Zoekwoorden-onderzoek doen
Zoekwoordenonderzoek is een essentieel onderdeel van een zoekmachine optimalisatie (SEO) strategie. Voor alle organisaties is het belangrijk dat jouw informatie via een zoekmachine gevonden kan worden.
Het is niet belangrijk door heel veel mensen gevonden te worden, maar wel door de juiste mensen!
Voor een goede vindbaarheid moet je op zoek naar de zoektermen die jouw doelgroep gebruikt. Daarvoor moet je zoekwoordenonderzoek doen en de uitkomsten in jouw online communicatie toepassen. Waar moet je beginnen?
We beginnen bij het begin
Wat zijn zoekwoorden?
Zoekwoorden of zoektermen zijn een woord of een korte zin, waarmee een persoon zoekt naar een antwoord op zijn vraag. Deze zoektermen worden getypt in een zoekmachine zoals Google of Bing, maar ook op Youtube of via social media kanalen wordt veel gezocht naar informatie.
Wat is zoekwoordenonderzoek?
Dit is het proces waarmee je onderzoekt welke zoektermen jij moet toepassen in jouw content. Online marketeers gebruiken deze techniek om te bepalen naar welke informatie jouw doelgroep op zoek is.
Wat doe je met de resultaten van dit onderzoek?
De resultaten van zoekwoordenonderzoek worden toegepast in online content, om die content zo goed mogelijk te laten scoren in de zoekresultaten van zoekmachines.
Het levert je de volgende inzichten op:
1. De zoektermen geven je een goed begrip waar jouw doelgroep naar op zoek is.
2. Zodra jouw zoektermen goed aansluiten bij de zoekvraag stijg je op de resultatenpagina’s
3. Met als gevolg dat jouw content beter wordt gevonden, hetgeen jouw organisch bereik vergroot.
4. Met meer bezoekers die jouw website bezoeken.
5. Als de inhoud van jouw pagina goed aansluit bij de zoekintentie kan dit concreet meer klanten opleveren. Hiervoor is onderzoek naar zoekintentie belangrijker dan zoekvolume.
Hoe maak je een succesvolle zoekwoordenstrategie?
Stap 1
Je begint met een goed begrip van wat jij je klanten te bieden hebt. Dit bepaalt de onderwerpen waarover je content op je website moet gaan maken. Wees hierbij zo specifiek mogelijk en beschrijf dit in termen van voordelen voor klanten (jouw waardepropositie) in plaats van de eigenschappen van jouw product of dienst.
Stap 2
Je moet op zoek naar de problemen die jouw doelgroep wil oplossen. Je hebt kennis nodig van waar jouw doelgroep naar op zoek is en hoe ze hun probleem beschrijven. Hiervoor ga je in gesprek met een aantal typische klanten. Je vraagt ze dan bijvoorbeeld naar hun keuze en beslisproces, de pijnpunten die ze daarin tegenkwamen en de voordelen waar ze naar op zoek zijn. De resultaten kan je weergeven in een persona beschrijving of een customer journey.
Stap 3
Ga op zoek hoe jouw concurrenten het aanpakken. Kijk wat voor soort content zij produceren en bij welke zoektermen zij goed scoren in de zoekmachines. Zijn er hiaten? Dat zijn kansen voor jou om het beter te doen. Stap 4
Zoek uit hoe zoekmachines werken. Hoe kan je het zoekmachines gemakkelijk maken jouw informatie te indexeren? Hoe krijg je jouw informatie in de snippet?
Stap 5
Analyseer de huidige techniek op jouw website. Door gebruik te maken van bijvoorbeeld Google Analytics en Google Search Console kan je te weten komen op welke zoektermen jouw content nu scoort en via welke zoektermen jouw huidige bezoekers op jouw site komen.
Stap 6
Je gaat met de kennis die je hebt gevonden jouw bestaande content verbeteren.
Als laatste ga je bewust nieuwe content maken (en delen) die je richt op specifieke zoektermen die je gevonden hebt.
Welke zoekwoordenonderzoek tools zijn er?
Er zijn meerdere online tools beschikbaar om je te helpen zoekwoorden te vinden. Voorbeelden zijn SEMrush, Ahrefs, MOZ en Google Ads: keyword planner. Het zijn gratis en betaalde sites. Hier staat een uitgebreide lijst: De 5 beste zoekwoorden tools voor zoekwoordenonderzoek.