en de koppeling met de databases van het Zijper Collectie beheer Systeem. Daarmee maakt de vereniging de stap naar het online ontsluiten van collectie-items.
    ViatriX verzorgde het proces van vernieuwing met nieuwe teksten en de complete techniek.

    website schoonmaak

    Voorjaarsschoonmaak van je website

    Net zoals je in de lente je huis opruimt en schoonmaakt, is het ook belangrijk om je website regelmatig op te ruimen. Door je website eens per jaar een grote schoonmaak te geven, bespaar je schijfruimte op de hosting-server, verklein je de back-up opslag en zorg je ervoor dat je website sneller wordt.

    Maar hoe pak je dat het beste aan?

    Hieronder de quick wins…

    • Zorg ervoor dat alles is geupdate naar de laatste versies. Start met het updaten van WordPress, gevolgd door het thema en de plug-ins. Vergeet niet om eerst een recente back-up te maken!
    • Lees elke pagina en bericht van je website door en controleer of de inhoud nog steeds relevant is. Pas het desnoods aan of verwijder het. Controleer ook de snippet van de SEO plug-in.
    • Check of er conceptpagina’s tussen staan die niet meer nodig zijn en verwijder deze.
    • Controleer of alle links nog steeds verwijzen naar de juiste pagina’s of websites. Hiervoor kan je ook de plug-in “Broken link checker” gebruiken.
    • Leeg ook de prullenbak van de pagina’s en berichten om oude pagina’s en berichten te verwijderen.
    • Bekijk de bestanden in de mediabibliotheek. Verwijder afbeeldingen en bestanden die niet meer worden gebruikt. Handig: met de lijstweergave zie je op welke plaats afbeelding worden toegepast.
    • Bekijk het actieve thema onder Weergave >> Thema’s en verwijder niet gebruikte thema’s.
      Dit voorkomt dat je steeds gevraagd wordt updates te doen.
    • Ga naar de plug-ins en verwijder ook hier de niet gebruikte plug-ins. Ze nemen allemaal onnodige ruimte in op je website. Ook hier voorkomt dit dat je steeds gevraagd wordt updates te doen. Niet doorgevoerde updates vormen een veiligheidsrisico.

    Geniet van je opgeruimde website en de verbeterde prestaties die het met zich meebrengt!

    RFM-analyse: Vindt jouw ideale B2B klant!

    In de gestroomlijnde wereld van B2B marketing, waar elke euro telt en elke marketinginspanning moet bijdragen aan het eindresultaat, is focus op de juiste klanten essentieel.

    Voor Account Based Marketing is de RFM Analyse de eerste stap in het aanbrengen van die focus. De methode staat niet op zichzelf maar dient als het fundament voor een strategische benadering die je helpt te identificeren wie jouw ideale klanten zijn. In dit artikel laat ik je zien hoe de RFM-analyse jou kan helpen bij het vormgeven van jouw account-based marketingstrategie, door het creëren van een lijst met ‘look-alike’ accounts die lijken op jouw beste klanten.

    Wat is RFM-analyse?

    RFM staat voor Recency, Frequency, Monetary value. Deze analyse geeft inzicht in hoe recent jouw klanten hebben gekocht, hoe vaak ze dit doen en hoeveel ze uitgeven. Dit inzicht alleen is niet voldoende. De echte kracht van RFM ligt in het vermogen om op basis van deze data een profiel te schetsen van jouw ideale klant. Deze inzichten zijn cruciaal, want ze helpen je niet alleen je bestaande klanten beter te begrijpen, maar ook om nieuwe prospects te identificeren die lijken op je beste klanten.

    Van RFM naar jouw ideale klantprofiel

    Door grondig je RFM-analyse uit te voeren, identificeer je de karakteristieken van je meest waardevolle klanten. Deze informatie is goud waard omdat het de basis vormt voor het samenstellen van jouw ideale klantprofiel. Het gaat hier niet om een oppervlakkige blik op je klantenbestand, maar om een diepgaande analyse van wat jouw beste klanten onderscheidt van de rest.

    Het RFM Analyse model – De basis voor jouw Ideale klant

    Hoe pas je dit toe in Account Based Marketing?

    Zodra je jouw ideale klantprofiel hebt vastgesteld met behulp van RFM-analyse, gebruik je deze informatie om nieuwe accounts te vinden die overeenkomen met dit profiel. Dit is het moment waarop Account Based Marketing (ABM) echt tot leven komt. Je richt je marketinginspanningen op een specifieke set van accounts die ‘look-alikes’ zijn van je ideale klant. Dit betekent dat elke euro die je uitgeeft, elke campagne die je lanceert, gericht is op prospects die de grootste kans hebben om waardevolle klanten te worden, omdat ze lijken op je beste klanten.

    Waarom werken met een targetlijst zo belangrijk is

    In de kern van elke succesvolle ABM-strategie ligt een goed doordachte targetlijst. Deze lijst, geïnformeerd door jouw RFM-analyse, zorgt ervoor dat je je beperkte middelen richt op de meest belovende prospects. Het werken met een targetlijst gebaseerd op jouw ideale klantprofiel betekent dat je niet schiet met hagel in de hoop iets te raken, maar dat je met chirurgische precisie te werk gaat.

    De vraag is dus, vis je met een net of vis je met een speer? Een RFM Analyse helpt met het richten met die speer.

    RFM-analyse is meer dan een methode om je bestaande klanten te segmenteren; het is een strategisch instrument dat je helpt te navigeren door de complexiteit van de B2B-markt. Het stelt je in staat om een duidelijk beeld te krijgen van jouw ideale klant en deze kennis te gebruiken om een effectieve targetlijst voor jouw ABM-inspanningen op te stellen.

    Dit artikel is geschreven door mijn collega docent Marco Diks.

    Marco Diks

    Chief Storyseller | Het verhaal voor Merk, Marketing en Klantbeleving | Docent Avans Hogeschool | Fotograaf | Account Based Marketing | Interimmarketing.nl