• +31 06 132 74 810
  • ton.kemp@silvatica-marketing.nl

Tagarchief inbound

Inbound marketing: Klanten vinden jou

Inbound marketing is een marketingfilosofie die het afgelopen jaar een enorme vlucht heeft genomen. De benadering van klanten is degelijk en respectvol en vanuit uw expertise. Daarom sta ik daar als marketing specialist ook helemaal achter.
Graag leg ik u uit hoe u dit voor uw bedrijf kan inzetten en wat u dan kunt gaan doen.Wat is inbound marketing nu precies en hoe doe je het?

Inbound: Klanten vinden jou

Inbound marketing gaat om het creëren van organische zichtbaarheid en sociale reikwijdte. Het is gebaseerd op het volgende principe: ‘wordt gevonden door potentiële klanten, zonder deze te storen met traditionele marketinginstrumenten (ook wel ‘outbound marketing’ genoemd) zoals advertenties, radiospots, tv-spots, flyers, reclamefolders, direct mailings en cold calling’.
Je gaat volledig uit van je eigen kennis, kunde en kracht.

Word gevonden met relevante informatie

Het draait bij inbound marketing om het verdienen van de aandacht van je potentiële klant en dus niet om ‘gekochte media’. Dit is een duurzaam effect. Het gaat niet snel, maar wel lang blijft werken doordat de content altijd vindbaar is. Bij een advertentie is de aandacht en het effect weg zodra de advertentiecampagne uit staat of de advertentie verdwijnt.Wanneer je interessante informatie deelt vinden klanten jouw op deze informatie en wordt je gezien als “deskundige”.
Als het moment daar is sta jij op de shortlist en neemt de klant contact met jou op.We zijn allemaal moe van (en vaak ook geïrriteerd over) advertenties en banners die onderbreken waar we mee bezig zijn. Vooral als ze niet relevant zijn voor dat moment. Vaak zappen we om deze reden op tv de reclame door, maar ook spamfilters, adblockers, nee/nee-stickers, bel-me-niet-registers zijn allemaal voorbeelden van hoe we outbound marketing weren in het dagelijks leven.

Inbound marketing: ondersteuning bij de oriëntatie en het koopproces

inbound-marketing-webs

afbeelding webs.nl

Het overgrote deel van de mensen (maar liefst 93%!!) zoekt eerst online naar informatie om een probleem op te lossen.  75% daarvan raadpleegt ook nog social media wanneer zij op zoek zijn naar een product of dienst. Meestal weet men al in welke richting het product (productnaam) of dienst gezocht dient te worden. Regelmatig typen mensen ook hun probleem/vraag in Google in, omdat men in eerste instantie nog geen naam ervoor weet.
Het oriëntatieproces begint in bijna gevallen online alvorens een product of dienst aan te schaffen. Er is dus al een hele digitale reis – ook wel klantreis of customer journey –  is afgelegd voordat er uiteindelijk tot aanschaf wordt overgegaan. Het is dus belangrijk dat je gevonden wordt in deze oriëntatie fase. Eenmaal op jouw website moeten die bezoekers een ‘lead’ worden en vervolgens ook klant.

Inbound marketing zorgt voor:

  • gevonden worden op relevante content
  • meer bereik bij de juiste doelgroep
  • u wordt gezien als de deskundige op uw eigen terrein
  • meer organisch bezoek
  • meer prospects om te converteren in leads
  • lagere kosten per lead

De kracht van inbound marketing ligt in een gecombineerde aanpak van contentmarketing en SEO. Het is gebaseerd op mensen en hun digitale zoektocht. Bij het doorlopend analyseren en optimaliseren van het gehele inbound-marketingproces bent u bezig met zaken zoals socialmedia-conversatie, lead nurturing (leads geautomatiseerd warm maken voor een aankoop), e-mailmarketing en het produceren van nuttige relevante en informatieve artikelen op uw website.Inbound-marketingstrategie bestaat uit de volgende stappen:

  1. het nauwkeurig bepalen van uw doelgroep(en) en hun interesses;
  2. het creëren van relevante content voor de beoogde doelgroep en het inspireren van bezoekers;
  3. het optimaliseren van de vindbaarheid van deze content;
  4. het online promoten van deze content, bijvoorbeeld door social media, e-mailmarketing, bloggen en eventueel de inzet van online advertenties om de content te promoten.
  5. het converteren van websitebezoeker naar klant met behulp van goede landingspagina’s met werkende call-to-actions en eventueel opvolging met geautomatiseerde e-mailcampagnes.
  6. het doorlopend analyseren en het optimaliseren van het gehele proces.
  7. ervoor zorgen dat klanten klant blijven

Start vandaag nog met inbound marketing!

Heb jij nog vragen?

Heb jij nog vragen over het inzetten van inboundmarketing?
Neem dan vandaag nog contact met mij op. Ik help je graag verder. Lees op deze pagina over inbound marketing wat ik voor je kan doen. 

[optin title=”Inbound marketing: Klanten vinden jou” text=”Inbound marketing: Klanten vinden jou” buttontext=”Ja, help mij, zodat mijn klanten mij gaan vinden!” successMessage=”Message has been submitted successfully.” errorMessage=”Failed to send your message. Please try later.” invalidEmailMessage=”Your email address does not appear valid.” image=”” border=”false” collectfirstname=”true” collectlastname=”true” collectphone=”false” collectcompany=”false”]

Bronnen over inbond marketing

Bij het schrijven van dit artikel is geput uit

de blog van Stan & Stacy

Maar meer informatie tref je ook aan bij

www.webs.nl

en

hubspot.com