• +31 06 132 74 810
  • ton.kemp@silvatica-marketing.nl

Met klantgericht retailen kun je echt geld verdienen

Met klantgericht retailen kun je echt geld verdienen

shopping-klant-in-cirkelOp 8 oktober wordt de tweede editie gehouden van het middagcongres Klantgericht Retailen in het Theater van het Woord in de Amsterdamse Openbare Bibliotheek. Succesvolle en inspirerende ondernemers komen spreken.

Download hier mijn presentatie over Klantgericht ondernemen.


Klantgericht retailen, is dat geen grote open deur? Waarom een congres?

Mede-organisator Rupert Parker Brady: Ik hoor en zie het steeds meer om mij heen: ondernemers en managers zitten in een kramp omdat ze niet weten hoe ze meer omzet en winst kunnen maken. Veel bedrijven hopen dat de economische storm overwaait en teren in op hun vermogen. Terwijl het juist nu hoog tijd is om te investeren in je mensen en in de relatie met jouw klant.

“Met klantgericht retailen kun je echt geld verdienen. Het levende bewijs werd op 7 maart jl geleverd door Pieter Zwart, Jumbo en La Place. Waarom is Coolblue zo succesvol? Omdat ze obsessief bezig zijn met de klant. Waarom is Jumbo Supermarkten zo onderscheidend? Omdat ze medewerkers concrete handvatten geven om de klant elke dag welkom te heten. Wat maakt LaPlace zo bijzonder? Omdat klanten, die verse en natuurlijke producten willen, echt het gevoel hebben dat ze serieus worden genomen.

Wat is de essentie van klantgericht retailen?

“Klantgericht retailen wordt door de meeste retailers gezien als belangrijk, maar niet als urgent. Het hoofd boven water houden wordt gezien als topprioriteit. En dat is een gemiste kans want klantgericht retailen is misschien wel de beste strategie om vooruit te komen en medewerkers het gevoel te geven dat er een hoger doel is dat hen elke dag motiveert: de klant!.
Natuurlijk moet je je operatie voor elkaar hebben, zo efficiënt mogelijk werken en het nieuwe winkelen omhelzen. Maar zonder een goed verhaal kun je niet verwachten dat medewerkers weer plezier in hun werk krijgen en het extra stapje zetten.”

Van klanten fans maken
Topondernemer Henk Teunissen, van Rivièra Maison, komt vertellen over zijn succesvolle aanpak. Een gepassioneerd verhaal over de noodzaak om een merk te bouwen vanuit de intrinsieke behoefte klanten te behandelen als vrienden op een etentje. In dertien jaar tijd heeft hij een internationale woonketen uit de grond gestampt waar klanten echt fans zijn van de lifestyle.

Klanten comfort en gemak bieden
Eelco van Wijk van PayPal Benelux, vertelt over de nieuwste mobiele trends in retailing. Hij biedt inzicht hoe mobiel betalen kan bijdragen aan de behoefte om klanten meer gemak en vrijheid te bieden.

Samenwerking vraagt aanpassing focus in organisatie
Omnichannel electronicaretailer Steven Bakker (Dixons, iCentre en MyCom) staat aan het hoofd van miljoenenbedrijf BAS Group dat hij 18 jaar geleden vanuit zijn zolderkamer is gestart. Hij zal uitdrukkelijk een pleidooi houden voor het afrekenen van mensen op klantfocus in plaats van op het behalen van omzetdoelstellingen. Dit vergt een cultuuromslag die volgens Bakker noodzakelijk is om meer geld te verdienen en tegelijkertijd plezier in het werk te behouden.”

Meer weten?
Op 8 oktober wordt de tweede editie gehouden van het middagcongres Klantgericht Retailen.
Of kijk op de site van Matefor.nl voor een geschikte oplossing
Of spreek met mij af voor een gesprek met kop koffie!

Ton Kemp

Ton Kemp
Ton Kemp

Customer journey manager met passie voor internet. Combineert strategisch denken met pragmatische aanpak. Als docent marketing ook actief op Avans Hogeschool | 06 132 74 810| Ton.Kemp@ViatriX.nl