• +31 06 132 74 810
  • ton.kemp@silvatica-marketing.nl

Tagarchief checklist

Checklist voor een perfecte webshop

Overweegt u ook te beginnen met een webshop of heeft u al een webshop?
Gebruik dit artikel dan als een checklist en ga op zoek naar uw verbeterpunten.

Onder Extra vind u ook tips hoe u een webshop combineert met een fysieke winkel.
Deze checklist is voor elk type webshop te gebruiken.

Silvatica Marketing help u desgewenst stap voor stap verder!
Neem gerust contact met mij op voor een vrijblijvend gesprek.

Webshop en winkel dienen elkaar te versterken

U dient de belangrijkste verschillen tussen een online en een fysieke winkel te begrijpen.

  • De consument koopt het product vanaf het beeldscherm. Goede foto’s en beelden zijn dus zeer belangrijk;
  • De consument kan online eenvoudig producten en prijzen vergelijken via vergelijkingssites. U dient de consument te overtuigen waarom hij toch bij u moet kopen;
  • In een webwinkel is het moeilijker om élke bezoeker aan te spreken. U dient uw doelgroep wel aan te spreken;
  • Een online winkel is 24/7 geopend. Een klant verwacht snelle service;
  • Online werkt kosten besparend, maar is niet goedkoop, zo zijn er extra kosten zoals bezorg- of retour kosten;
  • Webshops kunnen een groter assortiment etaleren dan een winkel (je hoeft het niet eens zelf op voorraad te hebben) en er zijn minder grenzen aan uw bereik. Gebruik deze voordelen;
  • Zowel in de winkel als in de webshop willen klanten persoonlijk benaderd worden.
    Richt uw systeem correct in. Zowel in de winkel als de shop!

Dit proces naar een succesvolle webshop kan je opdelen in de volgende aandachtgebieden:

1. Fundament

1. Fundamenten voor succesvolle webshop

Steekwoorden: strategie, waardepropositie, doelgroep, doelen.

  • Wat gaat u verkopen en aan wie?
    Analiseer uw doelgroep. Door u te verplaatsen in het perspectief van uw klant, begrijpt u beter hoe deze denkt. Speel hierop in. Maak gebruik van Persona’s.
  • Hoe gaat u zich onderscheiden?
    Hiervoor kunt u kiezen uit 3 strategieën:
    a) U gaat zich onderscheiden op prijs (“Wij zijn de goedkoopste”)
    b) U gaat zich onderscheiden op kwaliteit (“Wij hebben het beste product”)
    c) U gaat zich onderscheiden op service en klantaandacht (“Wij bieden de beste service”)
    Als u niet kiest bent u onvoldoende onderscheidend en niet interessant voor uw potentiele klanten
  • Stel doelen (KPI’s) op korte, middellange (omzetgrootte vaststellen) en lange termijn (een droom; helpt u innovatief te blijven).

 

2. Etalage

2. Over de voorgevel en etalage

Steekwoorden: design, intuïtief, beleving, gebruiksgemak, traffic, SEO/SEA

  • U kent uw doelgroep en weet wat ze aanspreekt. Een goede webdesigner vertaalt dit in het juiste beeld.
  • Uw webshop dient op verschillende niveau’s te communiceren. Op meerdere punten in de “customer journey” dient uw shop uw doelgroep aan te spreken, net als uw fysieke winkel.
    Is iemand op zoek naar inspiratie of op zoek naar de ene specifieke product?
  • Zeer belangrijk is ook het zoekwoordenonderzoek: Met welke woorden zoeken uw klanten?
    Vaak zijn dat andere woorden dan u zelf gebruikt. Uw product dient beschreven te zijn als oplossing voor het probleem van de klant. De uitkomst van het zoekwoordenonderzoek bepaalt de structuur van de webshop (belangrijke dingen voorop / bovenaan) en wordt daarna gebruikt voor SEO en SEA.
  • Zorg voor traffic naar uw site. Zonder bezoekers geen verkoop. Dit kunt u realiseren door Social media, search engine optimization (SEO) en search engine advertising (SEA).
  • Ook laadtijden zijn onderdeel van de gebruikerservaring. Verklein de laadtijd door uw sitestructuur eenvoudig te houden en slim om te gaan met afbeeldingen.
  • Als de landingspagina (de pagina waar een bezoeker op terecht komt na een zoekactie) niet voldoet aan de verwachting, dan zal de bezoeker direct uw site verlaten (bouncen). Zorg dus voor goede content en SEO.
  • Responsive design: de webshop moet op elk type apparaat en browser goed zichtbaar zijn.
  • De bezoeker moet door intuïtie geleidt / verleidt worden. Foto’s en sfeer is belangrijk.
  • Ook online geldt: een tevreden klant (gebruiksgemak, snelheid, vertrouwen en service) is een betalende klant!
  • Vertrouwen geven. Om van interesse over te gaan naar aankoop dient u voldoende vertrouwen te geven.
    Elementen die hierbij helpen:
    Een keurmerk,
    Referenties van andere kopers,
    Adresgegevens en telefoonnummer. (bijvoorbeeld in de footer van elke pagina)
    Een online chat functie.
    Laat zien welke betaalmethoden mogelijk zijn.
    Vertel hoe u omgaat met verzendkosten en retouren

3. Shop

3. De webshop zelf

Steekwoorden: conversietrechter, CMS, productendatabase, gebruiksgemak, cross-/upselling, consistentie, informatievoorziening, overtuigen, vertrouwen, social sharing

  • Eenmaal in de webshop dient de bezoeker begeleidt te worden naar het einddoel. (conversietrechter of funnel) U kunt dit volgen, analyseren en eventueel corrigeren middels de statistieken zoals Google Analytics.
  • Uw producten moeten op een makkelijke manier te doorzoeken zijn. Dus deel uw producten op in logische categorieën (zie ook zoekwoordenonderzoek bij “De Voorgevel”)
  • Help de consument zoeken d.m.v. filters en zoekfuncties.
  • In plaats van productpagina’s te nummeren is het verstandiger een oneindige pagina te tonen, mist de laaddtijd niet te lang wordt. Niet elke consument neemt de moeite door te bladeren, maar scrollen of swipen is wel mogelijk.
  • Geef aanvullende of alternatieve producten aan, naast het geselecteerde of laatst bekeken product.
  • Productpagina’s moeten duidelijk en consistent op dezelfde manier worden weergegeven met rust en overzicht.
  • Zorg voor goede productfoto’s. De bezoeker moet de producten van alle kanten kunnen bekijken, zonder schaduwen of reflecties, dat alles op een neutrale achtergrond.
  • Koppel uw voorraadsysteem aan de webshop, zodat de bezoeker weet of het product op voorraad is.
  • Toon verwachte verzend- en levertijden.
  • Geef een optie tot reserveren indien een product niet voorradig is.
  • Plaats naast elk product een prominente call-to-action button.
  • Besef dat een bezoeker de teksten bijna niet leest. Ook de interpretatie ervan is per persoon anders. Zo komt “Morgen in huis” beter over dan “direct leverbaar”.
  • Maak gebruik van de resultaten uit de statistieken en verbeter uw webshop stap voor stap.
  • Voeg video’s aan productpagina’s als een foto en tekst niet genoeg uitleg bieden. Doet u dit goed, kan dit enorm veel aandacht opleveren.
  • Klanten reviews: Wees transparant en toon zowel positieve als negatieve reviews. Gebruik dit om uw processen te verbeteren en tegelijkertijd vertrouwen te winnen.
  • Vermeld uw adres en telefoonnummer. Het geeft vertrouwen als mensen met een echte winkel zaken doen.
  • Social sharing is een krachtige methode om een bezoeker bevestiging te geven, zeker als een aantal van zijn/haar vrienden de site ook ‘geliked’ hebben.
  • Maak van een klant een ambassadeur van uw winkel. Vraag de aankoop te delen (eventueel met een incentive), zo heeft u waardevolle promotor gecreëerd. Op deze manier kunt u nieuwe klanten bereiken.
  • Houdt de gegevens van uw bezoekers bij zodat u ze kunt segmenteren en gerichter kunt bedienen. Bijvoorbeeld met een persoonlijke en relevante e-mailing.

4. Kassa

4. De kassa of Check-out

Steekwoorden: vertrouwen, voorwaarden, verzending, kosten, betaalmethoden, check-out, klantenservice

  • Zorg voor zo min mogelijk afleiding en drempels.
  • Toon direct bijkomende kosten zoals verzendkosten (transparant).
  • Geef de klant de keuze uit meerdere betaalmethoden.
  • Wees duidelijk over de voorwaarden. Zorg dat deze voorwaarden voldoen aan wetten en regels.
  • Zorg voor een winkelmandje dat overzichtelijk inhoud en kosten weergeeft. Bewaar die inhoud voor het geval de bezoeker later terug wilt keren om alsnog te kopen.
  • Geef de mogelijkheid tot het maken van een verlanglijstje. Als de bezoeker een product op zijn/haar verlanglijstje zet, maakt die een commitment. Dit verhoogt de kans op een aankoop.
  • Zorg voor korte en duidelijke stappen in de check-out fase.
  • Geef de mogelijkheid tot inloggen/registreren, maar ook een quick-buy (kopen als “gast”).
  • Goede klantenservice kan uw bedrijf maken of breken. Middels een chat functie is dit on-site al aan te beiden. Ook off-site moet u echter goed bereikbaar zijn.
  • Zorg ervoor dat u feedback kunt ontvangen op uw site. Luister daarnaar, maar voer het niet blind uit.
  • Houdt de gegevens van uw bezoekers bij zodat u ze kunt segmenteren en gericht kunt communiceren. Bijvoorbeeld met een persoonlijke en relevante e-mailing.
    Aftersales is een duur proces, maar enorm waardevol voor het opbouwen van uw reputatie.
    Net als in de winkel zijn terugkerende klanten waardevol!
  • Als er toch bezoekers uit de conversietrechter zijn gevallen, probeer deze dan terug te halen middels remarketing en retargeting.

5. Combi met winkel

5. Webshop combineren met winkel

U ziet het, het runnen van een webshop is net als een gewone winkel: Het vereist een proces van continue verbetering en vernieuwing. Er komt veel bij kijken. Begin daarom met de must-have’s en bewaar de nice-to-have’s voor later. Zet stappen en blijf stappen zetten, net als bij een gewone winkel.
Ik vind een webshop nog belangrijker dan een fysieke winkel, vooral omdat de consumenten, uw klanten, zich in toenemende mate laten verleiden tot on-line aankopen. In ieder geval informeren / inspireren zij zich online.
Iedere winkelier moet aan de slag met de online mogelijkheden!

Multichannel
Als u een webshop én een winkel heeft, is het erg belangrijk dat deze synergie opleveren.

  • Zorg dat uw klanten kent in beide winkels.
  • Voorkom dat uw online winkel de offline verkoop kannibaliseert.
  • Zorg voor een zelfde uitstraling en strategie in beide winkels

Door een z.g. multichannel strategie in te zetten is dit mogelijk.
Elk kanaal heeft zijn voor- en nadelen, u kunt ze complementair inzetten.

 

6. Extra

6. Extra mogelijkheden

In een fysieke winkel worden mystery shopping programs ingezet om processen en service te verbeteren.
Online is dit ook mogelijk. Vaak met verrassende resultaten. Maar vergeet ook niet uw bestaande klanten om feedback te vragen.


Silvatica Marketing help u desgewenst stap voor stap verder!

Neem gerust contact met mij op voor een vrijblijvend gesprek.

Bron: Artikel gebaseerd op een artikel op Bloovi.be