
Wettelijke aanpassingen aan uw webshop
Vanaf 13 juni 2014 is er een Nieuwe Consumentenwet van kracht.
Wat betekenen de veranderingen in deze wet voor webshops?
Nieuwe wettelijke regels
Alle verkopen vanaf 13 juni gaan nu volgens de nieuwe regels.
De nieuwe regels zijn ingevoerd om consumenten beter te beschermen bij afstandsverkopen.
Voor webwinkels heeft dat ingrijpende gevolgen.
In het kort vindt u hier een overzicht van de nieuwe regels:
- De bedenktijd gaat van zeven werkdagen naar veertien kalenderdagen.
- U moet verplicht een retourformulier aanbieden aan de klant.
- De aansprakelijkheid bij schade of verlies gaat pas over op de consument als hij het product heeft ontvangen.
- De kosten die u maakt als de klant een bepaald betaalmiddel kiest, mag u doorberekenen. U mag echter alleen de werkelijke kosten doorberekenen en moet dit vooraf communiceren.
- Klanten moeten met de bestelknop uitdrukkelijk bevestigen dat zij akkoord gaan met de koop, u moet hen duidelijk maken dat hij een bestelling met betalingsverplichting plaatst. Voor de meeste webshops betekend dit dat zij de tekst op, of bij deze knop moeten aanpassen.
- Hokjes mogen niet meer vooraf aangevinkt zijn.
De regels zijn van toepassing in alle lidstaten van de Europese Unie,
De wet is aangescherpt om consumenten betere bescherming te geven.
Als u alleen met zakelijke klanten werkt, dan bent u niet verplicht de strenge regels te volgen.
Hulp nodig bij het aanpassen van uw webshop?
Neem gerust contact met mij op