• +31 06 132 74 810
  • ton.kemp@silvatica-marketing.nl

Ook in B2B groeien online bestedingen

B2B zakelijk inkopen online

Ook in B2B groeien online bestedingen

De online B2B bestedingen zijn het afgelopen jaar flink gegroeid: gemiddeld met 13% en bij grote bedrijven (250+ werknemers) zelfs met 47%. Dit blijkt uit de B2B E-commerce Markt Monitor 2022, een onderzoek naar het gedrag en de voorkeuren van zakelijke online bestellers. Uitgevoerd door Ipsos onder 6.502 Nederlandse werknemers in opdracht van Currence, De Nieuwe Zaak, Intershop, PostNL en Thuiswinkel.org. Het afgelopen jaar heeft 90% van de zakelijke bestellers online besteld.

Dit gaat nog meer worden!

De zakelijke besteller verwacht dat over vijf jaar gemiddeld 75% van alle bedrijfsaankopen online gedaan wordt. Daarnaast verwacht bijna de helft van de kopers over vijf jaar meer dan 90% online te bestellen.

Waarom bestellen zij meer online?

De belangrijkste reden zijn:

De belangrijkste redenen om online te bestellen zijn

  • Tijdbesparing (35% van de ondervraagden)
  • Gemak van bezorging (28%).

    Zakelijke bestellers zien dus duidelijk andere voordelen dan consumenten. Voor zakelijke bestellers is de tijdsbesparing het belangrijkst. Zij hebben vaak al een relatie en prijsafspraken met leveranciers. Voor hen is het belangrijker dat de bestelling en verzending zo efficiënt mogelijk verlopen. Consumenten hechten juist meer belang aan gemak tijdens de bestelling, keuzemogelijkheden en prijs.

Andere zaken die belangrijk zijn voor de zakelijke besteller zijn:

Snelle levertijd, lage bezorgkosten en track & trace

Leversnelheid en bezorgkosten zijn van grote invloed op de keuze om online te bestellen. Gevarieerde bezorgopties zijn hierbij belangrijk. Ook het online volgen van het product (track & trace) is voor veel B2B bestellers van groot belang. Lage bezorgkosten kunnen zelfs zorgen voor meer orders, geeft bijna 30% van de online bestellers aan.

Bijna 50% van de B2B bestellers vindt duurzaamheid belangrijk

Ook zakelijke bestellers kijken naar duurzaamheid. zoals een duurzame levering. Dit mag zelfs te koste gaan van de levertijd. Een vijfde is zelfs bereid om hier extra voor te betalen! Een duidelijke trend door de hele e-commercesector: duurzaamheid is belangrijk.
Ook stellen zakelijke klanten steeds meer duurzaamheidseisen aan de verkopende partij. Het is belangrijk om hier actief op in te spelen en altijd duurzame opties aan te bieden, zowel op product- als leveringsniveau. Vertel dit verhaal ook op je website en webshop, bijvoorbeeld met duidelijke logo’s.

Bron:
B2B e-commerce Markt monitor door Shopping Tomorrow 2022
Ipsos marktonderzoek.

Ton Kemp
Ton Kemp

Customer journey manager met passie voor internet. Combineert strategisch denken met pragmatische aanpak. Als docent marketing ook actief op Avans Hogeschool | 06 132 74 810| Ton.Kemp@ViatriX.nl