• +31 06 132 74 810
  • ton.kemp@silvatica-marketing.nl

Op welke zoekwoorden wordt mijn pagina gevonden?

CRO optimalisatie van website

Op welke zoekwoorden wordt mijn pagina gevonden?

Hoe vind je in Google Analytics op welke zoekwoorden jouw pagina wordt gevonden?

Ben je bezig met het zoekmachine vriendelijk maken van jouw website? Een van de beste manieren om je website te optimaliseren, is om je best bezochte pagina’s te achterhalen. In dit voorbeeld zie je de resultaten van Universal Analytics. Inmiddels werkt google ook met GA4, de nieuwe versie.

VOor een overzicht van de meest bekeken pagina’s log je in op Google Analytics en ga naar
Gedrag > Site-content > Alle pagina’s

Hier zie je een overzicht met de meest bezochte pagina’s:

Via welke zoekwoorden komen bezoekers?

Als je jouw website goed hebt geoptimaliseerd, krijg je veel verkeer via Google “Organic Search”. Dat zijn bezoekers die via de normale (niet betaalde) zoekresultaten van Google naar jouw website komen.
Hiervoor is het noodzakelijk dat je de koppeling maakt met Google Search console.

Nu zie je binnen google Analytics (na enige tijd) een lijstje komen met zoekwoorden die bezoekers hebben gebruikt om bij jouw website te komen.

Ga naar Aquisitie >> Search Console >> Zoekopdrachten.
(pas eventueel de tijdsperiode aan om meer woorden te vinden)

Welke zoekwoorden zijn gebruikt voor bezochte pagina’s?

Wat je natuurlijk ook wilt weten, is op welke zoekwoorden jouw best bezochte pagina’s worden gevonden. Enerzijds ter dubbelcheck of jouw optimalisatie inderdaad het effect heeft wat je wilt. Namelijk dat jouw pagina op de zoekwoorden die jij wil wordt gevonden.

Op deze manier kan je ook nieuwe zoekwoorden ontdekt waarop je pagina wordt gevonden! Ook dat is waardevolle informatie! Je kan hiermee jouw pagina verder optimaliseren en nog meer laten aansluiten naar waar bezoekers naar op zoek zijn.

Hoe doe je dit? Ga naar Aquistitie > Search Console > Bestemmingspagina’s

Zoekwoorden

En klik dan door op de link van de bestemmingspagina waar je de zoekwoorden van wil zien.

Dit is dan de lijst met alle zoekopdrachten die bezoekers hebben gebruikt en waarna ze op die specifieke pagina zijn gekomen.

Ton Kemp
Ton Kemp

Customer journey manager met passie voor internet. Combineert strategisch denken met pragmatische aanpak. Als docent marketing ook actief op Avans Hogeschool | 06 132 74 810| Ton.Kemp@ViatriX.nl