SEO vriendelijke teksten schijven
In deze blog leg ik je uit hoe je moet schrijven voor SEO, wat SEO teksten zijn en hoe je de SEO-elementen op je webpagina plaatst.
Wat zijn SEO teksten?
Het internet raakt vol. Voor Google is dat een probleem want: zij willen het beste antwoord op een vraag geven en dat doe je niet met slechte webpagina’s. De afgelopen jaren heeft Google zich ontwikkeld en weet steeds beter waar jij naar op zoek bent. Wil je jouw teksten goed vindbaar maken, dan zal je daar je best voor moeten doen. De volgende kern componenten zijn belangrijk voor SEO:
- Zorg voor een duidelijke opbouw van de tekst (Bijvoorbeeld: een duidelijke titel en sub paragrafen).
- Maak de tekst aantrekkelijk en kwalitatief (Bijvoorbeeld: visuele elementen en het voorkomen van spelling en grammatica fouten)
- Zorg er voor dat je de juiste SEO signalen door geeft. Men noemt dit ook wel “on page SEO”. (Bijvoorbeeld: de title tag en de alt tag)
- Zorg dat de inhoud aansluit bij jouw zoekwoorden voor dit stukje content.
In de paragrafen hieronder, leg ik je uit hoe je dit in de praktijk kan brengen.
Hoe schrijf je SEO teksten?
Er is geen vaste regels voor SEO teksten. Wel zijn er “best practices” en richtlijnen vanuit Google. Gebruik de volgende vuistregels:
- Leg de waarde uit die je toevoegt (titel)
- Leg uit hoe je dit creëert (subtitel)
- Visualiseer het (afbeelding, video, 3d object)
- Maak het geloofwaardig (sociale bewijskracht)
- Ga over tot actie (call to action)
Tip: verlaag drempels waardoor bezoekers sneller geneigd zijn om over te gaan tot actie.
Voorbeeld van een SEO tekst
Als voorbeeld de landingspagina van de Consumentenbond die gaat over het kiezen van de juiste koelkast. Op de afbeelding hieronder, zie je:
- Een duidelijke Titel (De beste koelkast voor jou, door ons getest)
- Een duidelijke subtitel (Wij hebben 124 koelkasten voor je getest)
- Visualisatie (Veel afbeeldingen en een video)
- Sociale bewijskracht (een keurmerk en een expert die aan het woord is)
- Een call to action (sluit een abonnement af)
- On page SEO elementen goed gebruikt (Heading tags, alt tags, title tag etc.)
Schrijven met SEO in gedachten
Over tot actie, wanneer je gaat schrijven met SEO, is het belangrijk om de volgende punten mee te nemen:
Speel in op de zoekintentie van de klant
De zoekintentie is eigenlijk “de vraag achter de vraag”. Achter elke zoekopdracht zit een doel en dat weet Google maar al te goed. Bij zoekopdracht X laat google compleet andere content zien dan bij zoekopdracht Y. Op die manier hoopt Google het beste antwoord te geven. Zoekintentie, kan je in 4 categorieën onderverdelen:
- Transactioneel
- Commerciële
- Navigerend
- Informatief
Per intentie, schotelt Google andere type content voor. Aan jou de taak om met de juiste type content hierop in te spelen. Hoe kom je daar achter? Gewoon door je zoekopdracht te Googelen en te analyseren wat voor een type content er naar voren komt (Bijvoorbeeld: Blogposts, Categorie pagina’s, tools etc.) Dit sluit aan bij het SEE-Think-DO-Care-model, waarin je ook deze zoekintenties kunt herkennen.
SEO elementen in jouw webpagina
On page SEO, is vakjargon voor de SEO elementen op jouw webpagina waardoor je aan Google kan doorgeven waar jouw tekst over gaat. Wanneer je een SEO tekst schrijft, is het van belang dat je de on page elementen verreikt met zoekwoorden uit je zoekwoorden onderzoek. Belangrijke SEO elementen zijn:
- Zorg er voor dat elke pagina een unieke title en meta description heeft.
- Zorg er voor dat je titel en subtitels voorzien worden van een heading tag (H1, H2 etc).
- Google begrijpt niet wat er op een afbeelding te zien is. Plaats daarom een Alt tekst bij elke afbeelding.
- Zorg voor een zoekmachine vriendelijke URL-structuur met jouw key zoekwoorden.
- Plaats naar je belangrijkste artikelen interne links.
- Zorg er voor dat je artikel in je XML sitemap staat en gekoppeld is aan Google search console.
Tip: Maakt jouw website gebruik va WordPress? Dan zijn er Plugins om de SEO vriendelijkheid van jouw content te controleren.
Vragen over SEO en content
Voorkom duplicate content
Met “duplicate content”, wordt bedoeld: dezelfde content die vaker op je website voorkomt of content die je van een andere website hebt gekopieerd en gepubliceerd op je eigen website. Dit verslechterd jouw positie binnen Google. Schrijf dus zelf unieke SEO content.
Laat SEO even los
Mijn goed advies is: Laat SEO even los en denk vanuit de klant.
Vraag jezelf af: Wat wil de klant nou als hij op jouw pagina terecht komt en welk doel wil jij bereiken?
Maakt het aantal woorden van een tekst uit?
Er zijn verschillende antwoorden op deze vraag te vinden op het internet, Waarschijnlijk maakt de lengte niet veel uit. Belangrijker is dat jouw content de juiste SEO elementen bevat en van goede kwaliteit is. Schrijf een tekst die de vraag van je gebruiker beantwoord.
Hoe weet ik of mijn tekst SEO proof is?
Kijk of alle SEO elementen zijn doorgevoerd. Ook is het goed om te kijken of je teksten begrijpbaar zijn door je doelgroep. Doe dus onderzoek door na verloop van tijd te kijken of je artikel begint te ranken in Google via bijvoorbeeld Google search console.