Nieuwsbrief versturen? Dit zijn de beste tools!
Ben je bezig met de online marketing van jouw bedrijf? Naast het werken aan de vindbaarheid van je website (Zoekmachineoptimalisatie, SEO genoemd) zijn er ook erg veel mogelijkheden om te adverteren in Google, Facebook of andere kanalen (SEA genaamd). Adverteren kan veel geld kosten en het beheren van de advertentiecampagnes is specialistisch werk.
Zet het juiste kanaal in de juiste fase in de klantreis van jouw klant.
Er is een manier om bij je potentiele klanten onder de aandacht te blijven. En dat is een methode die je heel goed zelf kunt onderhouden. En zeer geschikt om je klanten en leads te informeren over jouw branche, ontwikkelingen en jouw expertise. De methode die je hiervoor gebruikt heet E-mailmarketing.
Verwar e-mailmarketing niet met een ‘nieuwsbrief’, want het is een oude methode, niet sexy en ‘iedereen heeft al een nieuwsbrief’. Daarmee onderscheid je je dus niet langer.
E-mailmarketing blijkt uitermate effectief
Het inzetten van goede e-mailmarketing is steeds een van de meest effectieve vormen om leads om te zetten in klanten. En bestaande klanten opnieuw te activeren. Dan moet je verder kijken dan een eenvoudige nieuwsbrief!
Wil je starten met e-mailmarketing en niet direct veel kosten maken? Lees dan verder en bekijk de beste e-mailmarketing tools om een nieuwsbrief te versturen!
E-maillijst opbouwen en privacy
Er zijn veel manieren om e-mailadressen te verzamelen van geïnteresseerde leads en klanten.
lees deze blog over het verzamelen van e-mailadressen. Heel belangrijk is de privacy van de relaties. Geef bij het aanmelden zeer duidelijk aan waarom je de persoonsgegevens verzameld en hoe je daar mee omgaat. Kortom: wat kan iemand verwachten?
Tip 1: WordPress plugin Mailpoet
Deze plugin biedt zeer veel mogelijkheden. De belangrijkste voordelen zijn:
- Zeer gemakkelijk e-mails opmaken, waarbij je gemakkelijk bestaande content van je website simpelweg erin sleept.
- De mogelijkheid om e-mails geautomatiseerd te versturen op basis van een trigger, bijvoorbeeld aanmelding op een bepaalde lijst.
- De mogelijkheid om standaard e-mail berichten van WordPress te bewerken.
- Het maken van allerlei inschrijfformulieren zoals pop-up of landingspagina.
- Het is een gratis plugin die de gegevens op jouw eigen server opslaat.
Nadelen Mailpoet
- Omdat het programma op jouw eigen server werkt loop je snel tegen het max. aantal e-mails per dag aan. Meestal 200 of 300 per dag. Je kunt echter tot een paar duizend e-mails via Mailpoet versturen.
Tip 2: LaPosta
LaPosta is een Nederlandse leverancier. Het programma werkt in de cloud.
- Zeer gemakkelijk e-mails opmaken.
- De mogelijkheid om e-mails geautomatiseerd te versturen op basis van een trigger, bijvoorbeeld aanmelding op een bepaalde lijst.
- Het maken van één inschrijfformulier per lijst.
- LaPosta is gratis tot een paar duizend abonnees
- het opmaken van e-mails werkt gemakkelijk.
Nadelen LaPosta
- De integratie met content van jouw website gaat via knippen en plakken.
Tip 3: MailerLite
Ook MailerLite is een AVG proof oplossing. Het programma werkt in de cloud en staat bekend om zijn eenvoud in gebruik.
- Zeer gemakkelijk e-mails opmaken.
- De mogelijkheid om e-mails geautomatiseerd te versturen op basis van een trigger, bijvoorbeeld aanmelding op een bepaalde lijst.
- Het maken van één inschrijfformulier per lijst.
- Tot 12.000 e-mail per maand gratis.
- het opmaken van e-mails werkt gemakkelijk.
Tip 4: Hubspot en Mailchimp
Hubspot en Mailchimp zijn bekende namen. Dit zijn inmiddels geen eenvoudige e-mailmarketing oplossingen meer, maar een compleet CRM pakket. Een ‘alles in 1 oplossing’ voor alles wat met klantcontact en online marketing (lead generatie d.m.v. inbound marketing) te maken heeft.
De gratis versie van Hubspot en Mailchimp bieden wel e-mailmarketing mogelijkheden. Deze software is met name geschikt als je toch op zoek bent naar oplossingen bij je online activiteiten en het beheren van klantrelaties. Het grote nadeel van Hubspot en Mailchimp is dat het Amerikaanse bedrijven zijn en dus niet AVG proof.
HOE ZIT HET MET DE AVG / GDPR?
Aanbieders van e-mailmarketing gebruiken vaak servers buiten de EU (bijvoorbeeld Hubspot en Mailchimp). Dat kan een probleem worden, want als de data in bijvoorbeeld de USA terechtkomt, val je automatisch onder die wetgeving. Het is dus belangrijk dat jouw e-mailprogramma de gegevens binnen de EU opslaat. Let daarop als je een leverancier kiest.