• +31 06 132 74 810
  • ton.kemp@silvatica-marketing.nl

Waarom zou je Pinterest gebruiken?

pinterest-logo

Waarom zou je Pinterest gebruiken?

Heb je een winkel en/of een webwinkel? Dan ben je op zoek naar nieuwe klanten.
Social media inzetten als communicatiemiddel is een goede mogelijkheid.
In dit artikel ga ik in op de mogelijkheden van Pinterest.

Wat is Pinterest?
Voor die mensen die het nog niet kennen: Pinterest is een vorm van social media waarbij je afbeeldingen met elkaar deelt via een digitaal prikbord. Die afbeeldingen kunnen directe linken bevatten naar jouw website of webshop. Dat maakt Pinterest erg interessant voor webshopbeheerders. Ook in Nederland is Pinterest een groeiend sociaal netwerk, (in NL ca 1,8 miljoen gebruikers volgens Buzzcapture) maar is het iets voor jouw webshop?

Online marketing met pinterest

Ik geef je graag een aantal argumenten waarom Pinterest iets voor jou zou zijn.
Bepaal voor jezelf of het een passend marketingkanaal kan zijn voor jouw webshop.

Argumenten om Pinterest in te zetten:

  1. Inspiratie bieden met mooie beelden
    De gebruikers van Pinterest zijn op zoek naar inspiratie.
    Dat is een groot verschil t.o.v. Facebook of Twitter, waar men vooral opzoek is naar informatie. Een voorwaarde voor succes op Pinterest is dus de beschikbaarheid van inspirerende foto’s.
    Harde schijven of batterijen zijn dus niet interessant op Pinterest.
  2. Producten voor vrouwen
    Weet dat de meeste Pinterest gebruikers vrouw is (ca 85%) en tussen 20 en 29 jaar.
    Verkoop je mannenproducten, dan heb je dus niet zo veel aan Pinterest.
  3. Nieuwe klanten vinden
    Viraal gaan is bij Pinterest heel gemakkelijk. 80% van de afbeeldingen die je te zien krijgt zijn Re-pins (gedeelde pins, zoals delen op facebook of retweeten).
    Hoe fraaier jouw foto’s, des te meer kans dat jouw pin vaak gedeeld wordt en dat je daarmee nieuwe klanten inspireert.
  4. Frequentie
    Pins (de afbeeldingen) zijn lang houdbaar en blijven lang bekeken worden. Als ze goed vindbaar zijn in de zoekmachine dan blijft een Pin maanden of langer bezoekers naar jouw site opleveren.
    Je hoeft dus niet elke dat een bericht te plaatsen zoals op Facebook of Twitter. Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit.
  5. Linken naar jouw site
    Pins (de afbeeldingen) en borden bevatten linken naar (jouw) site en worden opgenomen en gerankt in Google Search. Pinterest kan een positieve invloed op je SEO hebben.
  6. Aantal klikken naar jouw site
    De gemiddelde CTR wereldwijd van Pins is 1,1%, een stuk hoger dan het gemiddelde bij bv. banners (0,1%) en bijna gelijk aan de CTR van organische zoekresultaten in Google.
  7. Succes en voorbeelden
    Populaire categorieën in Pinterest zijn DIY (Do It Yourself), recepten, mode, architectuur en vakantie. Heb je een webshop in deze sectoren? Dan biedt Pinetrest zeker voordelen.
  8. Doe zelf inspiratie op.
    Gebruik Pinterest zelf om te onderzoeken wat jouw klanten leuk vinden. Waarin zijn ze geinteresseerd? Wat geeft inspiratie. Misschien kan je er iets mee in jouw winkel?
    Gebruik het zelf als zoekmachine naar inspiratie.

Denk je dat Pinterest iets voor jou is?
Hieronder wat tips om Pinterest te gebruiken voor je webshop.

  • Maak geen catalogus van al je producten van je Pinterest account. Dit is weinig interessant.
    Zorg voor foto’s met inspiratie.
  • Maak borden rondom thema’s. Gebruik een mix zijn van eigen pins, pins van andere websites en re-pins.
  • Zorg voor goed beeldmateriaal. Pinterest werkt met verticale afbeeldingen, pas dus afbeeldingen aan indien nodig.
  • Maak een goede omschrijving bij je pins. Pinterest begrijpt je afbeelding niet als er geen tekst bij staat. Dit is belangrijk om gevonden te worden in de zoekmachine van Pinterest en in Google.
  • Ga de interactie aan: Reageer op pins, volg andere Pinners en Re-pin. Dat wil jij toch ook?
  • Maak eens een “groepsbord” aan. Bijvoorbeeld: Mijn lievelingseten. En laat andere pinners meedoen! Gebruik Pinterest om zelf inspiratie op te doen.
  • Mensen spreken aan. Een kale productfoto wordt minder gedeeld dan een foto van een persoon die het product gebruikt.
  • Een bord met tekst quotes of infographics (dient wel aansluiten bij je Webshop) werkt ook vaak goed!

Heb je vragen voor het gebruik van Pinterest voor je webshop?
Laat een reactie achter of neem contact met mij op.

 

Ton Kemp
Ton Kemp

Customer journey manager met passie voor internet. Combineert strategisch denken met pragmatische aanpak. Als docent marketing ook actief op Avans Hogeschool | 06 132 74 810| Ton.Kemp@ViatriX.nl