• +31 06 132 74 810
  • ton.kemp@silvatica-marketing.nl

Je website vindbaar maken voor ChatGPT of andere AI-tools in 5 stappen

ChatGPT gebruiken voor betere content

Je website vindbaar maken voor ChatGPT of andere AI-tools in 5 stappen

Hoe maak je jouw website beter vindbaar voor klanten die zoeken met ChatGPT of andere AI-tools.

AI-tools zoals ChatGPT, SearchGPT, Bing Copilot en Perplexity worden door klanten steeds meer als zoekmachine gebruikt. Je typt geen zoekopdracht meer in, maar stelt gewoon een vraag aan een AI assistent.

Wat doet die AI-assistent? Die zoekt live op internet, haalt content van betrouwbare websites op, combineert de informatie en schrijft een antwoord mét bronvermelding.

Als jij wilt dat jouw bedrijf daarbij genoemd wordt, moet je jouw content anders gaan schrijven. Slimmer. Menselijker. En vooral: bruikbaarder voor AI assistenten.

Zet de volgende stappen om jouw website te optimalieren voor Ai-search:

1. SEO voor ChatGPT: Gebruik titels die lijken op zoekvragen

AI-modellen herkennen vraaggerichte content. dat zijn pagina’s met tekst gericht op het echt helpen bewntwoorden van de vraag van de klant. Pagina’s met titels die lijken op zoekvragen worden sneller geselecteerd en geciteerd. Bijvoorbeeld:

❌ Onze werkwijze
✅ Hoe werkt het inschakelen van een online marketingbureau?

Gebruik formats als “Hoe werkt…”, “Wat kost…”, “Waarom kiezen…” of “Wat is het verschil tussen…”. Zo sluit je aan op hoe mensen praten én hoe AI zoekt.

2. Schrijf alsof je een klant helpt. Schrijf niet voor de zoekmachine

AI-bots waarderen content die duidelijk uitlegt, voorbeelden geeft en menselijke context biedt. Vermijd vage marketingtaal. Schrijf alsof je een klant helpt aan een concreet antwoord.

❌ Duurzame vloeren zijn populair in het onderwijs
✅ Waarom kiezen basisscholen voor een duurzame PVC-vloer in de aula?

Welke klantvragen krijg jij vaak? Zet ze letterlijk als vraag op je site! Dat is precies het soort tekst dat ChatGPT en Perplexity opnemen in hun antwoorden.

3. Wees glashelder over wie je helpt en wat je levert

AI wil begrijpen voor wie je relevant bent. Schrijf daarom expliciet wat je doet, waar je actief bent en voor wie.

✅ ‘Bedrijf x’ levert PVC-vloeren aan bouwmarkten en vloerspecialisten in Nederland.

Zo weet de AI dat jouw site geschikt is voor specifieke doelgroepen en vragen.

4. Laat anderen over je praten

AI-systemen beoordelen niet alleen je eigen site, maar ook wat anderen over je zeggen. Hoe vaker je genoemd (en gelinkt) wordt op betrouwbare plekken, hoe groter je kans op zichtbaarheid in AI-antwoorden.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Een vermelding op de site van een brancheorganisatie
  • Een klantcase op de website van een partner
  • Een interview of gastblog in een vakblad

Kortom: verzamel digitaal bewijs dat jij weet waar je het over hebt. Dat kan ook op de eigen website met linken en projectvoorbeelden.

5. Maak het technisch begrijpelijk voor AI (met structured data en semantiek)

Een AI-assistent leest niet alleen wat er staat, maar kijkt ook naar de code achter de pagina. Als je daar een FAQ-schema aan toevoegt, maak je het eenvoudiger voor AI te begrijpen waar je pagina over gaat.

Een simpel voorbeeld in de code:

{ “@type”: “FAQPage”,

“mainEntity”: [

{ “@type”: “Question”,

“name”: “Wat kost een RVS trap op maat?”,

“acceptedAnswer”: { “@type”: “Answer”,

“text”: “Een RVS trap op maat kost gemiddeld tussen de €3000 en €8000, afhankelijk van afmetingen en afwerking.” } } ] }

Zo’n stukje code zorgt ervoor dat jouw antwoord technisch goed te vinden is. Voor zoekmachines , maar ook voor AI.

Samengevat: Zo word je gevonden in ChatGPT & AI-search

AI-tools veranderen de manier waarop mensen zoeken. Als jouw bedrijf daar niet in voorkomt, mis je zichtbaarheidskansen én nieuwe leads. Gelukkig kun je met een paar slimme aanpassingen al ver komen:

  • Schrijf titels zoals je klant zoekt
  • Geef concrete antwoorden op herkenbare vragen
  • Benoem je doelgroep en aanbod duidelijk
  • Laat je ook buiten je eigen website zien
  • Voeg een beetje techniek toe met structured data

Ook vindbaar & zichtbaar worden in ChatGPT?

Benieuwd hoe jouw website nu scoort in ChatGPT of SearchGPT? Of wil je samen kijken hoe je beter zichtbaar wordt in AI-zoekresultaten? Stuur gerust een bericht. Dan denken we met je mee.

admin