• +31 06 132 74 810
  • ton.kemp@silvatica-marketing.nl

Extra opvallen bij Google

Goed gevonden worden in Google

Extra opvallen bij Google

Zou jij graag willen dat jouw webpagina’s extra zouden opvallen in de zoekresultaten van Google?
En dat veel meer mensen op jouw links in Google zouden klikken dan op de andere links? Klinkt dit als verkooppraatjes van een louche zoekmachine ‘expert’? Nee hoor. Het kan echt en je hebt er geen dure specialisten voor nodig. Lees verder hoe ik je hiermee kan helpen.

Waar zou jij op klikken?

Stel je zoekt een recept voor appeltaart in Google en dit is het zoekresultaat:

Appeltaart zoekresultaat Google

Op welke link zou je het eerste klikken denk je?
Waarschijnlijk die met de smakelijke foto van een appeltaart en die vier mooie, gele sterren toch?

En stel je zou vervolgens de extra pondjes van die appeltaart er weer af willen lopen en je zoekt op ‘afvallen en hardlopen’. Het zoekresultaat ziet er zo uit:

Afvallen en hardlopen zoekresultaat Google

Op welke link zou je nu het eerste klikken, denk je?
Juist: die met het lachende gezicht van Silvia Jansen toch?

Rich snippets gebruiken

De reden dat deze twee zoekresultaten er zo mooi uitspringen is dat ze gebruik hebben gemaakt van zogenaamde ‘rich snippets’ in de html-code van hun website. Dat is helemaal niet zo moeilijk. Maar je moet er wel even de moeite voor doen.
Wil je weten hoe je dat voor jouw site regelt? Neem dan contact met mij op.

Meer bezoekers

Door die rich snippets te gebruiken, vergroot je de ‘click through rate’ (CTR) in de zoekresultaten van Google. En daarmee indirect ook weer je positie in die zoekresultaten. Dus het mes snijdt aan twee kanten.

Kers op de taart

Rich snippets zijn een aanvulling op de al bestaande <meta tags>. Ze zijn zichtbaar als de extra stukjes informatie bij de zoekresultaten. Zie ze als de kers op de taart waardoor een vermelding in de zoekresultaten extra opvalt. Je krijgt die extra aandacht door een beetje extra code toe te voegen aan je webpagina’s.

Andere -meer relevante- resultaten in Google

Het gebruik van rich snippets en Schema.org heeft voor de toekomst nog meer gevolgen waarvan je je als website-eigenaar bewust moet zijn. Google streeft er namelijk naar om – naarmate de zoekmachine meer ‘begrijpt’ van de zoekresultaten – deze steeds meer direct als makkelijk aan te klikken data te tonen.
Daarvoor heeft Google de Knowledge Graph (Kenniskaart in het Nederlands) ontwikkeld. Je kunt de Google Knowledge graph al in werking zien als je bijvoorbeeld zoekt op een beroemdheid. Een samenvatting van de informatie over de gezochte beroemdheid staat dan al gelijk in een informatiebox rechts naast de zoekresultaten. Zie het voorbeeld hieronder bij de zoekterm op ‘koningin Maxima’.

Koningin Maxima Knowledge Graph

Google Now voor smartphones

De Kowledge Graph is ook het fundament onder de nieuwe dienst Google Now voor Android en iPhone gebruikers. Deze dienst maakt gebruik van de Knowledge Graph en bijvoorbeeld de GPS van je telefoon om voor jou de vraag te beantwoorden “Hoe ver is het van hier naar de dichtsbijzijnde Albert Heijn?” Dit betekent onder anderen dat de inhoud van jouw website bijvoorbeeld steeds vaker als gesproken tekst zal worden weergegeven. Ook daarom is het belangrijk om je website van rich snippets te voorzien. De kans dat je website dan in dergelijke zeer relevante zoekresultaten verschijnt, wordt daarmee een stuk groter.

Aan de slag

De implementatie van rich snippets in je website is vrij eenvoudig te doen. Neem contact met mij op om dit te regelen

Bron: Emerce 26 juli 2013

Ton Kemp
Ton Kemp

Customer journey manager met passie voor internet. Combineert strategisch denken met pragmatische aanpak. Als docent marketing ook actief op Avans Hogeschool | 06 132 74 810| Ton.Kemp@ViatriX.nl