
Wat zijn Open Graph instellingen en waarom zijn ze belangrijk?
Om ervoor te zorgen dat de content van je artikel of blog van je website op de juiste manier wordt gedeeld en dus goed getoond wordt op Facebook of LinkedIn, moet je de Open Graph instellingen op je website goed zetten. Hieronder meer uitleg!
Wat is Open Graph?
Open Graph (ontwikkeld door Facebook) is ontworpen om het delen van interessante content op een eenvoudige, maar vooral eenduidige manier te laten plaatsvinden. Op deze manier ziet jouw content die je deelt, er op elk socialmediaplatform hetzelfde uit. Ook LinkedIn en Twitter maken gebruik van het Open Graph protocol.
Gebruik je Open Graph als contentmaker dan heb jij de controle over hoe jouw content er op Facebook eruit komt te zien
Binnenkort aanpassen afbeelding en tekst verleden tijd
Is Open Graph op jouw website niet goed geconfigureerd per pagina, dan wordt het artikel of blog met de verkeerde, of helemaal geen, afbeelding getoond bij het delen op socialmediakanalen. Op de bedrijfspagina’s van LinkedIn en Facebook heb je nu nog de mogelijkheid om deze afbeelding of de tekst aan te passen, mocht deze ontbreken of niet kloppen, maar dat is bij Facebook niet altijd mogelijk.
Hoe stel je Open Graph in op je website?
Om Open Graph te gebruiken moet je dit implementeren op je website. Met WordPress als content management systeem is dat relatief eenvoudig. Er zijn diverse plugins op de markt die hierin voorzien. De plugins YOAST SEO en van ALLINONESEO voorzien hierin. Installeer de plugin naar keuze en je krijgt de extra invulvelden onder de blokkeneditor te zien als je een artikel schrijft. De gratis versie van Yoast geeft de drie belangrijkste direct als optie. De premium versie van beide plugins geven uitgebreide mogelijkheden.

De plugin Yoast SEO geeft aan dat deze instellingen voor Facebook zijn (zie bovenstaand screenshot), maar deze gelden ook voor LinkedIn en Twitter.
Je moet deze functie mogelijk wel activeren binnen Yoast SEO. Dat doe je via de menu optie SEO >> Sociaal (Socials).

Uitleg over de Open Graph Meta tags
De meta tags die worden gehangen aan de diverse content elementen en die ervoor zorgen dat de juiste content wordt getoond zijn deze:
• og:title – De titel van het object. Dit is de anchor tekst (linktekst) die gebruikt zal worden om te linken naar je webpagina of blog.
• og:image – Hier komt de url naar de afbeelding die je wilt tonen als je content gedeeld wordt
• og:url – De canonical URL naar het desbetreffende object.
• og:description – Een omschrijving van het object in één of twee zinnen. Je hebt hier meer ruimte dan bij je normale meta-description, die je gebruikt bij SEO dus benut deze ook goed.
• og:type – Het type van het te delen content (pagina, product, artikel,blog, etc.)
• og:locale – Met deze variabele zet je dat op Nederlands. De standaard instelling van Open Graph content is Engelstalig.
• og:site_name – Wanneer een object onderdeel is van een groter geheel (bijvoorbeeld een artikel op een website) dan kan hier de overkoepelende website genoemd worden.
Uiteraard is de og:image tag het allerbelangrijkste. Deze zorgt voor een juiste afbeelding in het gedeelde bericht, zodat mensen door klikken naar jouw website! Per artikel/blog op je website stel je dit in zodat je artikel er op social media goed uit ziet.
De og:description tag en de og:title zijn ook van groot belang om personen te triggeren om je content te bekijken. Gebruik de juiste keywords om de inhoud zo goed mogelijk te omschrijven en om het zo interessant mogelijk naar buiten te brengen. Zorg voor attentiewaarde in de titel en de beschrijving waardoor jouw doelgroep op de link klikt en naar je website gaat.
Facebook Debug tool – check of je alles goed hebt gedaan
Ben je met content bezig, en deel je dat ook via social media? Dan is het is van belang om Open Graph te implementeren in je website, maar vooral ook om het op een juiste manier te gebruiken.
Facebook heeft speciaal voor ontwikkelaars ook een debug tool ontworpen zodat je gelijk kunt zien of je Open Graph op de juiste manier toepast. Deze “Sharing debugger” tool vind je op https://developers.facebook.com/tools/debug/. Vul daar jouw url in en je ziet meteen hoe jouw content er op Facebook uit komt te zien en of er fouten inzitten die je moet verbeteren.