• +31 06 132 74 810
  • ton.kemp@silvatica-marketing.nl

Christ Coolen over marketing psychologie toepassen op LinkedIn

Christ-Coolen

Christ Coolen over marketing psychologie toepassen op LinkedIn

In het ‘Leukste boekje over marketingpsychologie’ van Christ Coolen kwam ik 9 ideeën tegen die helpen je marketingcommunicatie via linkedIn te versterken.

Want, zoals Christ het mooi zegt:
Tips kun je pas goed implementeren als je een samenhangend raamwerk van ideeën en overtuigingen over marketing hebt.

Hieronder enkele tips hoe je jouw communicatie via Linkedin kunt versterken.
Lees de tips, maar het gaat erom hoe je het daarna oppakt en toepast.

De 9 ideeën van Christ Coolen – marketing psycholoog -, overgoten met een vleugje Cialdini toe te passen via LinkedIn.

1. 𝗗𝗲 𝗯𝗲𝘀𝘁𝗲 𝗺𝗮𝗿𝗸𝗲𝘁𝗶𝗻𝗴 𝘇𝗶𝗲𝘁 𝗲𝗿 𝗻𝗶𝗲𝘁 𝘂𝗶𝘁 𝗮𝗹𝘀 𝗺𝗮𝗿𝗸𝗲𝘁𝗶𝗻𝗴.
Exact! Probeer op LinkedIn zoveel mogelijk echt te zijn, Echte video’s, echte foto’s, maak het niet te perfect of gelikt.
 
2. 𝗠𝗲𝗻𝘀𝗲𝗻 𝘇𝗶𝗷𝗻 𝗲𝗴𝗼𝗶̈𝘀𝘁𝗶𝘀𝗰𝗵.
Mensen zitten niet voor jou op LinkedIn. Helaas. Sorry als deze opmerking jouw droom in duigen slaat!  Post vooral met de gedachte ‘what’s in it for me’ aan de andere kant. Geef iets mee waar je lezer iets aan heeft. En dat kan soms al iets heel kleins zijn, zoals een fijne tip.
 
3. 𝗜𝗲𝗱𝗲𝗿𝗲𝗲𝗻 𝗵𝗼𝘂𝗱𝘁 𝘃𝗮𝗻 𝘀𝗶𝗺𝗽𝗲𝗹.
Een van de dingen die ik altijd onthouden heb uit mijn marketing-opleiding: 𝗞𝗜𝗦𝗦.
Keep It Simple, Stupid. Of: Keep It Stupid Simple. Net wat jij wil. Maak een LinkedIn post niet ingewikkelder dan het is en blijf bij jezelf.
 
4. 𝗛𝗲𝘁 𝗯𝗲𝘀𝘁𝗲 𝘃𝗲𝗿𝗵𝗮𝗮𝗹 𝘄𝗶𝗻𝘁.
Feiten zijn altijd leuk om te vertellen, maar het verhaal blijft plakken. Een goed verhaal is van essentieel belang, ook op LinkedIn, mits het oprecht en echt is.
 
5. 𝗢𝗻𝗯𝗲𝗸𝗲𝗻𝗱 𝗺𝗮𝗮𝗸𝘁 𝗼𝗻𝗯𝗲𝗺𝗶𝗻𝗱.
Niemand interesseert zich in eerste instantie voor jou of je business, ze moeten je eerst leren kennen, anders scrollen ze aan je voorbij. Content draait vooral om ‘Bekendheid’ genereren, daarna volgt de rest. Bekendheid en autoriteit krijg je als je goede inhoudelijke content publiceert.
 
6. 𝗣𝗿𝗼𝗱𝘂𝗰𝘁 = 𝗺𝗮𝗿𝗸𝗲𝘁𝗶𝗻𝗴.
Heb je een shitty product of dienst, dan gaat LinkedIn je niet helpen. En andersom geldt hetzelfde: is je product goed maar je content op LinkedIn shitty? Let it go.
 
7. 𝗦𝘁𝗮 𝗲𝗿𝗴𝗲𝗻𝘀 𝘃𝗼𝗼𝗿.
Niets gezapiger dan mensen die geen mening hebben, niet ergens voor staan. Je kunt niet 100% van de mensen tevreden stellen. Richt je op de mensen hier waar je iets mee gemeen hebt. Kwaliteit content met een mening levert autoriteit op.
 
8. 𝗡𝗶𝗸𝘀 𝗶𝘀 𝘂𝗻𝗶𝗲𝗸.
Iedereen borduurt verder op iets wat al bestaat. Het mooiste is als je het kunt verbeteren. En uiteraard blijf je weg van kopiëren.
 
9. 𝗙𝗼𝗰𝘂𝘀 𝗼𝗽 𝘄𝗮𝘁 𝗻𝗶𝗲𝘁 𝘃𝗲𝗿𝗮𝗻𝗱𝗲𝗿𝘁.
Hypes komen en gaan. Ook op LinkedIn. Richt je op datgene dat niet of nauwelijks verandert: menselijk gedrag. Ken je doelgroep en richt daar je content op. Weet hoe je de overtuigingsprincipes toepast in jouw communicatie.

Een extra tip: 𝗶𝗲𝘁𝘀 𝘂𝗶𝘁𝗿𝘂𝗶𝗹𝗲𝗻 𝗶𝘀 𝗡𝗜𝗘𝗧 𝘀𝗹𝗶𝗺. 𝗜𝗲𝘁𝘀 𝗴𝗲𝘃𝗲𝗻 𝘇𝗼𝗻𝗱𝗲𝗿 𝘁𝗲𝗿𝘂𝗴 𝘁𝗲 𝘃𝗲𝗿𝘄𝗮𝗰𝗵𝘁𝗲𝗻 𝘄𝗲𝗹.

Christ Coolen brengt regelmatig een interessante nieuwsbrief uit over praktische toepassingen van marketing psychologie.          Inschrijven? Volg deze link

Ton Kemp
Ton Kemp

Customer journey manager met passie voor internet. Combineert strategisch denken met pragmatische aanpak. Als docent marketing ook actief op Avans Hogeschool | 06 132 74 810| Ton.Kemp@ViatriX.nl