• +31 06 132 74 810
  • ton.kemp@silvatica-marketing.nl

Geen vraag naar jouw product of dienst?

same old thing same old results

Geen vraag naar jouw product of dienst?

Het grootste probleem dat een ondernemer kan hebben? Dat er geen vraag naar je product is.

– niemand die contact met jou opneemt
– wanneer jij iemand belt is er geen interesse
– er wordt niet over je gesproken
– het lijkt dat iedereen aan jou voorbij loopt

Dit is wat veel ondernemers slapeloze nachten bezorgd.

Nieuwe ideeën voor bestaande producten

Wist je dat er compleet nieuwe niches zijn gecreëerd door voor een bestaand product een geheel nieuwe markt te creëren? Simpelweg door de markt te kantelen waardoor kan er een heel nieuw beeld over ontstaan. Wat dacht je van Uber, AirBnB of Netflix.. Allemaal voortgekomen uit reeds bestaande oplossingen.

Door het op een nieuwe en verfrissende manier te benaderen zijn er nieuwe markten ontstaan voor de zelfde diensten. Dat kwam natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen. Het waren geheel andere perspectieven op een reeds bestaand business model.

Je hoeft echt niet de Albert Einstein of Elon Musk van marketing te zijn om ook met jouw eigen nieuwe ideeën te komen en zo je eigen niche te creëren. Het Four Actions Framework dat hoort bij de Blue Ocean strategie van Kim en Maugborgne is een marketing strategie die elk bedrijf kan volgen. Ook wanneer je met een bestaand product in een bestaande markt actief bent.

Onderzoek wie jouw ideale klant is en ontrafel een nieuwe krachtige verhaallijn.

Een nieuw verhaal waarvan jouw klant denkt.. hé daar herken ik wel iets in, zou dat ook op mij van toepassing kunnen zijn?

Je komt bij zo’n verhaal door andere en beter naar je klanten te luisteren. Welke klanten heb je het liefst? Hoe kan je ze het beste helpen? Want vraag creëer je alleen wanneer kopers erkennen dat ze een pijn hebben. Pijn waarvan ze het de moeite waard vinden dit op te lossen. 

Pas dan gaan klanten anders denken en kunnen er andere opvattingen gaan ontstaan.

Herkenning van een pijn of probleem zorgt voor verbinding.
Verbinding creëert interactie.
In de interactie vind je betekenis.
Vanuit betekenis ontstaat transactie.

Op deze manier kan een zelfde product in een ander verhaal tot nieuwe uitkomsten leiden!

Ton Kemp
Ton Kemp

Customer journey manager met passie voor internet. Combineert strategisch denken met pragmatische aanpak. Als docent marketing ook actief op Avans Hogeschool | 06 132 74 810| Ton.Kemp@ViatriX.nl