• +31 06 132 74 810
  • ton.kemp@silvatica-marketing.nl

Social Media: Voorkom gemiste kansen voor merken en bedrijven

social media cirkel

Social Media: Voorkom gemiste kansen voor merken en bedrijven

Succes met Facebook?

Veel bedrijven zijn onder de indruk van de mogelijkheden die Facebook ze biedt. Er zijn mooie succes verhalen van grote bedrijven zoals Nike en Heineken. Maar heel veel bedrijven zijn ook teleurgesteld in Facebook of andere social media, omdat het niet voor ze werkt.

Succesvol zijn op Facebook

Succesvol zijn op Facebook (of andere social media) is niet eenvoudig. Daar is iedereen nu wel achter. Maar wat kan je doen om de succesfactor te vergroten?
De meeste grote bedrijven (met de nodige budgetten) weten hoe ze social media zoals Facebook moeten inzetten. Maar veel bedrijven maken nog grote fouten die leiden tot teleurstellingen.

Lees verder welke fouten je kunt vermijden en welk stapenplan je kunt volgen om wel succesvol te zijn.
Wat doen de meeste bedrijven nog fout?

Tja… daar kan ik boeken over volschrijven. Wat veel bedrijven met elkaar verwarren, is dat social media een marketinginstrument is en geen verkoopkanaal! Een website / webshop is dat wel.
Hieronder enkele van de meest voorkomende fouten, maar ook een stappenplan over hoe je het wel goed kunt doen.

1. Focus op Fans

Op zich is focus op jouw fans niet verkeerd, maar het zit meer in de manier waarop je focust. De grootste fout die vaal bedrijven maken is dat ze voor kwantiteit kiezen boven kwaliteit. Het beeld: de stagaire die elke dag een berichtje moet plaatsen of de like-share-win acties, of erg algemeen gerichte advertenties.
Dit gedrag zorgt misschien voor veel fans, maar iedereen ziet na verloop van tijd de stagnatie en vooral weinig fans die ook klant worden.

2. Focus op bereik

Bedrijven beseffen na verloop van tijd dat focus op veel fans niet helpt. De meest voorkomende volgorde is dus eerst zo veel mogelijk fans zien te werven met een geringe investering, ongeacht de kwaliteit. Succes wordt gemeten via bereik.

Het problem blijft echter bestaan; geen fans die klanten worden doordat de kwaliteit van de fans, de betrokkenheid, laag is. Dus wat zegt het bereik daarover? Betrokkenheid bij jouw bedrijf, jouw merk en activering is belangrijker!

3. Focus op “Engagement” of betrokkenheid

De meeste bedrijven beginnen dus met fans die niet of weinig betrokken zijn bij jouw bedrijf of merk. Bedrijven met inzicht beginnen na te denken over betrokkenheid. Betrokkenheid blijkt wel uit likes, commentaren en clicks. Dus gaan bedrijven veel foto’s en video’s delen. Nu verschuift de focus naar betrokkenheid met deze (vaak grappige) content die lang niet altijd met jouw bedrijf of merk te maken heeft.

Hou dat maar eens vol, en wat levert het je dan op? Je kunt geen duurzame betrokkenheid opbouwen met grappige content.

4. Focus op verkoop

Sommige merken gaan complete de andere kant op. Zij kijken alleen onder de streep. Zij willen verkopen en verkopen en verkopen. Zij meten het succes af aan de omzet.

Echter, heel veel mensen haken af als de verkoop te agressief en het enige onderwerp is. Als bovendien de kwaliteit van jouw fans laag is (want de inzet was veel fans bereiken) zijn de gerelateerde verkoopresultaten ook laag.

Wat moet je dan wel doen als bedrijf?

Op hoofdlijnen zou je kunnen zeggen dat je moet werken aan een duurzaam (in de zin van lange termijn) betrokken groep klanten. Je moet veel, heel veel relevante content maken.
Jouw website moet helemaal up-to-date zijn en jouw doel is mensen naar de website te krijgen. Bezoekers aan jouw website verleiden ook fans op facebook te worden en andersom. Zodat die elkaar versterken.

Verwarrend? Dit is het stappenplan…

Stap 1: Zorg dat je website tip top in orde is

Voordat je ook maar iets met Facebook doet zorg je ervoor dat jouw website helemaal up-to-date is. Goed ontworpen, gemakkelijk in gebruik, de juiste merkbeleving en een goede conversie. Besteed tijd en geld aan inhoud.

Jazeker, inhoud … en wel hierom

Stap 2: Schrijf VEEL nuttige content

Nee, ik heb het hier niet over “hoe geweldig onze producten zijn” Je moet zorgen voor echte interessante, betekenisvolle inhoud, die klanten echt helpt met het oplossen van hun problemen.

Maak persona’s en houdt je focus doelgroep goed in gedachten.
Maak een lijst met alle mogelijke vragen en antwoorden gerelateerd aan jouw product of dienst. Maak gebruik van de klanten service en verkoop afdelingen om zo veel mogelijk vragen en antwoorden te bedenken. Schakel desnoods jouw klanten hiervoor in en kijk bij de concurrent.
Deze vragen en antwoorden zijn de basis voor jouw blogs. De vragen zijn de titels van die berichten. Deze hebben dus te maken met de vragen / problemen van jouw klanten en niets met jouw producten! Schrijf deze berichten.

Stap 3: Deel de berichten

Met het delen van deze berichten laat je echte interesse in de problemen van je klanten zien. Natuurlijk zijn dat er in het begin niet veel. Maar bedenk: het gaat om de kwaliteit van de betrokkenheid

Deel het via social media zoals Facebook.
Maak het zo interessant mogelijk en begin de coversatie. Inspireer jouw fans om door te klikken en te lezen.
Gebruik deze inhoud ook om zoveel mogelijk te delen, ook via de nieuwsbrief.

Stap 4: Promotie van de berichten

In deze fase is het doel om de inhoud aan een breder publiek aan te bieden, bijvoorbeeld via gerichte Facebookadvertenties.
Investeer een klein beetje in je fans. Trouwens, als je er niet veel hebt zijn dit ook lage kosten. Gewoon om een beginnetje te krijgen.

Stap 5: Richt jouw inhoud op potentiele klanten

Als het goed is komen er door de vorige stap steeds meer bezoekers naar jouw website. Belangrijk is nu te blijven focussen op jouw type klanten. Trouwens dat is het type klanten die je voor ogen had toen je de website inrichtte.

Je moet begrijpen dat promotie van jouw berichten gericht is op jouw focus doelgroep. Dat is belangrijk. Nu moeten we via de website de bezoekers omzetten naar klanten.

Denk dus goed na over je focus doelgroep en analyseer die doelgroep via de statistieken.

Bezoekers die via een advertentie of bericht op jouw site binnen komen voeg je toe aan jouw focus doelgroep. Die kunnen we later gericht benaderen met relevante informatie.

Zolang de focusdoelgroep groeit kan je meer tijd en energie stoppen in deze groep en steeds minder in algemene communicatie.

Stap 6: Fans base verder uitbouwen

Zo, we zijn nu op een punt aangekomen dat we de fans kunnen identificeren en door berichten kunnen blijven boeien.
Dat kan met content op een organische manier, maar je kunt hier ook gerichte advertenties voor inzetten, zowel van website bezoekers als Facebook bezoekers. Doel is gerichte bezoekers naar de website te halen en een kwaliteits fan-base op te bouwen.

Step 7: E-maillijsten opbouwen

OK, tot nu toe hebben we gefocust op het binnenhalen van kwaliteit websitebezoekers door veel nuttige berichten te publiceren en te delen. De focusdoelgroep groeit.
Nu is het tijd di teen stapje hoger te brengen door inzet van e-mail nieuwsbrieven.

De reden dat dit pas in stap 7 aan bod komt is eenvoudig.
De content moest gemaakt worden en nu beschikken we over de gegevens van de focus doelgroep. Het succes van E-mail hangt hiervan af. Dus geen algemene email naar onbekende fans!
Maar gebruik jouw relevante content om de focusdoelgroep te informeren en te betrekken.

White paper of eBook
Naast email kan je nog meer doen met de content. Waarom niet een eBook samenstellen? Een eBook kan je laten downloaden met als tegenprestatie het e-mailadres van een fan.

Gebruik de eBook als een magneet. Promoot het naar je fans, laat je fans het doorvertellen, plaats een banner op de site. Eindeloos veel mogelijkheden.

Step 8: Verkoop

Zo.. nu wordt het interessant!
Je hebt tot nu toe veel tijd en energie geïnvesteerd in leuke nuttige artikelen voor jouw focus klanten. Dat heeft gezorgd voor interactie tussen website en Facebook en vise versa.
Jouw klanten database wordt steeds groter. Jouw communicatie is steeds gericht op kwaliteit en relevant voor jouw focus doelgroep. Je communiceert via social media, website en nieuwsbrieven.

Nu wordt het tijd ook te gaan verkopen!

In de e-mails met informatie kan je nu ook (voorzichtig) een product meenemen.
Daarnaast kan je de website bezoekers met relevante product- advertenties re-targeten. Dat kan via Google Adwords of adsence, of via Facebook adds.

Stap 9: Herhaal stap 2

Bedenk dat dit een lange termijn plan is gericht op kwaliteit en betrokkenheid. Maar misschien wordt het nu iets gemakkelijker.

Schrijf nog meer nuttige berichten. Betrek je focus doelgroep hierbij. Geef antwoord op vragen die ze hebben of help met problemen. Ga door met het schrijven van content. Deel deze content. Trek bezoekers naar jouw website. Werk aan de identificatie van de fanbase, verstuur relevante e-mails. Overtuig mensen op jouw website. Zie het als een eindeloze cirkel.

Jouw beurt!

Als je dit gelezen hebt kan het best wel simpel overkomen. Maar het blijft moeilijk om dit voor jouw bedrijf of merk te doen. Echt goed luisteren naar de klanten en klantgericht ondernemen.
Ga ermee aan de slag en deel je ervaringen net zoals ik zojuist gedaan hem met de mijne.
Wil je ondersteuning bij dit proces?
Dat kan! Een buitenstaander kijkt er met frisse blik tegenaan.

Ton kemp
Silvatica-marketing

social media cirkel

 

Dit artikel is een bewerking van:
http://www.jonloomer.com/2015/07/31/brands-facebook-opportunity/

Ton Kemp
Ton Kemp

Customer journey manager met passie voor internet. Combineert strategisch denken met pragmatische aanpak. Als docent marketing ook actief op Avans Hogeschool | 06 132 74 810| Ton.Kemp@ViatriX.nl