• +31 06 132 74 810
  • ton.kemp@silvatica-marketing.nl

Category Archive Meldenswaardig

SEO met Google

Tips om bezoekers naar je website te trekken

Werken trucs om snel bovenaan in Google te staan? Vergeet het maar. Wel kun je je zoekresultaten optimaliseren door tijd en energie te steken in je website. Vandaar geen trucs maar degelijke tips voor lange termijn resultaat.

Sta je bij Google hoog in de zoekresultaten, dan leidt dit direct tot meer bezoekers voor je website. Die hoge positie in Google kun je op twee manieren bereiken:

Makkelijk en laagdrempellig contact maken met jouw klanten?

Maak jij wel eens gebruik van de chat functie op een website of webshop?
En? Gemakkelijk toch, om net even die ene snelle vraag te stellen die je hebt?

Wil je dat ook op jouw website aanbieden?

Dat kan! Er zijn diverse WordPress plugins beschikbaar waarmee dat kan.

Een chat- of WhatsApp plugin vergoot de service die jij kan bieden via jouw website. Het biedt de klant een keuze voor zijn voorkeur communicatie.

Op hoofdlijnen zijn er twee opties:
a) Een chat functie
b) Een WhatApp functie
Beiden bieden jouw klanten de mogelijkheid snel en laagdrempelig een vraag te stellen. Jij krijgt een bericht binnen op jouw smartphone, zodat je snel kan antwoorden.

Plugins voor chat en WhatsApp

Enkele plugins om jouw website uit te beriden met een chatfunctie
1. De plugin “WhatApp Chat” (gratis en premium versie)
Deze heeft een mooie vormgeving, keuze tussen simpele WhatApp knop of chat-venster.
2. De Plugin “WhatsApp-me” (gratis plugin)
Hier is de layout iets eenvoudiger met een WhatApp knop die een berichten venster opent.

3. De plugin Zopim Live chat (betaalde dienst)
Deze plugin werk samen met de Zopim Website waar je de instellingen maakt. Daar kan je bijvoorbeeld verschillende mensen laten antwoorden.

4. De plugin ChatPro (gratis en betaalde dienst)
Van WPmudDev. Doet alles wat je wilt.
5. De Plugin Drift (gratis en betaalde dienst)
Ook deze plugin werk samen met een website (gratis account aanmaken), maar ziet er netjes en strak uit. Jij kunt de vormgeving en standaard teksten aanpassen.

Chatdiensten installeren op jouw site?

Wil je ook extra gemak bieden aan jouw klant met een chatfunctie?
Laat even weten en ik help je!

SEO voor appels

Hoe word ik goed gevonden in Google?

Het wordt me nog geregeld gevraagd (ondanks dat mijn focus op de totale klantreis ligt);

“Weet jij hoe ik meer bezoekers op mijn website krijg?” en “Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn website beter gevonden wordt in Google?”

Het antwoord daarop is redelijk simpel.
Zorg dat je website de informatie weergeeft waar je op gevonden wilt worden. Stel je bent een appelboer:
– dan schrijf je artikelen over de appels die je verkoopt
– schrijf wat je doet, verkoop je ze of teel je ze ook
– Maar vooral schrijf je wat jouw appelkopers ermee kunnen doen.

Deel je appelpassie en Google zal jou delen.
Maar, let op:
– als er 20 appelboeren zijn moet je specifieker worden. Je moet dan meer schrijven over wat jou onderscheid van de andere appelboeren.

Schrijf dan welke onderscheidende aspecten van jouw appels jou onderscheid van alle andere appelboeren.

Wat moet ik dan met SEO?
Als je nuttige teksten hebt, met voldoende informatie kan dat geoptimaliseerd worden. Maar begin als eerste met teksten!! Kun je geen teksten bedenken? Weet je niets over je product of dienst te vertellen?
Zijn appels dan wel je passie?? Google dan bezoekers terecht doorverwijzen naar een site met meer informatie.

Informatie is de sleutel om beter gevonden te worden in Google.
Heb je eenmaal informatie, ga dan aan de slag met het delen van je informatie bijvoorbeeld via Social media en andere websites.
Links naar jouw website (de zogenaamde backlinks) vergroten de waarde van je website in de zoekpositie van Google.

Schrijf informatie voor verschillende klanten.
Sommige klanten willen geïnspireerd worden met recepten, andere willen weten waar ze de juiste appels kunnen kopen. Weer anderen willen hun positieve ervaring delen. Al deze kopers hebben een verschillend verhaal nodig. Allemaal tekst waar jij voor moet zorgen op jouw appeltjes website, maar ook in de winkel zelf. (online en offline)

Meer weten hoe je dit structureel aanpakt?
Neem contact op met ViatriX marketing en communicatie

LinkedIn SSi van Ton Kemp-crop

Wat is de SSI score van LinkedIn – en welke factoren spelen een rol?

Jouw persoonlijke SSI score is een van de beste bewaarde geheimen van LinkedIn die een hoop mensen bezig houdt.
Waarop is de SSI (Social Selling Index) score gebaseerd? Welke factoren spelen hierin een rol? Eigenlijk weet niemand het echt zeker en wordt er online een hoop gespeculeerd op basis van de gegevens die je ziet bij de score zelf. Ik zet ze graag voor je uiteen!

Hoe werkt Gutenberg?

Gutenberg is de naam van de nieuwe blokken editor vanaf WordPress 5.0.
Hoe werkt Gutenberg? Bekijk deze video om te zien hoe je met de blokken moet werken. 

Een soepele update naar WordPress 5.0 Gutenberg

We krijgen op donderdag 6 december te maken met een grote update van WordPress: WordPress 5.0 (ook wel Gutenberg-update genoemd). De belangrijkste vernieuwingen zijn de nieuwe opmaak-editor en een nieuw standaard thema Twenty Nineteen. 

Meestal zijn de updates van WordPress prima, omdat ze dingen verbeteren, gemakkelijker maken of veiliger, maar deze update van WordPress lijkt te vroeg te komen omdat door de wijzigingen op het laatste moment niet iedereen klaar is.

Moeilijke planning: niet iedereen is er klaar voor

Plugin- en themaontwikkelaars zijn nog niet klaar voor de omschakeling naar deze nieuwe editor. Lang niet alle plugins en thema’s zijn getest met deze versie van WordPress. Door de feestdagen in december is er  ook minder capaciteit om te testen en eventuele problemen op te lossen. Bij veel van mijn klanten en cursisten ontstaat een onbestemd gevoel. Gaat dat wel goed? En, wat veranderd er voor mij?

De update verloopt niet automatisch.
ViatriX controleert voor alle website die wij beheren of de update naar WordPress 5.0 zonder problemen kan plaatsvinden.

Hoe gaan we dat nou doen, een soepele overgang naar WordPress 5.0?

Het belangrijkste: NIET zomáár op de knop update WordPress klikken!
Lees dit bericht even verder zodat je voorbereid aan de slag gaat.
Kom je er niet uit of durf je je site niet aan te pakken? 

STAP 1: MAAK EEN PLANNING

Plan de overstap op een geschikt moment. Bijvoorbeeld een weekend in januari 2019. Er is dan meer bekend over plugins en thema’s die wel of niet werken met 5.0. Eventuele support is in januari meestal geen probleem, in tegenstelling tot december.

STAP 2: MAAK EEN BACKUP VAN JE WEBSITE!

Een backup zorgt ervoor dat je terug kunt naar de oude situatie.
Het is belangrijk dat je een backup maakt van WordPress inclusief de database. Hiervoor kan je de volgende plugin gebruiken:

  • UpdraftPlus backup plugin (gratis)

Download deze backup naar een veilige omgeving zoals jouw eigen computer.

STAP 3: MAAK EEN TESTOMGEVING OM DE UPDATES TE TESTEN

Als je twijfelt of jouw plugins en thema’s Gutenbergproof zijn kan je een testomgeving inrichten en alles daar testen. Op deze testsite kan je eerst alle updates doen zonder dat je livesite gevaar loopt. Pas als je testwebsite geen problemen vertoont voer je de updates door op je livesite.

STAP 4: (NOG) GEEN GUTENBERG? INSTALLEER DAN DE CLASSIC EDITOR

Vindt je de nieuwe editor niet fijn werken? Dan kan je Gutenberg uitschakelen door de plugin “klassieke editor” te installeren en te activeren.

Nieuwe versie WordPress: let op

Advies voor webmasters van een website in WordPress

Rond 6 december 2018 komt de lang verwachte versie 5.0 van WordPress uit. Dit is een ‘major release’. Er zijn veel vernieuwingen en de update verloopt niet automatisch.

De belangrijkste vernieuwingen zijn:

1. De Gutenberg Editor

De belangrijkste wijziging heet ‘Gutenberg’. Dit is de geheel nieuwe editor. Het opmaken van berichten en pagina’s gaat vanaf WP 5.0 met blokken.
Dit geeft u meer ontwerpmogelijkheden, maar het zal wennen zijn!

2. Nieuw thema Twenty Nineteen

Niet verwacht, maartoch nog gekomen; een nieuw standaard thema van WordPress met de niet zo spannende naam “Twenty Nineteen”.
Leuk om te ontdekken.

Niet direct updaten

Ik adviseer u nog even te wachten met de update. Waarom?

  • Mochten er ernstige fouten voorkomen, dan volgt snel herstel in een eventuele volgende versie
  • Het is niet zeker of uw thema of plugins met Gutenberg samen kunnen werken.

Heeft u een onderhoudsafspraak met ViatriX? Dan nemen wij contact op over het update-moment en een uitleg over Gutenberg.

Zo ziet de nieuwe editor eruit:

Ton Kemp Avans OLM Gastcollege over WP

Gastcollege Online Marketing bij Avans

Ton Kemp MM verzorgde een WordPress training aan de Minor Online Marketing studenten Avans Hogeschool ‘s-Hertogenbosch.
De vraag van de studenten was meer te leren over het realiseren van je marketingdoelen met een WordPress website.

 

10-essential-wordpress-plugins

10 essentiële plug-ins voor WordPress

Heb je een website met WordPress als CMS? Of bouw je wel eens een website met WordPress? Dit zijn voor mij de 10 meest essentiële plug-ins voor elke WordPress website. Alle genoemde plug-ins zijn gratis, maar vragen soms wel om een registratie. De Pro versies bevatten meer mogelijkheden of ondersteuning.

  1. WordPress SEO door Yoast
    Deze plug-in helpt je met het zoekmachine vriendelijk instellen van jouw site.
    Bovendien doet deze plug-in dat op een gebruiksvriendelijke manier.
    Als bonus wordt er ook een gestructureerde sitemap aangemaakt. DIt alles zorgt ervoor dat Google jouw site uitstekend kan vinden en indexeren.
  2. Back-ups maken van jouw site: UPdraftPlus Backup 
    Deze plug-in maakt automatisch een backup wanneer jij dat wilt. Deze backups zijn ook te gebruiken om een site te verplaatsen naar een ander domein.
  3. Beveiliging:  WordFence
    WordFence is een plugin die je helpt jouw website te beveiligen tegen ongewenste logins.
    Wordfence vergelijkt jouw WordPress bestanden met de originele bestanden en vertelt jouw welke bestanden mogelijk geinfecteerd zijn door kwaadwillende hackers. Onmisbaar als je problemen wilt voorkomen of oplossen.
  4. Jetpack en Akismet   
    Beide plug-ins zijn van Automattic, het bedrijf achter WordPress.
    Jetpack biedt allerlei extra’s aan voor een betere marketing van je website zoals een functie “gerelateerde berichten” en social media deelknoppen. Maar ook automatische backups horen tot de mogelijkheden.
    Akismet is alleen relevant voor websites die graag reacties op berichten willen ontvangen.
    Deze plug-in zorgt ervoor dat alleen vertrouwde personen kunnen reageren en voorkomt heel veel spam op jouw website.
  5. Formulieren:  WPForms of Contact Form 7
    Wordpress beschikt zelf niet over een mogelijkheid om formulieren te maken. Daarvoor is een plugin nodig. WPForms en Contact Form 7 zijn de meest gebruikte (gratis) plug-ins daarvoor.
    WPForms heeft een gebruikersvriendelijke manier van werken en is geschikt voor basisformulieren zoals een contactformulier of een terugbelformulier. ContactForm7 is iets minder eenvoudig, maar heeft veel meer mogelijkheden qua uitbreidingen. Als alternatief kan je ook Ninja Forms eens proberen.
  6. Add-to-Any Social share buttons
    Met deze plugin kan je kiezen uit verschillende vormgevingen voor z.g. share buttons. Dat zijn de knoppen onderaan de berichten of pagina’s waarmee je eenvoudig content kan (laten) delen via social media.
  7. Nieuwsbrieven: MailPoet
    Natuurlijk kan je ook kiezen voor een externe Maildienst zoals Mailchimp, maar waarom zou je als je het ook allemaal binnen jouw eigen website kan doen met MailPoet?
    Het opstellen van een nieuwsbrief werkt eenvoudiger dan Mailchimp, omdat je met één klik jouw berichten in de nieuwsbrief zet. Ook het plaatsen van een inschrijfformulier gaat eenvoudig via een widget. Je hebt daar dus geen extra plugins meer voor nodig.
  8. Cookie Bar 
    Met de Plugin Cookie Notice voldoen je op een nette manier aan de AVG richtlijnen. Je krijgt een geheel naar eigen wensen in te stellen cookie bar boven of onderaan je beeld. Elke website heeft zoiets nodig!
  9. Tabellen maken:  Tiny MCE table buttons
    Tabellen zijn onmisbaar om informatie netjes te ordenen. Natuurlijk kan je gewoon een excel tabel plakken in WordPress. Persoonlijk vind ik MCE Table buttons de meest gebruiksvriendelijke plugin. Via deze plugin krijg je in de WordPress Editor een extra tabellenknopje.  Handig! Bij andere plug-ins moet je eerst de tabellen samenstellen en daarna via een shortcode de tabellen in de editor plaatsen.
  10. Black Studio TinyMCE Widget
    Deze plug-in levert een zeer handige widget. Een widget met de vertrouwde standaard editor. Op deze manier is het eenvoudig om teksten in widgets op te maken en afbeeldingen met linken (denk aan knoppen) te plaatsen. Voor mij onmisbaar!
  11. BONUS: Marketing op jouw site: landing pages
    Wil je jouw website laten werken als lead magneet? Dan zijn landingspagina’s onmisbaar.
    Een landingspagina een een aangepaste pagina met één specifiek doel: klantgegevens verzamelen. De plug-in Landing pages is daarvoor zeer geschikt. Wil je werken met pop-up’s? Dan is opt-in monster een aanrader.
  12. Thema’s en plugins vertalen: Loco Translate
    Met Loco Translate kan je zinnen in je thema of plugin vertalen. Wil je dat er “Lees meer” staat in plaats van “Read More”? Al dat soort vertalinge nkan je eenvoudig doen met Loco Translate.

Zijn er plug-ins waar jij niet zonder kan?
Laat het eens weten. Via ton.kemp@silvatica-marketing.nl

Cookies en jouw website

Heb je als website-eigenaar een youtube filmpje of Facebook volg-knoppen op je website? Dan plaats je commerciële tracking cookies. Vraag je hiervoor geen toestemming aan jouw bezoekers? Dan bestaat de kans dat je de privacywet overtreedt zonder dat jij dat weet.

Privacy en cookies: weet jij het?

Er is een hoop te doen rondom de huidige AVG / privacy wetgeving en niet alle bedrijven gaan daar zorgvuldig mee om. Sommige bedrijven doen dat heel rigoreus en bepaald niet klantvriendelijk: je krijgt dan een cookiewall te zien waarmee je gedrongen wordt met alle cookies akkoord te gaan, zelfs voor cookies voor andere websites. Kijk maar eens naar www.buienradar.nl. Als je de buienradar wilt bekijken, dien je akkoord te gaan met alle cookies voor alle websites van rtl. Niet bepaald klantvriendelijk.

Waarom is er een cookiewetgeving?

Via het plaatsen van cookies kunnen bedrijven jouw activiteiten op het internet volgen en koppelen aan jouw persoonsgegevens. Omdat deze praktijken erg uit de hand liepen en bezoekers van websites totaal niet wisten dat ze werden getraceerd, is er sinds 2012 de cookiewetgeving van kracht. Jij moet, wanneer je cookies plaatst om personen te volgen, toestemming vragen. De wet is recent wat afgezwakt. Sinds mei 2018 het niet meer verplicht om bezoekers akkoord te laten gaan met het plaatsen van cookies wanneer je cookies gebruikt voor bezoekersstatistieken zoals Google Analytics. Alleen voor cookies die als doel hebben mensen te identificeren en te volgen is het verplicht om goedkeuring te vragen.

Wat kan nu je het beste doen?

Ga eens na welke cookies jouw website plaatst.Dat kan je hier doen: http://www.cookiechecker.nl/

Eventueel kan je ook via je browser kijken naar de cookies die geplaatst worden. Klik daarvoor op het woord beveiligd.

Soorten cookies

Functionele cookies
Meestal zie je enkel functionele cookies en cookies voor een statistiek systeem zoals Google Analytics. Als dat zo is dan moet je nog wel de instellingen nagaan in Google Analytics. Je moet onder andere aangeven dat de statistieken niet doorgegeven mogen worden aan derden. Bekijk hier de handleiding van het CPB over het correct instellen van je Google Analytics statistieken.

Tracking cookies
Gebruik je ook andere cookies van derde partijen? Bijvoorbeeld doordat je een social sharing tool voor Facebook gebruikt, youtube filmpje embed of adverteert op je website? Dan weet je meestal niet welke data er opgeslagen wordt van je bezoekers en moet je volgens de privacywetgeving altijd akkoord vragen aan de bezoekers voor het plaatsen van deze cookies.

Het is voor deze tracking cookies niet voldoende om alleen een melding te maken dat je cookies plaatst. Er mogen geen cookies geplaatst worden voordat je deze goedkeuring krijgt van de bezoeker.

Contactformulier
Wanneer je gegevens van gebruikers vraagt, bijvoorbeeld via een contactformulier, dan is het verstandig ook rekening te houden met de veiligheid van deze persoonsgegevens. Zorg voor een beveiligde verbinding (https//) en vermeld bij het formulier waar je de gegevens voor gebruikt.

Privacyverklaring
Het altijd verstandig als organisatie of bedrijf om aan te geven in een privacyverklaring wat je doet met de gegevens die je van klanten ontvangt. Deze transparantie geeft vertouwen. Het beste kun je een link ik je footer en bijvoorbeeld een link op de contactpagina opnemen naar een pagina met privacyverklaring.

Samenvattend

  • Breng in kaart wat voor soort cookies jouw websites plaatst.
  • Kun je niet zonder? Vraag dan een goedkeuring aan de bezoeker, voordat je cookies plaatst.
  • Wees transparant in welke gegevens je verzameld en waarvoor je die gebruikt.
  • Stel een privacyverklaring op en plaats een link in de footer van je website.