• +31 06 132 74 810
  • ton.kemp@silvatica-marketing.nl

Tagarchief klantgericht ondernemen

Succesvol zijn met een marketing jaarplan!

Begin jij elk jaar ook met goede voornemens?online-marketing-plan-opstellen
In dit artikel lees je hoe je met een 3- stappenplan een goede basis legt voor jouw zakelijk succes .

Als je dit eenvoudige stappenplan consequent uitvoert, werpt dat dit jaar zeker zijn vruchten af.

Stap 1 = DOELEN stellen!

Als je geen doelen stelt, weet je niet waar je naartoe werkt. Een doel heb je nodig om je koers te bepalen. Bovendien motiveert een doel.

Schrijf jouw doelen op.
Een goed doel is SMART. Dus: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden
Geeft ook aan welke doelen het belangrijkst zijn.

 

Stap 2 = de ACTIES

Een praktisch model hiervoor zijn de marketing P’s.
Bijvoorbeeld Promotie, Prijs, Plaats (als distributie) Presentatie, Personeel enz..

Splits je doel(en) per P uit naar acties: Wat moet je doen of veranderen op gebied van de P’s om je doel te bereiken?

  • Wat voor promotie acties kan je bedenken?
  • Wat voor prijsbeleid moet je gaan voeren en welke acties horen daarbij?
  • Moet je producten of diensten schrappen of juist toevoegen?
  • Moet je extra (online) verkoopkanalen creëren?

Beschrijf deze acties zo concreet mogelijk. Schrijf ze allemaal op die je kunt bedenken. Schrappen kan altijd nog. Bedenk ook hoe je kunt aansluiten bij grotere landelijke of lokale acties..
Als het gaat om (online) promotie middelen, gebruik ik dit lijstje om mijn acties te bedenken:

1) Presentatie via visitekaartjes / brochures / whitepapers etc.
2) E-mailings (hoe?, waarover?, aan wie? etc.)
3) Social media: welke kanalen, welk doel, etc.
4) Promotionele acties: bijvoorbeeld via advertentie of Sweat Deal / Groupon
5) Google acties: Website SEO en Adwords
6) Samenwerking: met wie kan ik samenwerken, waarmee?

 

Stap 3 = de PLANNING

Maak gebruik van Excel om een planning of actiekalender op te stellen.
Een kalender geeft je per week en maand inzicht in welke dingen je moet doen. Bijvoorbeeld voorbereiding voor …. Of uitvoering van …

Een kalender geeft ook rust in je hoofd, want jij weet wanneer je wat gaat doen. Minder stress door adhoc dingen, kansen benutten in plaats van er te laat achter komen. Heb je deze kalender eenmaal gemaakt, gebruik hem volgend jaar als basis om aan te passen!  Zo wordt je elk jaar sterker!

En nu aan de slag!

Of neem contact met mij op als ik je kan helpen.

Presentatie klantgericht ondernemen met een webshop

Op 21 mei 2015 organiseert Checklist Webwinkel opnieuw een Webwinkeldag.checklist-webwinkel

We gaan direct de praktijk in!

Een dag vol tips en trucs voor de webwinkelier. Op de Webwinkeldag krijgt u een overzicht van een aantal trends in 2015.  Maar we wijzen niet alleen de trends aan, we vertellen u ook hoe u die inzet voor uw webwinkel!
We gaan direct de praktijk in! Samen met ervaren en deskundige partnerexperts krijgt u de handvatten om beter te presteren met uw webwinkel.

Praktische tips

In verschillende presentaties krijgt u praktische tips en trucs die uw webwinkel naar een hoger niveau tillen.
Thema’s van de lezingen zijn o.a.:

Klantgericht ondernemen met een webwinkel
Productpresentaties die verkopen,
Voorkom kopiëren van uw beelden,
Videoanimaties,
Verkopen met Instagram,
Persoonlijk door tekeningen

Bekijk hier het uitgebreide programma webwinkel.

Schrijf GRATIS in via deze link

 

dinxx-nieuwsbrief

Tips voor nieuwsbrieven met resultaat

Nieuwsbrieven zijn nog steeds de meest efficiënte manier van communiceren met uw klanten. Dat wil zeggen, als u het goed doet! Met deze tips kunt u de kwaliteit van uw nieuwsbrief verbeteren en meer bezoekers naar uw website krijgen.

Om succes te hebben met nieuwsbrieven heb ik onderstaande tips voor u.

  1. Maak een pakkende titel, een die mensen direct interessant vinden als ze hem in de mail zien.
  2. Maak uw nieuwsbrief persoonlijk! Begin de nieuwsbrief met “Beste <naam> ”.
  3. Zorg voor inhoud die relevant en interessant is voor uw lezer. Dat is niet altijd de informatie die u kwijt wilt!
  4. Relevante inhoud, is inhoud die bijvoorbeeld gebaseerd is op aankopen in het verleden, of inhoud waarvan u weet dat uw klant behoefte aan heeft. (bijvoorbeeld: ijsjes in de zomer!)
  5. Beperk de inhoud tot 2 à 3 onderwerpen.
  6. Werk met duidelijke en relevante afbeeldingen. Foto’s zeggen meer dan woorden.
  7. Maak de teksten kort en maak links naar het volledige artikel op uw website.
  8. Sluit elk onderwerp af met een call-to-action. Dit is een button of tekstlink die duidelijk oproept tot actie.
  9. Verwijs in uw nieuwsbrief naar uw social media profielen en uw eigen website.
  10. Maak uw nieuwsbrief allereerst geschikt voor mobiele lezers.
  11. Meer dan 50% van de nieuwsbrieven wordt eerst op een mobiel gelezen. Gebruik een “responsive design” dat op elk beeldscherm goed te lezen is. De gevolgen hiervan:
    • U bent beperkt tot één kolom, hierdoor is het makkelijk scrollen.
    • Wijsvinger design, dus de afbeelding en de complete tekst vormen de link.
    • Gebruik duidelijke contrasten.
    • Zorg dat uw website er ook op een mobiel goed uit ziet.

12. Zorg dat men zich eenvoudig kan in- of uitschrijven voor uw nieuwsbrief.
13. Zorg dat uw huisstijl ook in de nieuwsbrief terugkomt. Gebruik uw logo en de kleuren uit het logo / de huisstijl.

Wilt u ook nieuwsbrieven met meer resultaat, neem dan contact met mij op.

Voorbeelden:

dinxx-nieuwsbriefIn-balans-op-weg-crop

Met klantgericht retailen kun je echt geld verdienen

shopping-klant-in-cirkelOp 8 oktober wordt de tweede editie gehouden van het middagcongres Klantgericht Retailen in het Theater van het Woord in de Amsterdamse Openbare Bibliotheek. Succesvolle en inspirerende ondernemers komen spreken.

Download hier mijn presentatie over Klantgericht ondernemen.


Klantgericht retailen, is dat geen grote open deur? Waarom een congres?

Mede-organisator Rupert Parker Brady: Ik hoor en zie het steeds meer om mij heen: ondernemers en managers zitten in een kramp omdat ze niet weten hoe ze meer omzet en winst kunnen maken. Veel bedrijven hopen dat de economische storm overwaait en teren in op hun vermogen. Terwijl het juist nu hoog tijd is om te investeren in je mensen en in de relatie met jouw klant.

“Met klantgericht retailen kun je echt geld verdienen. Het levende bewijs werd op 7 maart jl geleverd door Pieter Zwart, Jumbo en La Place. Waarom is Coolblue zo succesvol? Omdat ze obsessief bezig zijn met de klant. Waarom is Jumbo Supermarkten zo onderscheidend? Omdat ze medewerkers concrete handvatten geven om de klant elke dag welkom te heten. Wat maakt LaPlace zo bijzonder? Omdat klanten, die verse en natuurlijke producten willen, echt het gevoel hebben dat ze serieus worden genomen.

Wat is de essentie van klantgericht retailen?

“Klantgericht retailen wordt door de meeste retailers gezien als belangrijk, maar niet als urgent. Het hoofd boven water houden wordt gezien als topprioriteit. En dat is een gemiste kans want klantgericht retailen is misschien wel de beste strategie om vooruit te komen en medewerkers het gevoel te geven dat er een hoger doel is dat hen elke dag motiveert: de klant!.
Natuurlijk moet je je operatie voor elkaar hebben, zo efficiënt mogelijk werken en het nieuwe winkelen omhelzen. Maar zonder een goed verhaal kun je niet verwachten dat medewerkers weer plezier in hun werk krijgen en het extra stapje zetten.”

Van klanten fans maken
Topondernemer Henk Teunissen, van Rivièra Maison, komt vertellen over zijn succesvolle aanpak. Een gepassioneerd verhaal over de noodzaak om een merk te bouwen vanuit de intrinsieke behoefte klanten te behandelen als vrienden op een etentje. In dertien jaar tijd heeft hij een internationale woonketen uit de grond gestampt waar klanten echt fans zijn van de lifestyle.

Klanten comfort en gemak bieden
Eelco van Wijk van PayPal Benelux, vertelt over de nieuwste mobiele trends in retailing. Hij biedt inzicht hoe mobiel betalen kan bijdragen aan de behoefte om klanten meer gemak en vrijheid te bieden.

Samenwerking vraagt aanpassing focus in organisatie
Omnichannel electronicaretailer Steven Bakker (Dixons, iCentre en MyCom) staat aan het hoofd van miljoenenbedrijf BAS Group dat hij 18 jaar geleden vanuit zijn zolderkamer is gestart. Hij zal uitdrukkelijk een pleidooi houden voor het afrekenen van mensen op klantfocus in plaats van op het behalen van omzetdoelstellingen. Dit vergt een cultuuromslag die volgens Bakker noodzakelijk is om meer geld te verdienen en tegelijkertijd plezier in het werk te behouden.”

Meer weten?
Op 8 oktober wordt de tweede editie gehouden van het middagcongres Klantgericht Retailen.
Of kijk op de site van Matefor.nl voor een geschikte oplossing
Of spreek met mij af voor een gesprek met kop koffie!

Ton Kemp