• +31 06 132 74 810
  • ton.kemp@silvatica-marketing.nl

Wat is de SSI score van LinkedIn – en welke factoren spelen een rol?

LinkedIn SSi van Ton Kemp-crop

Wat is de SSI score van LinkedIn – en welke factoren spelen een rol?

Jouw persoonlijke SSI score is een van de beste bewaarde geheimen van LinkedIn die een hoop mensen bezig houdt.
Waarop is de SSI (Social Selling Index) score gebaseerd? Welke factoren spelen hierin een rol? Eigenlijk weet niemand het echt zeker en wordt er online een hoop gespeculeerd op basis van de gegevens die je ziet bij de score zelf. Ik zet ze graag voor je uiteen! 

Wat is de SSI score

De SSI score, oftewel de ‘Social Selling Index’ score vertelt je hoe goed jij het doet op LinkedIn. De SSI score kan je opvragen via deze link: https://www.linkedin.com/sales/ssi.

De SSI score geeft je een puntenaantal tussen de 0 en 100 en impliceert de kwaliteit van je LinkedIn gebruik. Op jouw profiel heb je de status ‘Deskundig”of ‘Zeer deskundig’ misschien staan. Dat zegt alleen maar welke onderdelen je toegevoegd hebt aan je profiel. Deze score SSI-score gaat meer om de inhoud, namelijk om de volgende vier pijlers:

  • Het creëren van je eigen professionele merk
  • Het zoeken en vinden van de juiste personen
  • Hoe ga je om met content, van jezelf maar ook van anderen
  • Het bouwen aan een sterk netwerk

Scroll je door naar beneden, dan zie je ook de gemiddelde scores van mensen uit je netwerk en uit je bedrijfstak.

Welke factoren spelen een rol bij het bepalen van de SSI

Welke factoren bepalen nu hoe hoog je score is? Ik geef per aangegeven pijler weer waar je nog kansen kunt benutten.

Het creeeren van een professioneel netwerk

  • Heb je een deskundig profiel?
  • Schrijf je artikelen/ blog je op LinkedIn?
  • Heb je media toegevoegd aan je profiel? 
  • Ontvang je onderschrijvingen voor je vaardigheden?
  • Vindt je nieuwe volgers door het plaatsen van content?

Het zoeken en vinden van de juiste personen

  • Log je dagelijks in in LinkedIn?
  • Gebruik je de zoekoptie van LinkedIn?
  • Bekijk je profielen van andere LinkedInleden?
  • Bekijk je de profielen van derdegraadsconnecties?

Hoe ga je om met content, van jezelf maar ook van anderen

  • Reageer, deel of like je wel eens content van andere LinkedInleden?
  • Reageren, delen of liken mensen op jouw posts?
  • Ben je lid van LinkedIngroepen?

Het bouwen aan een sterk netwerk

  • Link je met mensen uit de tweede en derde graad in je netwerk?
  • Link je met mensen die een hoge functie hebben zoals directieleden?
  • Link je met mensen die een lage functie hebben?
  • Worden jouw uitnodigingen meer dan 20% geaccepteerd?

Wat is een ‘goede’ score?

Het is lastig te zeggen wat ‘goed’ is en ‘niet goed’ qua puntenaantal. Bovedien wisselt de score per dag. Ook ik moet dus aan mijn score werken!

  • Ben je een gemiddelde LinkedIngebruiker, dan kun je uitgaan van 40-50 punten.
  • Zit je in de marketing en/of communicatie, dan moet 60 haalbaar zijn.
  • Zit je in de HR, dan geldt ook 60 punten.

Wil je meer weten over LinkedIn of een training volgen met collega’s?
Neem gerust contact met mij op!

Ton Kemp
Ton Kemp

Customer journey manager met passie voor internet. Combineert strategisch denken met pragmatische aanpak. Als docent marketing ook actief op Avans Hogeschool | 06 132 74 810| Ton.Kemp@ViatriX.nl