• +31 06 132 74 810
  • ton.kemp@silvatica-marketing.nl

Tagarchief privacy

Cookies en jouw website

Heb je als website-eigenaar een youtube filmpje of Facebook volg-knoppen op je website? Dan plaats je commerciële tracking cookies. Vraag je hiervoor geen toestemming aan jouw bezoekers? Dan bestaat de kans dat je de privacywet overtreedt zonder dat jij dat weet.

Privacy en cookies: weet jij het?

Er is een hoop te doen rondom de huidige AVG / privacy wetgeving en niet alle bedrijven gaan daar zorgvuldig mee om. Sommige bedrijven doen dat heel rigoreus en bepaald niet klantvriendelijk: je krijgt dan een cookiewall te zien waarmee je gedrongen wordt met alle cookies akkoord te gaan, zelfs voor cookies voor andere websites. Kijk maar eens naar www.buienradar.nl. Als je de buienradar wilt bekijken, dien je akkoord te gaan met alle cookies voor alle websites van rtl. Niet bepaald klantvriendelijk.

Waarom is er een cookiewetgeving?

Via het plaatsen van cookies kunnen bedrijven jouw activiteiten op het internet volgen en koppelen aan jouw persoonsgegevens. Omdat deze praktijken erg uit de hand liepen en bezoekers van websites totaal niet wisten dat ze werden getraceerd, is er sinds 2012 de cookiewetgeving van kracht. Jij moet, wanneer je cookies plaatst om personen te volgen, toestemming vragen. De wet is recent wat afgezwakt. Sinds mei 2018 het niet meer verplicht om bezoekers akkoord te laten gaan met het plaatsen van cookies wanneer je cookies gebruikt voor bezoekersstatistieken zoals Google Analytics. Alleen voor cookies die als doel hebben mensen te identificeren en te volgen is het verplicht om goedkeuring te vragen.

Wat kan nu je het beste doen?

Ga eens na welke cookies jouw website plaatst.Dat kan je hier doen: http://www.cookiechecker.nl/

Eventueel kan je ook via je browser kijken naar de cookies die geplaatst worden. Klik daarvoor op het woord beveiligd.

Soorten cookies

Functionele cookies
Meestal zie je enkel functionele cookies en cookies voor een statistiek systeem zoals Google Analytics. Als dat zo is dan moet je nog wel de instellingen nagaan in Google Analytics. Je moet onder andere aangeven dat de statistieken niet doorgegeven mogen worden aan derden. Bekijk hier de handleiding van het CPB over het correct instellen van je Google Analytics statistieken.

Tracking cookies
Gebruik je ook andere cookies van derde partijen? Bijvoorbeeld doordat je een social sharing tool voor Facebook gebruikt, youtube filmpje embed of adverteert op je website? Dan weet je meestal niet welke data er opgeslagen wordt van je bezoekers en moet je volgens de privacywetgeving altijd akkoord vragen aan de bezoekers voor het plaatsen van deze cookies.

Het is voor deze tracking cookies niet voldoende om alleen een melding te maken dat je cookies plaatst. Er mogen geen cookies geplaatst worden voordat je deze goedkeuring krijgt van de bezoeker.

Contactformulier
Wanneer je gegevens van gebruikers vraagt, bijvoorbeeld via een contactformulier, dan is het verstandig ook rekening te houden met de veiligheid van deze persoonsgegevens. Zorg voor een beveiligde verbinding (https//) en vermeld bij het formulier waar je de gegevens voor gebruikt.

Privacyverklaring
Het altijd verstandig als organisatie of bedrijf om aan te geven in een privacyverklaring wat je doet met de gegevens die je van klanten ontvangt. Deze transparantie geeft vertouwen. Het beste kun je een link ik je footer en bijvoorbeeld een link op de contactpagina opnemen naar een pagina met privacyverklaring.

Samenvattend

  • Breng in kaart wat voor soort cookies jouw websites plaatst.
  • Kun je niet zonder? Vraag dan een goedkeuring aan de bezoeker, voordat je cookies plaatst.
  • Wees transparant in welke gegevens je verzameld en waarvoor je die gebruikt.
  • Stel een privacyverklaring op en plaats een link in de footer van je website.