• +31 06 132 74 810
  • ton.kemp@silvatica-marketing.nl

Hoe krijg ik mijn website bovenaan in Google?

Hoe krijg ik mijn website bovenaan in Google?

Om bovenaan in Google te komen moet je met SEO aan de slag.
Heb je dat al gedaan, maar ben je niet tevreden? Lees dan dit artikel met tips over de extra dingen die je moet doen voor dat je laatste zetje naar de top van Google.

Je hebt misschien al veel tijd geïnvesteerd in zoekmachine optimalisatie (SEO) van jouw website, maar resultaten blijven achter. Soms is dat een kwestie van budget. Het kan ook aan de kwaliteit van de SEO liggen. En één ding is zeker; SEO is een lange termijn strategie en vraagt geduld. 

Analyse van resultaten

Door bestaande zoekwoorden net iets slimmer in te zetten, is snelle winst mogelijk. Stel je hebt al content gemaakt met relevante zoekwoorden. En met linkbuilding heb je enige autoriteit opgebouwd. Dat is een goed fundament. Zoekwoorden die tussen positie 4 en 25 ranken zijn als laaghangend fruit: ze hebben slechts een klein zetje nodig om ze naar de volgende fase – in de top 10 van Google – te komen.

Drie keer meer bezoekers

Een verschuiving van een positie tussen 11 en 25 naar de top 10 zorgt voor drie keer meer bezoekers. Reden is dat het zoekwoord bij de zoekresultaten dan niet op pagina 2 maar op pagina 1 staat. De volgende stap is de top 5 of de top 3. Want ook daar zie je grote sprongen in de doorklikratio.

Hoe pluk je laaghangend fruit?

Hierbij enkele tips om bestaande zoekwoorden met een duwtje in de rug naar meer rendement te geven. 

1: Analyseer de zoekwoorden op ranking (positie)

Het begint met uitzoeken welke zoekwoorden in aanmerking komen voor optimalisatie. Je bent dus op zoek naar huidige zoekwoorden, waarmee je nu op positie 4 tot en met 25 rankt. Daarvan kan je waarschijnlijk het rendement snel verhogen. Dat analyseren kun je op vele manieren doen. Bijvoorbeeld met een zoekwoorden-rankingtool zoals Ahrefs

2: Vergelijk de zoekwoorden

Maak van jouw top 25 relevante zoekwoorden inzichtelijk wat het maandelijkse zoekvolume en de moeilijkheidsgraad zijn. KeyWordFinder KWFinder is een tool voor zoekvolumes en voor de moeilijkheidsgraad, maar er zijn veel andere goede alternatieven.  

3: Bepaal de prioriteit  

Bepaal welke zoekwoorden belangrijk zijn. Let hierbij op een goede verhouding tussen relevantie van het zoekwoord, het zoekvolume en de moeilijkheidsgraad. In het ideale geval vind je een zoekwoord dat koopgericht is, dat een hoog zoekvolume heeft ten opzichte van andere zoekwoorden en dat een relatief lage moeilijkheidsgraad heeft. 

4: Richt je op content en linkbuilding

Richt je nu op de content en linkbuilding van die zoekwoorden met hoge prioriteit en verbeterpotentie.   

Verbeteroptie 1: Voeg zoekwoorden en content toe

Controleer of de zoekwoord in de url en in de eerste en laatste alinea van de content staan. Zo niet, voeg ze dan direct toe. Let op dat dit niet ten koste gaat van een ander zoekwoord, zodat je een positie verliest op het oorspronkelijke zoekwoord. Bekijk de content zorgvuldig. Check of de zoekwoorden op de juiste plaatsen staan zoals in de url, de pagina titel, eerste en laatste alinea, h2 koppen en Alt teksten. Controleer de meta-omschrijving. Zorg ervoor dat de tekst niet alleen voor Google is geschreven. De bezoeker moet ook echt wat aan de content hebben.

Verbeteroptie 2: Voeg interne links toe

Met interne links kun je linkwaarde doorzetten naar je focuspagina (corner stone content of pillar page). Voeg dus links van andere pagina’s op je website toe in teksten met als linktekst (de tekst van het linkje) het exacte zoekwoord waar je beter op wilt ranken. Op deze manier is de link juice verdeeld over belangrijke pagina’s en krijgen deze pagina’s meer autoriteit en dus een hogere ranking. Let op dat de interne links logisch zijn ingedeeld. Een interne link naar een pagina die niets met het onderwerp heeft te maken, staat slordig en werkt niet.

Verbeteroptie 3:  Vergroot je autoriteit door relevante backlinks

Tot slot zorgen externe links (backlinks), naar de pagina’s van de laaghangend fruit zoekwoorden, voor extra autoriteit. Let op dat de links van relevante sites / pagina’s afkomstig zijn en dat je zoekwoord in de linktekst staat. Dat geeft het beste resultaat.

Snel resultaat? 

Hoe snel je resultaat ziet, is afhankelijk van de betreffende website en aantal bezoekers. Vaak lukt het al binnen één tot drie maanden om op de eerste pagina te komen. Zoals gezegd is SEO een kwestie van lange termijn en geduld. Zie het optimaliseren van laaghangend fruit als een versneller voor je totale SEO aanpak.

Ton Kemp

Customer journey manager met passie voor internet. Combineert strategisch denken met pragmatische aanpak. Als docent marketing ook actief op Avans Hogeschool | 06 132 74 810| Ton.Kemp@ViatriX.nl