We leven in het digitale tijdperk en ondernemers zullen daarin mee moeten gaan.


MKB’ers verliezen terrein, ondernemers kunnen het hoofd nauwelijks boven water houden.
Bedrijven zijn op zoek naar klanten.  Wat is er aan de hand?

Wat is er anders?

Eén van de meest in het oog springende veranderingen met pakweg 10 jaar geleden is de manier waarop de klant en verkoper met elkaar in contact komen. In het verleden moest een klant naar de winkel komen voor inspiratie, product- en prijsinformatie. Zelfs voor distributie was de winkel de snelste weg.

Tegenwoordig begint elke klant zijn zoek- en oriëntatietocht op internet. Inspiratie, oriëntatie, vergelijken en beslissen waar je het koopt gebeurt veelal online. De klant bepaalt waar de aankoop gedaan wordt.

Wil jij geïnspireerd worden?

Doe dan mee met de verkenningstocht en ontvang gratis 6 inspirerende emails die je inzicht geven in de reis van jouw klanten.

Of lees nog even verder waarom je dat moet doen…

Folders?

Er worden nog steeds grote hoeveelheden folders verspreid. Het aantal mensen met een Nee/Nee sticker op de brievenbus stijgt en zal blijven stijgen.

Er zijn zelfs ondernemingen, die deze wens van de potentiele klant negeren en geadresseerde reclames versturen. We kennen allemaal de mailings van de loterij, die regelmatig, op naam gesteld, in de bus vallen.
Mensen willen dit niet meer!  De kans, dat er een folder (dus) ongelezen bij het oud papier beland is zeer groot.

Bel-me-niet!!

Klanten geven aan dat ze niet gebeld willen worden. En als je ze dan toch belt worden ze boos. Wat jij wilt aanbieden hebben ze (nu) niet nodig.
Bovendien wordt deze ergernis gedeeld met vrienden en kennissen en bijvoorbeeld via social media . Het resultaat is, dat deze manier van communiceren een negatief effect zal hebben op de verkoop.

Links & banners

Ongevraagde pop-ups (cookies) werken veel irritaties op en zullen het enthousiasme om deze website te bezoeken temperen. Reclamebanners in apps maken de werking van deze apps langzamer. Ongewenst op reclame klikken terwijl men eigenlijk iets anders wil geeft irritatie.
Gevolg daarvan is dat de eigenaren van deze advertentiebanners bezoekers krijgen die geen bezoeker willen zijn terwijl zij wel de klikkosten moeten betalen.

Gevolg van deze ongewenste, niet relevante reclameboodschappen is dat men Adblockers installeert in browsers en op smartphone’s. Heerlijk rustig en snel surfen zonder reclame!

Nieuwsbrieven

Tja, wat moet je dan als bedrijf?
Toch maar een nieuwsbrieven versturen met de weekaanbieding? De mailbox van jouw klanten zit er vol mee. De echt belangrijke E-mails verdwijnen in de brij van reclames. De irritatie over deze manier van communiceren zorgt ervoor, dat je product of dienst eerder afgeraden wordt, dan aanbevolen.

 Tegenwoordig bepaalt de klant wat hij of zij wenst aan te schaffen, wanneer en hoeveel  er aan uitgegeven kan worden en waar de aankoop gedaan wordt.

 

Hoe moet het dan wel?

Een simpele vraag, waarop het antwoord voor elk bedrijf verschillend is.
Het is tegenwoordig erg belangrijk ervoor te zorgen, dat je klant jou vindt op het moment dat hij/zij daar behoefte aan heeft.

 De klant vindt jou op het moment dat hij daar behoefte aan heeft

 

Dit vraagt dus een grote kennis van jouw klanten.
Van welke kanalen maakt jouw doelgroep gebruik? Ben je daar goed zichtbaar?
Op welke onderwerpen gaat je klant zoeken? Ben jij op deze onderwerpen goed vindbaar? Ziet de klant jouw als betrouwbare specialist?

Het is van groot belang, dat als je klant je eenmaal gevonden heeft, hij rechtstreeks naar de juiste informatie geleid wordt (de juiste webpagina).

Een speciaalzaak zal alleen bestaansrecht hebben, als er ook echte specialisten werken, die met enthousiasme de klant informeren en adviseren (daar komt hij/zij voor).

Zorg er dus voor dat je dat ook op internet laat zien. Wees actief op social media met inspiratie en informatie. Blog over oplossingen voor jouw klant.  Biedt service, ook na de aankoop.

Conclusie

  1. Laat zien wat jouw toegevoegde waarde is
    Een speciaalzaak zal alleen bestaansrecht hebben, als er ook echte specialisten werken, die met enthousiasme de klant informeren en adviseren (daar komt hij/zij voor). Zorg er dus voor dat je dat ook op internet laat zien. Wees actief op social media met inspiratie en informatie. Blog over oplossingen voor jouw klant.
  2. Ken je klant. Door en door. Weet waar ze mee bezig zijn en welke oplossingen ze zoeken.
  3. Zorg voor de juiste informatie, op het juiste moment.
    Inspiratie, informatie, details (rond de aankoop) en after sales assistentie.Een handig hulpmiddel hiervoor is de customer journey of klantreis. Daarmee breng je de contactmomenten met jouw ideale klant in beeld.

Wil je geïnspireerd worden wat dat voor jou betekend?

Doe dan mee met de verkenningstocht en ontvang gratis 6 inspirerende emails die je inzicht geven in de reis van jouw klanten.

www.verkenningstocht.nl