• +31 06 132 74 810
  • ton.kemp@silvatica-marketing.nl

Wat is een propositie?

cardboard box with brain and idea inscriptions

Wat is een propositie?

Een propositie is de toegevoegde waarde die een bedrijf aan zijn klanten belooft. De propositie vormt de basis voor marketing en communicatie. Het richt zich op behoeften, voordelen en onderscheidend vermogen. Propositie en positionering zijn gerelateerd, maar verschillend: propositie gaat over de waarde die het bedrijf biedt, terwijl positionering zich richt op onderscheidend vermogen vanuit het perspectief van de klant.

Wat betekent propositie?

Een propositie verwijst naar de waarde die je als bedrijf belooft te leveren aan je klant. Wat zijn voor voordelen of oplossingen die je een klant biedt.

Waar gebruik je een propositie?

Een propositie geeft richting aan de content op je website. Het moet te de kernboodschap bevatten in elke fase van de customer journey.

Het doel van een propositie is om te communiceren: wat ‘krijgen’ klanten als ze bij jou kopen? Een goede propositie vertelt een klant een van deze drie dingen (of alledrie):

  • in welke behoefte het product voorziet;
  • wat de voordelen van het product zijn;
  • waarom dit product beter is dan dat van de concurrenten.

Voorbeelden van proposities

De beste proposities zijn kort, helder en toch onderscheidend. Zo is de propositie van Airbnb: “Book unique homes and experience a city like a local”. Als klant weet je direct waar je aan toe bent. 

Een ander sterk voorbeeld is de propositie van Slack, een chat-app voor teams op werk. Met “Where work happens” geeft Slack precies aan welke waarde ze levert: productiviteit.

Ook de waardepropositie van Uber is sterk. Met “Always get the ride you want” spreken ze tegelijkertijd hun twee doelgroepen aan. Mensen die een taxi zoeken, herkennen zich erin. Ook voor chauffeurs is Uber’s waarde snel duidelijk: je bepaalt zelf wanneer je rijdt.

Een propositie beschrijven

Tijdens het opschrijven van een propositie moet je heel kritisch zijn. Sommige bedrijven begraven hun propositie in modewoorden of zinloze marketing slogans. Blijf uit de buurt van woorden als innovatief, klantgericht en ontzorgen, daar prikt de klant doorheen. Probeer echt tot de kern van jouw product of dienst te komen.

Verschil tussen propositie en positionering

Soms wordt propositie verward met positionering. Niet gek, want de begrippen hebben veel met elkaar te maken. Sterker nog: positionering doe je vaak aan de hand van je propositie.

Bij positionering verbind je de eigenschappen en kenmerken van je merk op zo’n manier dat je een unieke positie krijgt in het hoofd van je doelgroep. De nadruk ligt bij positionering op hoe jij je onderscheidt van concurrenten. Hoe wil je dat een klant jou ziet ten opzichte van je directe concurrenten? 


Samengevat:
Propositie is een belofte aan de klant in één of twee zinnen
Positioneren is een proces om iets in het hoofd van de klant  te bereiken.
Waar propositie zich richt op verkoop en voordelen voor de klant, ligt de focus van positionering op het onderscheidend vermogen in de beleving van de klant.

Aan de slag met het scherp formuleren van jouw propositie?

Wil je eens sparren over jouw propositie en jouw verhaal? Hoe je jouw producten vertaalt in voordelen voor de klant? Neem dan contact op.
Of lees deze blog over positioneren.

Ton Kemp
Ton Kemp

Customer journey manager met passie voor internet. Combineert strategisch denken met pragmatische aanpak. Als docent marketing ook actief op Avans Hogeschool | 06 132 74 810| Ton.Kemp@ViatriX.nl