Wat is positionering?
De positionering van een organisatie is de identiteit van een merk of product, maar dan zoals jouw doelgroep je ziet. Een positionering is daarom geschreven met de woorden van jouw doelgroep. Ze geven zo aan waarin jij je onderscheid van de concurrentie.
Organisaties streven naar een positieve beleving van hun merk.
Daarvoor stel je een positionerings-statement op. Het ultieme gevoel dat je wilt bereiken bij jouw klanten. Op die manier weet iedereen wat je met elkaar probeert te bereiken, welke voorkeurspositie je probeert te creëren. Of je dat bereikt moet je aan je klanten vragen. Een positionering is een uitkomst van het verhaal van jouw organisatie.
Voorbeelden van merk positionering:
- Tesla: Klanten van Tesla zeggen dat dit de meest duurzame, en meest innovatieve, toegankelijke auto’s zijn.
- Axe: Kopers van Axe zijn op zoek naar ‘seks in een potje’.
- Amstel bier: Drinkers van Amstel bier geven aan dat Amstel bier gepaard gaat met goede vriendschappen.
- McDonalds: Klanten van McDonalds vinden dat je er vlot en betaalbaar eten kunt krijgen. Lekker makkelijk dus! Inclusief vermaak voor de kinderen.
- Competence Factory: Studenten zeggen over de competence factroy dat ze leren van professionals, die zorgen dat het leuk blijft.
Herken je de verhalen hierin?
Waarom heb je een positionering nodig?
Het is belangrijk dat iedereen in de organisatie het zelfde probeert te bereiken. Dat iedereen weet waarom klanten jullie diensten waarderen en dus bij jullie klant zijn! Zodat jullie allemaal het zelfde verhaal vertellen.
Hoe onderzoek je jouw positionering?
Met een positioneringsmatrix breng je in beeld hoe jouw merk zich positioneert ten opzichte van andere merken op de (door jouw klanten bepaalde) belangrijkste aspecten. Op basis hiervan kun je een positioneringsstrategie bepalen.
Een positioneringsmatrix bevat altijd twee assen met tegengestelde aspecten. Op de assen staat wat de doelgroep belangrijk vindt. Denk aan de prijs-kwaliteitverhouding, duurzaamheid, gezond of ongezond, gemak of reisafstand.
Je interviews enkele klanten om uiteindelijk de matrix in te vullen. Het is belangrijk om ook je concurrenten hierin te verwerken.
Voorbeeld van een positioneringsmatrix
Hier zie je een voorbeeld van een positioneringsmatrix van de computermarkt waarin merken beoordeeld worden op kwaliteit en prijs.
Aan de slag met jouw eigen positionering
Wil je eens sparren over jouw positioneringsstatement? Hoe je een bepaalde positionering kunt bereiken? Neem dan contact op.
Of lees dit blog over Propositie.