• +31 06 132 74 810
  • ton.kemp@silvatica-marketing.nl

Marketingtrends voor 2016

Marketingtrends voor 2016

 

Als je niet weet waar je naartoe gaat, kom je er waarschijnlijk nooit….

 

Onlangs ontving ik een mailing met de Online Marketing Trends voor 2016. Meestal zijn dat soort top 10 lijstjes open deuren en van weinig toegevoegde waarde, maar deze van Hubspot vond ik erg sterk. Mede omdat ze woorden geven aan mijn eigen gevoel van de actualiteit.
Waar gaat u naar toe in 2016?

1. Campagnes zijn uit, actualiteit is in.
Langdurige marketingcampagnes zijn duur en log. Marketing gaat vaker met de actualiteit werken. Sneller, korter en creatiever.

2. Het belang van inbound marketing: de gehele organisatie doet mee!
Communicatie met uw klanten gaat vanuit de gehele organisatie plaatsvinden. Niet alleen Sales, maar ook HR, Service en Finance. Iedereen heeft verantwoording voor het succes van de organisatie.

3. Ken uw klant.
Slimme marketing vraagt om kennis van uw klantenprofiel, van zijn/haar motivaties en behoeftes. Social CRM groeit.

4. Marketing wordt meer “accountable”
Marketing wordt niet alleen maar gemeten naar bereik of aantal leads, maar wordt (mede) veantwoordelijk voor de echte meetbare resultaten.

5. Social media is breed geintegreerd
Elk bedrijf heeft inmiddels wel een Twitter- en Facebookaccount enz. Maar met de komst van Social CRM worden de afzonderlijke diensten geïntegreerd en gericht ingezet.

6. De opkomst van mobiel
Heeft u nog geen idee wat mobiel voor impact gaat hebben op uw business? 2013 is het jaar van de waarheid. U heeft absoluut een mobiele strategie nodig, uw klanten vragen erom.

7. Het belang van Social en echte content groeit
Goed gevonden worden in zoekmachines was tot nu toe een technische kwestie. Nu niet meer! Alles draait om goede relevante content. En Social Media draagt die content.

8. Bedrijven zijn op zoek naar Inbound marketing vaardigheden
Out-bound of Push marketing is uit. Klanten zijn “bannerblind” en zijn meer en meer zelf in control (geven “permissie”). Bedrijven gebruiken inbound marketing om goed gevonden te worden. Vertel je verhaal en inspireer jouw klanten!

9. Big Data is makkelijker te verwerken
Software wordt steeds slimmer en grote dataverzamelingen zijn steeds gemakkelijker te verwerken.
U kunt uw marketingacties dus slimmer opzetten.

10. Software wordt slimer
Ook de online  software wordt slimmer. Dit resulteert bijvoorbeeld in relevante realtime aanbiedingen (echt afgestemd op uw wensen!)  in webshops en op websites. (smart content)

11. Marketing wordt steeds menselijker
De moderne consument prikt zonder moeite door uw marketingtaal heen. Mede onder invloed van social media wordt de taal steeds menselijker. U kent uw klant beter en bent meer in line.

12. Email marketing is springlevend
Ondanks het feit dat social media wordt voorgesteld als de heilige koe, is het vaak een paard van Troje. Het is niet gemakkelijk en het bereik is vaak niet goed. In tegenstelling tot e-mail marketing! De mogelijkheden groeien nog elke dag.

Weet u met deze trends waar u naar toe gaat?
Wat gaat u in 2016 beter of anders doen?
Ik help u graag.

 

Ton Kemp
Ton Kemp

Customer journey manager met passie voor internet. Combineert strategisch denken met pragmatische aanpak. Als docent marketing ook actief op Avans Hogeschool | 06 132 74 810| Ton.Kemp@ViatriX.nl