• +31 06 132 74 810
  • ton.kemp@silvatica-marketing.nl

Tagarchief wordpress

35 strakke gratis WordPress thema’s

Als je op zoek ben naar een nieuw (gratis) WordPres thema, dan is dit bericht interessant voor jou. Ik neem je mee naar een blogpagina met 35 strakke gratis WordPress themas. Elk thema wordt besproken met voor en nadelen en bevat een link naar de download en eventueel een demo pagina.

Wensenlijst voor een nieuw thema

Maar voordat je doorklikt is het handig om een lijstje met eigenschappen op te stellen. Anders verzuip je in de hoeveelheid.
Met zo een lijstje kan je een betere keuze maken. Denk hierbij vanuit je klant: wat komt die op jouw website doen? Dat hij of zij moet snel en gemakkelijk kunnen doen. Denk daarbij aan de volgende onderwerpen:

Contact opnemen
Kijk of het thema jouw contactgegevens direct in beeld kan brengen, bijvoorbeeld met een top-bar helemaal bovenaan of een prominente plek op de voorpagina.

Visueel
Heb je iets visueels aan te bieden (bijvoorbeeld een vakantiebestemming) dan is een website met een grote foto op de homepage misschien iets voor jou. Bedenk hoe je zo’n foto voor jou kan laten werken in het overtuigen van jouw klant.

Kleurgebruik en tekst
Kan je de belangrijkste kleuren van het thema aanpassen? En de tekst (fonts)?

Plaats van widgetgebieden
Kijk in de demo waar de widgetgebieden zich bevinden. Past dat bij jouw doel? Natuurlijk kan je zelf de inhoud bepalen van zo’n widget. maak welk doel / inhoud heeft zo’n widget straks op jouw website?

Checkout alle 35 voorbeelden via deze link

Voorkomen van Spam

Geen e-mails in de spam folder?

Hoe voorkom je dat jouw e-mails in de spam folder belanden?
In dit artikel beschrijf ik de basis voor een goede bezorging vanuit WordPress of Joomla!

Herken je dit?
Je verstuurt een email en deze komt steeds in de spamfolder van bepaalde relaties terecht. Hoe kan dat nou?

Het eerste wat opvalt is dat het niet consequent is. Verstuur je een email aan Gmail-gebruikers, dan wordt dat keurig bezorgd, maar alle Hotmail adressen vinden jouw bericht in de spam. Dit is jouw eerste aanwijzing.

Hoe zit dat?
Mailplatformen gebruiken verschillende technieken om te bepalen of een e-mail spam is of niet. Dit verschil is niet beperkt tot alleen de grote spelers. Zelfs een klein privé-domein, zoals jouw eigen domein (info@mijndomeinnaam.nl) werkt met spamfilters.

Spam score
Uiteindelijk komt alles neer op de spam-score. Hoe werkt dit?
Spamfilters analyseren elke e-mail die binnenkomt. Zo kijkt het spamfilter naar:

  • Van welke server komt dit bericht? Is die server betrouwbaar, of staat ie op de “blacklist”.
  • Is het die server toegestaan e-mails namens jouw te versturen?
  • Hoe zit het met de inhoud? Bevat het spam linken?
  • Is de afzender te vertrouwen? Zijn de berichten ondertekend met een DKIM handtekening?
  • Is het domein gecertificeerd met SPF en DMARC in de DNS?

Zoals je kunt lezen zijn sommige zaken technisch en vragen deskundigheid bij het instellen van e-mail servers om het risico op een hoge spamscore te verminderen. Niet alleen de ontvangende server probeert zich te beschermen, ook de verzendende server kan e-mails controleren om het ongewenst versturen van spam e-mails te voorkomen. Een goede provider is zuinig op de reputatie en wil niet op de blacklist komen.  

Er worden twee manieren gebruikt om e-mails te versturen:
a) via jouw website (bijvoorbeeld met WordPress of Joomla!)
b) via een aparte e-mailserver (dit heet SMTP-server)

Checklist om spam te voorkomen met WordPress of Joomla!
Als je e-mails of nieuwsbrieven vanaf je website verstuurt verstuur je deze e-mails waarschijnlijk met de zelfde server waar ook jouw website op draait. Dit zijn de basis tips om niet in de spam-map te komen.
1. Gebruik als afzender het zelfde e-mailadres als de domeinnaam.
Dus niet xxx@gmail.com, maar naam@domeinnaam.nl.
Wees er zeker van dat dit ook een bestaand emailadres is.
Doe een test of een gewone email aankomt en geen afleverfout veroorzaakt.

2. Stel een e-mail-reply-adres is. Ook dit moet een bestaand emailadres zijn. Het kan echter het zelfde adres zijn als het verzendadres.  

Spam voorkomen met een externe (SMTP) e-mailservice
Als je e-mails met je domeinnaam erin kan versturen, beschik je ook over  een externe e-mailservice. In dat geval kan je ook e-mails via die
e-mailserver versturen in plaats van via de website.
Zoek dan de SMTP gegevens van dat e-mailadres op en stel de verzending van een nieuwsbrief of e-mail van WordPress in om via deze SMTP te verzenden.

SPF en DKIM instellen
Nu wordt het technischer… Een SPF-record is een instelling op de server die zegt: e-mails van dit domein mogen door deze (SMTP) servers verstuurd worden. DKIM verzorgt voor een versleutelde (beveiligde) verzending. Een goede hostingprovider heeft dit al voor je ingesteld. Controleer het via de website www.internet.nl.

DNSSEC instellen
DNSSEC zorgt voor een digitale handtekening zodat de ontvangende server zeker weet dat u de afzender bent van de e-mails. Een goede hostingprovider heeft dit al zo voor je ingesteld. Controleer het via de website www.internet.nl.

DMARC instellen
DMARC bevat aanwijzingen voor de ontvanger van de e-mail over wat er moet gebeuren als de e-mail niet door de SPF- of DKIM-test komt. DMARC wordt door Gmail, Hotmail, Facebook, Microsoft en ook Yahoo, Paypal en AOL gebruikt. DMARC levert een rapportage over welke e-mails niet bezorgd worden.


Nieuwe website voor FashionDolls Fashion Brand

FashionDolls is een nieuw modemerk. Duurzame kleding voor jonge zakenvrouwen. FashionDolls is een Nederlands merk dat kwaliteit, vakmanschap en eigenzinnig ontwerp samenbrengt in aparte maar vooral draagbare creaties.

Het doel van de website is de brand te ondersteunen door presentatie van nieuwe trends en collecties.

Bezoek de webiste: www.fashiondolls.nl

Website vernieuwing Just a Box

Met de komst van nieuwe producten zoals de verzenddozen voor wijnflessen is de gehele website van Just a Box weer vernieuwd.

Bezoek de website: www,justabox.nl

Ton Kemp Avans OLM Gastcollege over WP

Gastcollege Online Marketing bij Avans

Ton Kemp MM verzorgde een WordPress training aan de Minor Online Marketing studenten Avans Hogeschool ‘s-Hertogenbosch.
De vraag van de studenten was meer te leren over het realiseren van je marketingdoelen met een WordPress website.

 

Gutenberg: Grote verandering in WordPress

Met de eerstvolgende update naar versie 5.0 gaat WordPress behoorlijk veranderen. Er komt een nieuwe editor genaamd ‘Gutenberg’. Wat gaat dat betekenen voor jouw website?

Mijn conclusie

Is Gutenberg een verbetering? Dat ligt er helemaal aan wat jij met jouw website wil doen.
Als het gaat om de opmaak van pagina’s met foto’s, video, tabellen en geluid etc. (z.g. rich content) eenvoudiger te maken, denk ik dat dit goed gelukt is. Bevatten jouw pagina’s vooral tekst, dan is het meer werk (meer klikken) om al die blokken toe te voegen. Lees nog even verder om te ontdekken wat er gaat veranderen.

Wat is Gutenberg en waarom?

Gutenberg is de nieuwe editor voor WordPress websites, die de bekende en vertrouwde klassieke editor gaat vervangen. Afhankelijk van jouw website kunnen de gevolgen best ingrijpend zijn.

Gutenberg een nieuw stukje WordPress dat helemaal opnieuw is gebouwd.
De nieuwe editor maakt nette HTML5 code en is daarmee een stuk moderner. De klassiek editor blonk uit in eenvoud. Je zult voor jezelf moeten beslissen wat voor jouw het beste werkt.

WordPress heeft goed gekeken naar de tekortkomingen van de bestaande editor.
De afgelopen jaren zijn er steeds meer thema’s op de markt verschenen die gebruik maken van z.g. “Page builders”. Voorbeelden hiervan zijn WP Bakery page builder, Beaver Builder of Elementor. Met deze editors had je als gebruiker meer opmaak mogelijkheden, maar het werd er vaak niet eenvoudiger door. WordPress wil dat verbeteren met de nieuwe editor Gutenberg. Het opmaken van berichten en pagina’s gaat dus veranderen.

Gutenberg nu al proberen?

Je kunt Gutenberg nu al uitproberen door de plugin Gutenberg te installeren. Maar let op! Gutenberg is nog niet helemaal ‘productie klaar’. Er komen nog regelmatig updates. Maar je kunt dan alvast wel testen hou jouw thema met Gutenberg samenwerkt.
Maar ook de oude editor blijft werken. Je krijgt bij elk nieuw bericht of pagina de mogelijkheid uit twee editors te kiezen. De “Klassieke editor ” of “Gustenberg”

 

 

 

Eerste ervaringen met Guteberg

Wat is er nou zo anders aan Gutenberg vergeleken met de klassieke editor?
Ik installeerde de plugin op een test website met het standaard thema Twenty Seventeen en bekeek de mogelijkheden. Nadat Gutenberg geïnstalleerd en geactiveerd is, wordt er een nieuw concept bericht gemaakt, met voorbeelden van wat je met Gutenberg kan doen. Daar kan je lekker mee spelen.

Blokken

Het grote verschil met de classic editor is dat de nieuwe editor werkt met “blokken” op een pagina of bericht. Een blok kan van alles bevatten. Daarvoor kan kiezen uit de verschillende beschikbare blokken. De pagina titel is het eerste blok wat je ziet,

Door te klikken op de + links boven, kan je kiezen om andere blokken in te voegen zoals een “Tekst-blok” (elke alinea is een “blok”) of een afbeeldingen-blok etc..

De blokken zijn verdeeld over functionele groepjes.
Het eerste groepje zijn de meest gebruikte. Handig zodat je niet ver hoeft te zoeken.
Het blokje Inline elementen laat je bijvoorbeeld foto’s tussen te tekst plaatsen. De Algemene blokken zijn de bekende items zoals kop, paragraaf, afbeelding, audio etc.
De groep Opmaak bevat blokken met opmaak opties zoals een tabel invoegen, of werken met de HTML code. De groep Layout elementen bevat blokken voor knoppen, kolommen, lees-meer-tag, een scheidingslijn en opvul element.
De groep Widgets geeft je de mogelijkheid om widgets als een blok tussen de tekst te plaatsen. De groep Insluitingen helpt je om content van andere websites op jouw website te tonen, zoals Youtube.

Nieuwe functies

Met de blokken zijn er ook nieuwe functies bij gekomen. Zo voegt het opmaak blok Tabellen een functie toe die tot nu toe ontbrak in Wordprress. Ook nieuw is de mogelijkheid om widgets in pagina’s of berichten te plaatsen (naast de widgets in de widgetgebieden) en dat je veelgebruikte blokken met instellingen kan opslaan om her te gebruiken. Ze worden dan zichtbaar in de groep Herbruikbaar.

De verwachting is dat ontwikkelaars met hun eigen blokken zullen komen en zo de mogelijkheden verder uitbreiden binnen het WordPress systeem.

Werken met blokken

Als je bezig bent met het vullen van een blok zijn veel besturingselementen verborgen. Pas als je met de muis erboven hangt zie je plusjes en knopjes verschijnen.
Zo kan je op twee manieren een nieuw blok toevoegen. Links bovenin op de + klikken of midden bovenaan elk blok zodra je daar met de muis overheen gaat. Een nieuw blok wordt dan erboven ingevoegd, tenzij de dat via de rechter zijstipjes doet, dan kan je kiezen voor onder of boven invoegen.

Door te klikken op de 3 stipjes rechts van het blok krijg je de mogelijkheid om een blok te dupliceren, of van plaats te verschuiven of de deleten. Hier kan je een blok opslaan om het te gebruiken.

Heb je een blok geselecteerd dan zie je in de rechter zijbalk de instellingen van dit document of het geselecteerde blok. Onder de tab Document de vertrouwde instellingen van de oude editor zoals Zichtbaarheid, Auteur, Uitgelichte afbeelding en Pagina attributen. Nieuw is hier Reacties toestaan en revisies. Wel zo duidelijk. Onder de tab Blok de instellingen van dit blok.

Conclusie

Is Gutenberg een verbetering? Dat ligt er helemaal aan wat jij met jouw website doet.
Als het gaat om de opmaak van pagina’s met foto’s, video, tabellen en geluid etc. eenvoudiger te maken, denk ik dat dit goed gelukt is. Bevatten jouw pagina’s vooral tekst, dan is het meer werk (meer klikken) om al die blokken toe te voegen.

 

 

Handleiding-Wordpress-website-maken

Handleiding WordPress

Ben je op zoek naar tips en handige weetjes?

WPLounge is één van de grootste Nederlandse websites over WordPress. Sinds 2012 bloggen zij over WordPress en alle onderwerpen die daaraan gerelateerd zijn. Hier vindt je tips, handleidingen en cursussen over WordPress.

Restaurant etenswaard website

Nieuwe website voor restaurant Etenswaard

Restaurant Etenswaard in Valkenswaard was toe aan een nieuwe site. Een website waar klanten gemakkelijk kunnen reserveren met z’n tweeën of met een groep collega’s. Daarom is het balangrijk dat de site ook goed werkt op een mobieltje.
De nieuwe site is voorzien van nieuwe foto’s waardoor je echt zin krijgt om te komen eten.

Restaurant etenswaard website

url: https://etenswaard.nl 

Ticketsysteem voor loopbaancoach

La Fontaine is het bedrijf van Jolanda van der Steen. Al 15 jaar begeleidt zij als organisatieadviseur en trainer mensen tijdens hun loopbaan. Zij richt zich op het talent en de kracht van de individu.  Belangrijke waardes hierbij zijn: vrijheid, eigen verantwoordelijkheid, respect, gelijkwaardigheid en integriteit.
Een nieuw initiatief is Coach2Grow waarin Jolanda samen met andere coaches op een laagdrempelige manier mensen begeleidt. Zij doen dit in een mix van zowel persoonlijk contact alsook via een online systeem. Dit systeem werkt met tickets waarin klanten vragen kunnen stellen en antwoorden krijgen via een e-mailsysteem. Op die manier blijven de vragen van de klant bij elkaar en kan Coach2Grow meerdere coaches inzetten, die persoonlijk hun eigen klanten kunnen helpen.

Afspraak maken voor een kort Skype gesprek?
Hoe laagdrempelig kan het zijn? Je vult je adres in en kiest een tijdstip dat jou uitkomt.. De e-coach zit klaar voor je! Ook dat kan bij Coach2Grow!

Website: la-fontaine.net

Nieuwe website voor communicatiebureau Comminaction

Comminaction is het communicatie bureau van Nicoline van der Lugt. Zij richt zich met communicatieadviezen op de installatiesector. Silvatica Marketing verzorgde de website.

URL: www.comminaction.nl

website COMMINACTION