Een klantrelatie op bouwen met emailmarketing

Emailmarketing is nog steeds het marketingmiddel met het hoogste rendement.
E-mail is een ontzettend krachtig middel om een relatie op te bouwen en te versterken met je bezoekers, fans en klanten. 

Vraag je moeder om advies!my-mum-rocks.jpg
Waarom je moeder? Lees het artikel en ontdek waarom.

Veel bezoekers 
Het zorgt voor verkeer daar waar je het wilt hebben, of het nu op je website, op je Facebook-pagina, je Youtube-kanaal is.

Groot bereik 
Het bereik is groot: iedereen heeft minimaal één e-mailadres. Dat maakt het potentiële bereik veel groter dan via Social media.

Meetbaar
Vrijwel alles is te meten. Dit maakt emailmarketing een ideaal middel om snel te testen en te optimaliseren en zo je succes te vergroten.

Tips om succesvol emailmarketing in te zetten: 

1. Gebruik een eenvoudige vormgeving

Geen toeters en bellen. De tijd van je lezers is beperkt, dus kom snel tot de kern. Korte teksten met een relevante afbeelding en duidelijke link naar de website.

2. Vergroot je bestand met e-mail adressen

Verzamel zoveel mogelijk e-mailadressen. Verzamel ook e-mailadressen in de winkel of via de after-sales diensten. Zorg voor een inschrijfformulier op de website. Geef steeds duidelijk aan wat klanten kunnen verwachten (de voordelen voor de klant).

3. Goede techniek

Ongeveer 50% van de e-mails worden geopend op een mobiele telefoon. Zorg voor korte teksten en een responsive vormgeving.

4. Pakkende, inspirerende onderwerpregel.

Een scherpere onderwerpregel, grotere knop of duidelijke kop in je e-mail kunnen al veel verschil maken.

5. Wees relevant voor je klanten

Koppel de e-mailadressen aan de klantinformatie, zodat je relevante en persoonlijke e-mails kunt sturen. Nog beter is als je e-mails kunt versturen gebaseerd op het gedrag (interesse) van je klant.

6. Houd bij wat er gebeurt

Vrijwel alles is te meten. Wees dus geen struisvogel, maar kijk wat er met je e-mails gebeurt. Worden je e-mails goed geopend? Goed geklikt? Leveren ze leads of conversies op? Zet je resultaten af tegen de benchmark. Hoe kan je dit de volgende keer verbeteren? Gebruik UTM-codes in de url’s naar je website om dit in Google Analytics te meten.

Doe jij het goed of doen anderen het beter? Gebruik een benchmark. Een e-mailserviceprovider zoals MailChimp biedt een eigen benchmark of kijk op Nationaleemailbenchmark.nl.

7. Gebruik e-mail in de hele Customer Journey

Of mensen nu passant, suspect, lead of klant zijn, voor elke fase in de klantreis is een e-mail te bedenken. Natuurlijk hoort wel bij elke fase een andere communicatieboodschap en inhoud.

8. KISS

Stuur je nieuwe e-mail op aan iemand die nog niet op de hoogte is van je product, idee of campagne. Je moeder bijvoorbeeld! Als die snapt wat ze met je e-mail moet doen ben je goed bezig!

[optin title=”Ideeen nodig voor effectieve emails?” text=”Doe maar net alsof ik je moeder ben :-)” buttontext=”Vraag mij om advies” successMessage=”Message has been submitted successfully.” errorMessage=”Failed to send your message. Please try later.” invalidEmailMessage=”Your email address does not appear valid.” image=”” border=”false” collectfirstname=”false” collectlastname=”true” collectphone=”true” collectcompany=”false”]

Scroll to top